Διοίκηση Ποιότητος

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Θεμελιώδεις έννοιες της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας.
  • Ιστορική εξέλιξη της Ποιότητας- Μοντέλα ποιότητας.
  • Θεωρητικές προσεγγίσεις της ΔΟΠ.
  • Προγραμματισμός-Σχεδιασμός της  Ποιότητας.
  • Πιστοποίηση Συστημάτων Διασφάλισης Ποιότητας.
  • Κόστος Ποιότητας.
  • Μέθοδοι και Εργαλεία Ελέγχου Ποιότητας.
  • Εργαστηριακός Έλεγχος.
  • Τεχνικές και Εργαλεία Βελτίωσης της ποιότητας.
  • Στατιστικός Έλεγχος της Ποιότητας.
  • Παραδείγματα χαμηλού κόστους ποιότητας.

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να αναπτύξει στους σπουδαστές  την έννοια  και τις αρχές της Ποιότητας και ειδικότερα της  Ποιότητας  στην άσκηση Διοίκησης.
  • Να καταδείξει την σημασία  της εφαρμογής διαδικασιών και μεθόδων Ποιότητας στην λειτουργία, ανταγωνισμό και βιωσιμότητα   των Οργανισμών, Υπηρεσιών και Επιχειρήσεων και στις σχέσεις τους με την Πελατείας τους.
  • Να μεταδώσει στους σπουδαστές γενικές γνώσεις σχετικά με την Πιστοποίηση  των Συστημάτων Διασφάλισης Ποιότητας σύμφωνα με τα πρότυπα ISO, HACCP κ.λ.π.
  • Να αναλύσει τη φιλοσοφία της Διοίκησης Ποιότητας, τις βασικές αρχές και τους στόχους της, τα βασικά εργαλεία της, τις διαφορές της με την παραδοσιακή προσέγγιση διοίκησης, τα πλεονεκτήματα και τις μεθόδους υλοποίησής της. Επίσης έμφαση δίνεται και στην εφαρμογή τεχνικών του Στατιστικού Ελέγχου Ποιότητας που αποβλέπουν αφενός στην επαλήθευση της ικανότητας των διαδικασιών και του τελικού προϊόντος να ικανοποιούν συγκεκριμένες απαιτήσεις αφετέρου στην βελτίωση της εξερχόμενης ποιότητας, όπως είναι ο έλεγχος αποδοχής (Acceptance Sampling) και ο στατιστικός έλεγχος παραγωγικής διαδικασίας (Statistical Process Control, SPC).
  • Να εξασκήσει τους σπουδαστές στις τεχνικές και μεθόδους πρόληψης, παρακολούθησης  και ελέγχου της ποιότητας.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν τη διάσταση της Ποιότητας  στην άσκηση Διοίκησης.
  • Να μπορούν να ανιχνεύουν μη ποιοτικές καταστάσεις  στις  επιχειρηματικές διεργασίες  να χρησιμοποιούν  εργαλεία καταγραφής και ανάλυσης των αιτών χαμηλής ποιότητας.
  • Να μπορούν να υπολογίζουν το κόστος των ενεργειών της διοίκησης για την πρόβλεψη και διασφάλιση της ποιότητας καθώς και το κόστος μη ποιότητας.
  • Να εφαρμόζουν διαδικασίες  ποιότητας στις δραστηριότητες των οργανισμών- Quality Function  Deployment –QFD.
  • Να πραγματοποιούν εφαρμογές στατιστικού ελέγχου ποιότητας για τον έλεγχο της ποιότητας των υπηρεσιών (δημόσιες υπηρεσίες, τράπεζες, οργανισμοί τηλεπικοινωνιών).
  • Να πραγματοποιούν οικονομική ανάλυση της ποιότητας διερευνώντας έννοιες όπως το κόστος καλής και κακής ποιότητας, τη βέλτιστη στάθμη ποιότητας, τη μείωση κόστους ποιότητας και τη ποιότητα σε σχέση με την  αξιολόγηση προμηθευτών.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων.
  • Λήψη αποφάσεων.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα e-learning.
  • e-mail.
  • ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ,  CD, Η/Υ με μεταφορά πληροφοριών, επιχειρηματικών παραδειγμάτων, ηλεκτρονικών διευθύνσεων κατά τη διάρκεια των παραδόσεων του μαθήματος.
  • Χρήση Η/Υ,  CD, DVD, VIDEO PROJECTORS για προβολή Power Point,   εικόνων, σχημάτων, πληροφοριών, ασκήσεων, ψηφιοποιημένων επιχειρηματικών προσομοιώσεων case.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις75
Ασκήσεις Πράξης40
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)10
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%)  που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης.
  • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
  • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα ενός έργου χρόνου, κόστους.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

Τα κριτήρια αξιολόγησης.  Η ύλη του μαθήματος και οι μαθησιακοί στόχοι αναφέρονται στο περίγραμμα του μαθήματος. Αυτά όπως και ο τρόπος αξιολόγησης αναλύονται και κατά τη διάρκεια των αρχικών διαλέξεων. Επιπρόσθετα ανάλογη ενημέρωση πραγματοποιείται από το σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1.  Γ. Πάσχος και Γ. Πλουμίδης «Διοίκηση Ολικής Ποιότητας», Β Έκδοση,  Εκδ. ΕΧΕΔΩΡΟΣ,  2008, Θεσσαλονίκη.
  2. Κέφης, Β. «Διοίκηση Ολικής Ποιότητας», εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ, 2014, Αθήνα.
  3. Δερβιτσιώτης, Κ. «Διοίκηση Ολικής Ποιότητας», Νομική Βιβλιοθήκη, 2η έκδοση, Αθήνα, 2005, ISBN:  978-960-272-311-1.
  4. Μ. Ζαβλανός Η ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες και τα προϊόντα, , Εκδόσεις Σταμούλη Α.Ε., Αθήνα 2006, ISBN:  960-351-659-7.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Spath, P., Kelly, D. “Applying Quality Managemaent in Healthcare, 4th Edition”, Health Administration Press, 2017, Chicago.
  2. Toister, J. “ The Service Culture Handbook”, Toister Performance Solution Inc. , San Diego USA , 2017.
  3. Bank. J.  Μάνατζμεντ Ολικής Ποιότητας. Εκδόσεις Γκιούρδας,   Αθήνα, 2000.
  4. Κ. Δερβιτσιώτης . «Διοίκηση ολικής ποιότητας, 2η έκδοση», εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη ΑΕΒΕ, Αθήνα 2005.
  5. Γ. Τσότρας. «Βελτίωση ποιότητας», εκδόσεις Ευγενία Μπένου, Αθήνα 2002.
  6. Γ. Ταγαράς. «Στατιστικός Έλεγχος Ποιότητας», εκδόσεις Ζήτη Πελαγία και Σια ΟΕ, Θεσσαλονίκη 2001.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. The TQM Journal, Emerald.
  2. Journal of Public Money & Management, Taylor and Francis.
  3. Journal of Management Inquiry, Sage.
  4. International Journal of Quality & Reliability Management.