ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στρατηγική Επιχειρήσεων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 801 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στρατηγική Επιχειρήσεων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Να παρουσιάσει τις έννοιες και τις θεωρίες της στρατηγικής και της στρατηγικής διοίκησης.
  • Να παρουσιάσει μοντέλα, τεχνικές και εργαλεία στρατηγικής διοίκησης.
  • Να αναδείξει τη σημασία της στρατηγικής διοίκησης και να καλλιεργήσει τη στρατηγική σκέψη στους φοιτητές.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν τις βασικές έννοιες στρατηγικής και τις σύγχρονες θεωρίες στρατηγικής των επιχειρήσεων.
  • Να εφαρμόζουν μεθόδους, τεχνικές και εργαλεία στρατηγικής ανάλυσης του εσωτερικού, του κλαδικού και του εξωτερικού περιβάλλοντος των επιχειρήσεων.
  • Να προσδιορίζουν και να αξιολογούν τις γενικές στρατηγικές επιλογές των επιχειρήσεων.
  • Να ερμηνεύουν την ανταγωνιστική θέση των επιχειρήσεων και να επιλέγουν στρατηγικές για την επίτευξη ανταγωνιστικού́ πλεονεκτήματος.
  • Να αναπτύσσουν στρατηγική σκέψη και να σχεδιάζουν και να υλοποιούν στρατηγικές δράσεις.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προσαρμοστικότητα σε νέες καταστάσεις.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Αυτόνομη εργασία/ Ομαδική εργασία.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Ορισμός και βασικές έννοιες στρατηγικής των επιχειρήσεων: εταιρική αποστολή, όραμα, στρατηγικοί στόχοι, στρατηγικές.
  2. Η σημασία της στρατηγικής των επιχειρήσεων.
  3. Στρατηγική ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος.
  4. Στρατηγική ανάλυση του κλάδου.
  5. Στρατηγική ανάλυση του εσωτερικού περιβάλλοντος: Θεωρία των πόρων‐ικανοτήτων.
  6. Εργαλεία αποτίμησης της στρατηγικής θέσης της επιχείρησης.
  7. Απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος: Η αλυσίδα αξίας της επιχείρησης.
  8. Τύποι επιχειρηματικών στρατηγικών: στρατηγικές ανάπτυξης, διατήρησης θέσης, υπαναχώρησης.
  9. Τύποι στρατηγικών απόκτησης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος: στρατηγική ηγεσίας κόστους, διαφοροποίησης, εστίασης.
  10. Συνεργασία για την επίτευξη στρατηγικών στόχων: στρατηγικές συμμαχίες.
  11. Εξαγορές και συγχωνεύσεις.
  12. Υλοποίηση στρατηγικής επιχειρήσεων.
  13. Η διαδικασία του στρατηγικού σχεδιασμού.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο εκπαίδευση στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Internet – παρουσίαση εκπαιδευτικού περιεχομένου κατά τη διδασκαλία.
  • Σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης για υποστήριξη της διδασκαλίας και την επικοινωνία με την τάξη.
  • Ε-mail.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εκπόνηση Μελέτης (project)30
Αυτοτελής Μελέτη56
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Μελέτη περίπτωσης

Τα κριτήρια αξιολόγησης της τελικής γραπτής εξέτασης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και περιγράφονται στο φύλλο των θεμάτων.

ΙΙ. Εργασία (2 μονάδες, συμπληρωματικά του βαθμού εξέτασης)

  • Εργασία με θέμα σχετικό με το αντικείμενο του μαθήματος (βιβλιογραφική εργασία, ανάλυση μελέτης περίπτωσης, κ.α.) .
  • Η εργασία είναι προαιρετική, προστίθεται στον βαθμό των εξετάσεων με σκοπό να βελτιώσει την επίδοση των φοιτητών.

Τα κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών εξηγούνται στους φοιτητές κατά την παροχή οδηγιών και επεξηγήσεων και αναγράφονται στο σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Johnson, G., Scholes, K., and Whittington, Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων. Εκδόσεις Κριτική, 2η έκδοση, 2016.
  2. Στρατηγικη Σκεψη και Πρακτικη στον Κοσμο των Επιχειρησεων, Βασιλης ΠαπαδακηςΕκδόσεις Ψυχογιός, 2018. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77119604.
  3. Στρατηγικο Μανατζμεντ , Frank t. Rothaermel Εκδόσεις Rossili, 2017. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68382389.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Competitiveness.
  2. Strategic Management Journal.
  3. Academy of Management Journal.
  4. Strategic Entrepreneurship Journal.
  5. Strategic Organization.
  6. Journal of Business Strategy.
  7. Journal of Strategy and Management.
  8. Global Strategy Journal.
  9. Business Strategy and the Environment.
  10. Long Range Planning.
  11. Journal of Family Business Strategy.
  12. Journal of Economics and Management Strategy.
  13. Cross Cultural and Strategic Management.
  14. Journal of Strategic Marketing.
  15. Technology Analysis and Strategic Management.
  16. Journal of Small Business Strategy.
  17. Review of International Business and Strategy.
  18. Strategy and Leadership.
  19. Academy of Strategic Management Journal.