ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εργασιακές Σχέσεις

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 802 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εργασιακές Σχέσεις
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=1018

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να μεταδώσει στους σπουδαστές την ακριβή έννοια και το περιεχόμενο των εργασιακών σχέσεων.
  • Να καταδείξει το ρόλο που διαδραματίζουν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις και οι αρμόδιοι εργασιακοί εκπρόσωποι του κράτους και κυρίως την ουσία των παρεμβάσεων τους στις συλλογικές συμβάσεις και στις απεργίες.
  • Να παρουσιάσει όλο το φάσμα των τυπικών και άτυπων κανόνων εργασίας, που απορρέουν από τους νόμους, το Σύνταγμα, αλλά και τα εργατικά και επιχειρησιακά έθιμα και τις συλλογικές και ατομικές συμβάσεις εργασίας.
  • Να προσδιορίσει τις διάφορες πλευρές των εργασιακών σχέσεων κάτω από το πρίσμα των νέων εξελίξεων και να τονισθούν οι επιδράσεις των επί μέρους στοιχείων της οργανωτικής διάρθρωσης, όπως της εργασίας, του περιβάλλοντος, της τεχνολογίας και των συστημάτων οργάνωσης στην ανάπτυξη των εργασιακών σχέσεων.
  • Να διδάξει στους σπουδαστές γνώσεις σχετικά με το ρόλο των εργασιακών σχέσεων στη διοίκηση των σύγχρονων οργανισμών στα πλαίσια της αύξησης της παραγωγικότητας και της επιβίωσης μέσα στο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν τους παράγοντες που επηρεάζουν τις εργασιακές σχέσεις καθώς και το ρόλο των παραγόντων αυτών στην επιτυχή λειτουργία των οργανισμών.
  • Να προσδιορίζει το βαθμό συνάφειας των εργασιακών σχέσεων με άλλες παρεμφερείς μορφές σχέσεων που αναπτύσσονται μέσα στους οργανισμούς.
  • Να εντοπίζει τις επιπτώσεις της εργασίας στη ψυχολογική και σωματική κατάσταση των ατόμων.
  • Να αξιολογεί τους παράγοντες που προκαλούν τη παγκοσμιοποίηση και τις επιπτώσεις τους στην απασχόληση και στη λειτουργία των οργανισμών.
  • Να γνωρίζουν το ρόλο της εργασίας στη διαμόρφωση της κοινωνικής υπόστασης των ανθρώπων και να μπορούν να υποδείξουν τα κατά περίπτωση κατάλληλα μέτρα για την αντιμετώπιση των δυσμενών επιπτώσεων της εργασίας στην υγεία των εργαζομένων.
  • Να μπορούν να προτείνουν μέτρα για τη προσαρμογή της εργασίας στις απαιτήσεις των τεχνολογικών και οικονομικών εξελίξεων.
  • Να εντοπίζουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των διαφόρων μορφών οργάνωσης καθώς και τη συμβολή τους στην ανάπτυξη των εργασιακών σχέσεων.
  • Να γνωρίζουν τις προϋποθέσεις πρόσληψης, απασχόλησης και αμοιβής του προσωπικού στο πλαίσιο των καθιερωμένων εργασιακών σχέσεων.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εργασιακές σχέσεις- Έννοια και περιεχόμενο, η ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης, η εργασία και ο κοινωνικός ρόλος της, παγκοσμιοποίηση και αγορά εργασίας, το περιβάλλον εργασίας και οι επιδράσεις του στις εργασιακές σχέσεις, συνδικαλιστικές οργανώσεις, Συλλογικές Διαπραγματεύσεις-Συλλογικές συμβάσεις εργασίας, ασφάλιση εργαζομένων, το συνδικαλιστικό κίνημα, η απεργία, οι Εργασιακές Σχέσεις στις Ευρωπαϊκές Χώρες καθώς και στο Παγκόσμιο περιβάλλον.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα e-learning.
  • e-mail.
  • Internet( επίδειξη εκπαιδευτικού υλικού κατά τη διδασκαλία.
  • Χρήση    Η/Υ,  CD, DVD, VIDEO PROJECTORS    για προβολή Power Point,   εικόνων, σχημάτων, πληροφοριών, ασκήσεων, ψηφιοποιημένων επιχειρηματικών προσομοιώσεων case.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις75
Ασκήσεις Πράξης40
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)10
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης.
  • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
  • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα ενός έργου χρόνου, κόστους.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

Τα κριτήρια αξιολόγησης. Η ύλη του μαθήματος και οι μαθησιακοί στόχοι αναφέρονται στο περίγραμμα του μαθήματος. Αυτά όπως και ο τρόπος αξιολόγησης αναλύονται και κατά τη διάρκεια των αρχικών διαλέξεων. Επίσης υπάρχει ανάλογη ενημέρωση από το σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Ντάνος Α. «Εργασιακές Σχέσεις και θεσμοί», Σύγχρονη Εκδοτική, Αθήνα , 2011.
  2. Καρακιουλάφη, Χ., « Εργασιακές Σχέσεις. Θεωρητικές προσεγγίσεις και Εμπειρικά Ζητήματα», Εκδόσεις παπαζήση , Αθήνα 2012.
  3. Π. Φαναριώτης. « Εργασιακές Σχέσεις, Β΄έκδοση», Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα 2004.
  4. Θ. Κατσανέβας. «Οικονομική της εργασίας και Εργασιακές Σχέσεις, Γ΄έκδοση», εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα 2007.

 ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Γ. Μέντης. «Εργασιακές Σχέσεις »,εκδόσεις Έλλην, Αθήνα 2007.
  2. Budd, John. “ Labor Relation: Striking a Balance” , Mac Graw Hill, 2017.
  3. Kromkowski, John. “Annual Editions: Race and Ethnic Relations” , Mac Graw Hill, 2018.
  4. Γ. Κούζης. «Εργασιακές Σχέσεις και Ευρωπαϊκή Ενοποίηση»  Εκδόσεις ΙΝΕ (Ινστιτούτο Εργασίας), Αθήνα 2001.
  5. Α. Μοσχονάς- Σ. Κονιόρδος. «Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση και Εργασιακές Σχέσεις», εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2004 .

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. British Journal of Industrial Relations,  Wiley.
  2. Journal of Labour History, Taylor and Francis.
  3. Industrial Relations Journal, Blackwell Publishing Ltd.
  4. Industrial Relations Journal, Wiley.