Εργασιακές Σχέσεις

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Εργασιακές σχέσεις- Έννοια και περιεχόμενο, η ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης, η εργασία και ο κοινωνικός ρόλος της, παγκοσμιοποίηση και αγορά εργασίας, το περιβάλλον εργασίας και οι επιδράσεις του στις εργασιακές σχέσεις, συνδικαλιστικές οργανώσεις, Συλλογικές Διαπραγματεύσεις-Συλλογικές συμβάσεις εργασίας, ασφάλιση εργαζομένων, το συνδικαλιστικό κίνημα, η απεργία, οι Εργασιακές Σχέσεις στις Ευρωπαϊκές Χώρες καθώς και στο Παγκόσμιο περιβάλλον.

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να μεταδώσει στους σπουδαστές την ακριβή έννοια και το περιεχόμενο των εργασιακών σχέσεων.
  • Να καταδείξει το ρόλο που διαδραματίζουν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις και οι αρμόδιοι εργασιακοί εκπρόσωποι του κράτους και κυρίως την ουσία των παρεμβάσεων τους στις συλλογικές συμβάσεις και στις απεργίες.
  • Να παρουσιάσει όλο το φάσμα των τυπικών και άτυπων κανόνων εργασίας, που απορρέουν από τους νόμους, το Σύνταγμα, αλλά και τα εργατικά και επιχειρησιακά έθιμα και τις συλλογικές και ατομικές συμβάσεις εργασίας.
  • Να προσδιορίσει τις διάφορες πλευρές των εργασιακών σχέσεων κάτω από το πρίσμα των νέων εξελίξεων και να τονισθούν οι επιδράσεις των επί μέρους στοιχείων της οργανωτικής διάρθρωσης, όπως της εργασίας, του περιβάλλοντος, της τεχνολογίας και των συστημάτων οργάνωσης στην ανάπτυξη των εργασιακών σχέσεων.
  • Να διδάξει στους σπουδαστές γνώσεις σχετικά με το ρόλο των εργασιακών σχέσεων στη διοίκηση των σύγχρονων οργανισμών στα πλαίσια της αύξησης της παραγωγικότητας και της επιβίωσης μέσα στο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν τους παράγοντες που επηρεάζουν τις εργασιακές σχέσεις καθώς και το ρόλο των παραγόντων αυτών στην επιτυχή λειτουργία των οργανισμών.
  • Να προσδιορίζει το βαθμό συνάφειας των εργασιακών σχέσεων με άλλες παρεμφερείς μορφές σχέσεων που αναπτύσσονται μέσα στους οργανισμούς.
  • Να εντοπίζει τις επιπτώσεις της εργασίας στη ψυχολογική και σωματική κατάσταση των ατόμων.
  • Να αξιολογεί τους παράγοντες που προκαλούν τη παγκοσμιοποίηση και τις επιπτώσεις τους στην απασχόληση και στη λειτουργία των οργανισμών.
  • Να γνωρίζουν το ρόλο της εργασίας στη διαμόρφωση της κοινωνικής υπόστασης των ανθρώπων και να μπορούν να υποδείξουν τα κατά περίπτωση κατάλληλα μέτρα για την αντιμετώπιση των δυσμενών επιπτώσεων της εργασίας στην υγεία των εργαζομένων.
  • Να μπορούν να προτείνουν μέτρα για τη προσαρμογή της εργασίας στις απαιτήσεις των τεχνολογικών και οικονομικών εξελίξεων.
  • Να εντοπίζουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των διαφόρων μορφών οργάνωσης καθώς και τη συμβολή τους στην ανάπτυξη των εργασιακών σχέσεων.
  • Να γνωρίζουν τις προϋποθέσεις πρόσληψης, απασχόλησης και αμοιβής του προσωπικού στο πλαίσιο των καθιερωμένων εργασιακών σχέσεων.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα e-learning.
  • e-mail.
  • Internet( επίδειξη εκπαιδευτικού υλικού κατά τη διδασκαλία.
  • Χρήση    Η/Υ,  CD, DVD, VIDEO PROJECTORS    για προβολή Power Point,   εικόνων, σχημάτων, πληροφοριών, ασκήσεων, ψηφιοποιημένων επιχειρηματικών προσομοιώσεων case.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις75
Ασκήσεις Πράξης40
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)10
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης.
  • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
  • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα ενός έργου χρόνου, κόστους.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

Τα κριτήρια αξιολόγησης. Η ύλη του μαθήματος και οι μαθησιακοί στόχοι αναφέρονται στο περίγραμμα του μαθήματος. Αυτά όπως και ο τρόπος αξιολόγησης αναλύονται και κατά τη διάρκεια των αρχικών διαλέξεων. Επίσης υπάρχει ανάλογη ενημέρωση από το σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Ντάνος Α. «Εργασιακές Σχέσεις και θεσμοί», Σύγχρονη Εκδοτική, Αθήνα , 2011.
  2. Καρακιουλάφη, Χ., « Εργασιακές Σχέσεις. Θεωρητικές προσεγγίσεις και Εμπειρικά Ζητήματα», Εκδόσεις παπαζήση , Αθήνα 2012.
  3. Π. Φαναριώτης. « Εργασιακές Σχέσεις, Β΄έκδοση», Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα 2004.
  4. Θ. Κατσανέβας. «Οικονομική της εργασίας και Εργασιακές Σχέσεις, Γ΄έκδοση», εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα 2007.

 ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Γ. Μέντης. «Εργασιακές Σχέσεις »,εκδόσεις Έλλην, Αθήνα 2007.
  2. Budd, John. “ Labor Relation: Striking a Balance” , Mac Graw Hill, 2017.
  3. Kromkowski, John. “Annual Editions: Race and Ethnic Relations” , Mac Graw Hill, 2018.
  4. Γ. Κούζης. «Εργασιακές Σχέσεις και Ευρωπαϊκή Ενοποίηση»  Εκδόσεις ΙΝΕ (Ινστιτούτο Εργασίας), Αθήνα 2001.
  5. Α. Μοσχονάς- Σ. Κονιόρδος. «Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση και Εργασιακές Σχέσεις», εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2004 .

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. British Journal of Industrial Relations,  Wiley.
  2. Journal of Labour History, Taylor and Francis.
  3. Industrial Relations Journal, Blackwell Publishing Ltd.
  4. Industrial Relations Journal, Wiley.