Συμπεριφορά Καταναλωτή
Γενικά
- Κωδικός: 405
- Εξάμηνο: 4ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδικού υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Θεωρία (3)
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=721
- Διδάσκοντες: Τσουρέλα Μαρία
- Πρόγραμμα Εξετάσεων:
Περιεχόμενα μαθήματος
- Βασικές έννοιες καταναλωτικής συμπεριφοράς.
- Αντίληψη κι μάθηση καταναλωτή.
- Στάσεις καταναλωτή.
- Πολιτιστικοί, κοινωνικοί, δημογραφικοί παράγοντες και συμπεριφορά καταναλωτή.
- Προσωπικότητα, αξίες, αυτό-εικόνα και τρόπος ζωής.
- Διαδικασία λήψης αγοραστικών αποφάσεων.
- Σύνδεση της συμπεριφοράς του καταναλωτή με το μάρκετίνγκ.
- Θεωρία και μέθοδοι κατάτμησης καταναλωτικής αγοράς.
- Ανάλυση διακριτών επιλογών στην καταναλωτική συμπεριφορά.
- Μετά-αγοραστική συμπεριφορά.
- Καινοτομία και συμπεριφορά καταναλωτή.
- Δείκτες ικανοποίησης καταναλωτών.
- Προστασία καταναλωτή.
- Ψυχολογία και καταναλωτική συμπεριφορά.
- Μελέτες περίπτωσης.
Μαθησιακοί Στόχοι
Το μάθημα αποτελεί βασικό μάθημα της έννοιας της συμπεριφοράς καταναλωτή. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή και έκθεση των φοιτητών στις στρατηγικές επιπτώσεις των ψυχολογικών και κοινωνικών επιδράσεων που δέχεται ο καταναλωτής κατά τη διάρκεια της διαδικασίας λήψης αποφάσεων. Περιλαμβάνει θέματα σχετικά με τη διαδικασία λήψης αποφάσεων, επεξεργασία πληροφοριών, αντιλήψεις, προσήλωση στη μάρκα προϊόντος, ανάμιξη με το προϊόν, μέτρηση και αλλαγή στάσεων, διαπροσωπικές επιδράσεις στη συμπεριφορά του καταναλωτή, υποδείγματα συμπεριφοράς καταναλωτή και εφαρμογές στην τμηματοποίηση της αγοράς, στην τοποθέτηση και στην προβολή προϊόντων. Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί η δημιουργία ενός θεωρητικού περιγράμματος της συμπεριφοράς του καταναλωτή και η κατανόηση του καταναλωτή μέσω εφαρμογών του θεωρητικού υποβάθρου που το διέπει.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση της ενό́τητας αυτής ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
- Να αναγνωρίζει τόσο το γενικότερο αντικείμενο, όσο και τις μεθόδους γύρω από τη συμπεριφορά καταναλωτή.
- Να προσδιορίζει τις θεωρητικές έννοιες σχετικές με την ψυχολογία του καταναλωτή.
- Να προσδιορίζει τα κριτήρια τμηματοποίησης της αγοράς.
- Να εξηγεί και να αναλύει τη διαδικασία αντίληψης και μάθησης των καταναλωτών.
- Να μετρά τις επιπτώσεις της αναζήτησης και αξιολόγησης διαθέσιμων επιλογών στη διαμόρφωση προτιμήσεων.
- Να εξετάζει τα υποδείγματα λήψης αποφάσεων και να αναγνωρίζουν τις διάφορές στην αγοραστική διαδικασία με βάση τα διάφορα υποδείγματα των καταναλωτών.
- Να κατανοεί τους τρόπους με τους οποίους οι στρατηγικές μάρκετινγκ επηρεάζουν τη συμπεριφορά του καταναλωτή.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Λήψη αποφάσεων.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
- Ομαδική εργασία.
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Διδασκαλία στην τάξη και υποστήριξη φοιτητών μέσα από το σύστημα e-learning του Τμήματος.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία: Λογισμικό Επεξεργασία Κειμένου, Παρουσιάσεων, Υπολογιστικών Φύλλων. Για τη διεξαγωγή των παρουσιάσεων γίνεται χρήση Video projector.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία: Η επικοινωνία με τους φοιτητές επιτυγχάνεται μέσω Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου και της πλατφόρμας e-learning του Τμήματος.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 46 |
Συγγραφή εργασίας (εργασιών) | 33 |
Άσκηση πεδίου ή εκπόνηση μελέτης (project) | 13 |
Αυτοτελής Μελέτη | 33 |
Σύνολο | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Γραπτή τελική εξέταση (60%) η οποία μπορεί να περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή σωστού‐λάθους.
- Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, και Επίλυση Προβλημάτων.
- Ερωτήσεις ανάπτυξης.
- Εξέταση μελέτης περίπτωσης.
Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος κατανόησης των βασικών στοιχείων του μαθήματος.
Κριτήρια αξιολόγησης: Η ορθότητα, η πληρότητα, η σαφήνεια και η κριτική αξιολόγηση των απαντήσεων.
Εργασία (30 %). Επιλογή ενός εκ των διδασκόντων πεδίων της Συμπεριφοράς Καταναλωτή.
Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος των δεξιοτήτων που ανέπτυξαν οι σπουδαστές σε εργαλεία και υπηρεσίες καταναλωτή και η ικανότητά τους να σχεδιάζουν και να υλοποιούν ένα έργο.
Κριτήρια αξιολόγησης: Ο βαθμός ικανοποίησης των παρακάτω:
- Ανάπτυξη των διαπραγματευτικών και ηγετικών ικανοτήτων,
- επίδειξη δημιουργικής σκέψης στην επίλυση των προβλημάτων,
- στοιχεία αμφίδρομης επικοινωνίας,
- κατάλληλη οργάνωση και διαχείριση του χρόνου και των προδιαγραφών που τέθηκαν,
- η γραπτή έκθεση, το περιεχόμενο, ο σχεδιασμός και η παρουσίαση αυτής.
Παρουσίαση Εργασίας (10 %).
Σκοπός αξιολόγησης: Η δημόσια παρουσίαση της εργασίας σε κοινό
Κριτήρια αξιολόγησης:
- Η χρήση σύγχρονου λογισμικού παρουσιάσεων,
- συμπεράσματα και θέσεις ομάδας σε ερευνητικά ερωτήματα,
- ορθό τόνο και σαφή ειρμό κατάλληλα για παρουσίαση,
- ετοιμότητα και πληρότητα απαντήσεων στις ερωτήσεις και τα σχόλια του κοινού.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Solomon M., Συμπεριφορά Καταναλωτή, Εκδόσεις Tziola, 2018.
- Μπάλτας Γ., Παπασταθοπούλου Π., Συμπεριφορά Καταναλωτή: Αρχές‐ Στρατηγικές‐Εφαρμογές, Rosili, Αθήνα,2013.
- Σιώμκος Γ., Συμπεριφορά Καταναλωτή και Στρατηγική Μάρκετινγκ, Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα, 2011.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Journal of Consumer Research.
- Journal of Consumer Marketing – Emerald.
- International Marketing Review ‐ Emerald.
- International Journal of Consumer Studies – Wiley.
- Journal of Consumer Behaviour – Wiley.
- Journal of Consumer Psychology – Elsevier.