Διοίκηση Καινοτομίας και Τεχνολογίας

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. Εισαγωγή – Βασικές έννοιες διοίκησης καινοτομίας και τεχνολογίας.
  2. Tο περιβάλλον της διοίκησης καινοτομίας και τεχνολογίας: ανάγκες, προκλήσεις, περιορισμοί.
  3. Η εσωτερική και η εξωτερική διάσταση της διαχείρισης καινοτομίας και τεχνολογίας.
  4. Τρόποι ανάπτυξης και τύποι ανάπτυξης καινοτομίας.
  5. Η σημασία της συνεργασίας και της δικτύωσης στην ανάπτυξη καινοτομίας: Το μοντέλο της Ανοικτής Καινοτομίας.
  6. Η στρατηγική διάσταση της καινοτομίας: Το μοντέλο της διασπαστικής καινοτομίας.
  7. Καινοτομία προϊόντος, διαδικασιών και επιχειρηματικού μοντέλου.
  8. Η αλυσίδα αξίας της διοίκησης καινοτομίας.
  9. Διαδικασίες και μοντέλα ανάπτυξης και διαχείρισης τεχνολογίας.
  10. Στρατηγική διαχείριση ανάπτυξης τεχνολογίας – μέθοδοι πρόβλεψης της τεχνολογικής εξέλιξης.
  11. Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση: σημασία και χαρακτηριστικά.
  12. Το μέλλον της εργασίας.
  13. Συμπεράσματα – παρουσιάσεις εργασιών.

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να παρουσιάσει τις έννοιες της καινοτομίας και της τεχνολογίας και να αναδείξει τη σημασία τους για την επίτευξη των επιχειρηματικών στόχων.
  • Να αναλύσει σύγχρονα μοντέλα διαχείρισης καινοτομιών και να διακρίνει τα χαρακτηριστικά τους.
  • Να αναλύσει τις σύγχρονες τεχνολογικές τάσεις που επανακαθορίζουν το επιχειρηματικό περιβάλλον και τα χαρακτηριστικά και τις επιπτώσεις των νέων τεχνολογιών.
  • Να εφοδιάσει τους φοιτητές με γνώσεις και εργαλεία για την αξιολόγηση και την επιλογή νέων τεχνολογιών και μεθόδων καινοτομίας.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν βασικές έννοιες διαχείρισης καινοτομίας και τεχνολογίας.
  • Να κατανοούν τη σημασία της τεχνολογίας και της καινοτομίας για την επιχειρηματική επιτυχία και την απόκτηση στρατηγικού πλεονεκτήματος.
  • Να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά διαφορετικών μεθόδων/ μοντέλων ανάπτυξης και διαχείρισης καινοτομίας.
  • Να αξιολογούν τις επιπτώσεις που έχουν οι νέες τεχνολογίες στη λειτουργία των επιχειρήσεων και το εργασιακό περιβάλλον.
  • Να εξηγούν τους παράγοντες επιτυχίας και αποτυχίας στις προσπάθειες ανάπτυξης καινοτομίας και τεχνολογίας από επιχειρήσεις.
  • Να αναπτύσσουν επιχειρήματα για τους εναλλακτικούς και τους βέλτιστους τρόπους ανάπτυξης καινοτομίας και τεχνολογίας στις επιχειρήσεις.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Αυτόνομη εργασία/ Ομαδική εργασία.
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
  • Κριτική ικανότητα.
  • Αποτελεσματική επικοινωνία προφορικά και/ή γραπτά  (παρουσίαση ιδεών, ανάπτυξη επιχειρημάτων).

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Internet – Παρουσίαση εκπαιδευτικού περιεχομένου κατά τη διδασκαλία.
  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης (διαμοίραση περιεχομένου, επικοινωνία με την τάξη).
  • e-mail για επικοινωνία με την τάξη.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εκπόνηση Εργασίας (project)30
Αυτοτελής Μελέτη56
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (10 μονάδες) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Ερωτήσεις εφαρμογής γνώσεων (με βάση μελέτη περίπτωσης).

Τα κριτήρια αξιολόγησης της τελικής γραπτής εξέτασης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και περιγράφονται στο φύλλο των θεμάτων.

ΙΙ. Εργασίες (2-3 μονάδες, συμπληρωματικά του βαθμού εξέτασης)

  • Εργασία με ποικίλα θέματα σε σχέση με το περιεχόμενο του μαθήματος, συνήθως βιβλιογραφικής ή ερευνητικής φύσης. Επίσης, εργασία ανάλυσης και παρουσίασης μελέτης περίπτωσης (με μικρότερη βαθμολογική βαρύτητα).
  • Η εργασία είναι προαιρετική, προστίθεται στον βαθμό των εξετάσεων με σκοπό να βελτιώσει την επίδοση των φοιτητών. Η βαθμολογία κυμαίνεται ανάλογα με το είδος, το θέμα και την έκταση/ εμβάθυνση  της εργασίας.

Τα κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών εξηγούνται στους φοιτητές κατά την παροχή οδηγιών και επεξηγήσεων και αναγράφονται στο σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Η στρατηγική διαχείριση της τεχνολογίας και της καινοτομίας, White Margaret A.,Bruton Garry D. 1η έκδ. 2010, Εκδόσεις Κριτική. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 11600.
  2. Στρατηγική Διοίκηση Καινοτομίας, Tidd Joe, Bessant John, Εκδόσεις Broken, 2017.
  3. Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα, Bessant J. -Tidd J., Κουλουριώτης Δημήτρης (επιμ.), Εκδόσεις ΤΖΙΟΛΑ, έκδοση 3η, 2016. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 59382654.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Διαχείριση Τεχνολογίας και Καινοτομίας, Δημήτρης Γεωργακέλλος, Σωτήρης Καρβούνης, Εκδόσεις Βαρβαρήγου 2015. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 50656491.
  2. Διαχείριση της ανταγωνιστικής καινοτομίας Christiansen James, Εκδόσεις Επίκεντρο, 2009, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 14926.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Technology Management & Innovation.
  2. International Journal of Innovation and Technology Management.
  3. International Journal of Innovation, Management and Technology.
  4. Research-Technology Management.
  5. Technovation.
  6. Journal of Technology.
  7. Research Policy.
  8. European Journal of Innovation Management.
  9. Journal of Engineering and Technology Management.
  10. The Management of Innovation and Technology.
  11. Journal of Innovation Management.
  12. Journal of Product Innovation Management.
  13. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity.
  14. Journal of Innovation and Entrepreneurship.
  15. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation.
  16. International Journal of Innovation.