Στρατηγική Επιχειρήσεων

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. Ορισμός και βασικές έννοιες στρατηγικής των επιχειρήσεων: εταιρική αποστολή, όραμα, στρατηγικοί στόχοι, στρατηγικές.
  2. Η σημασία της στρατηγικής των επιχειρήσεων.
  3. Στρατηγική ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος.
  4. Στρατηγική ανάλυση του κλάδου.
  5. Στρατηγική ανάλυση του εσωτερικού περιβάλλοντος: Θεωρία των πόρων‐ικανοτήτων.
  6. Εργαλεία αποτίμησης της στρατηγικής θέσης της επιχείρησης.
  7. Απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος: Η αλυσίδα αξίας της επιχείρησης.
  8. Τύποι επιχειρηματικών στρατηγικών: στρατηγικές ανάπτυξης, διατήρησης θέσης, υπαναχώρησης.
  9. Τύποι στρατηγικών απόκτησης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος: στρατηγική ηγεσίας κόστους, διαφοροποίησης, εστίασης.
  10. Συνεργασία για την επίτευξη στρατηγικών στόχων: στρατηγικές συμμαχίες.
  11. Εξαγορές και συγχωνεύσεις.
  12. Υλοποίηση στρατηγικής επιχειρήσεων.
  13. Η διαδικασία του στρατηγικού σχεδιασμού.

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Να παρουσιάσει τις έννοιες και τις θεωρίες της στρατηγικής και της στρατηγικής διοίκησης.
  • Να παρουσιάσει μοντέλα, τεχνικές και εργαλεία στρατηγικής διοίκησης.
  • Να αναδείξει τη σημασία της στρατηγικής διοίκησης και να καλλιεργήσει τη στρατηγική σκέψη στους φοιτητές.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν τις βασικές έννοιες στρατηγικής και τις σύγχρονες θεωρίες στρατηγικής των επιχειρήσεων.
  • Να εφαρμόζουν μεθόδους, τεχνικές και εργαλεία στρατηγικής ανάλυσης του εσωτερικού, του κλαδικού και του εξωτερικού περιβάλλοντος των επιχειρήσεων.
  • Να προσδιορίζουν και να αξιολογούν τις γενικές στρατηγικές επιλογές των επιχειρήσεων.
  • Να ερμηνεύουν την ανταγωνιστική θέση των επιχειρήσεων και να επιλέγουν στρατηγικές για την επίτευξη ανταγωνιστικού́ πλεονεκτήματος.
  • Να αναπτύσσουν στρατηγική σκέψη και να σχεδιάζουν και να υλοποιούν στρατηγικές δράσεις.

Γενικές Ικανότητες

  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προσαρμοστικότητα σε νέες καταστάσεις.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Αυτόνομη εργασία/ Ομαδική εργασία.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο εκπαίδευση στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Internet – παρουσίαση εκπαιδευτικού περιεχομένου κατά τη διδασκαλία.
  • Σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης για υποστήριξη της διδασκαλίας και την επικοινωνία με την τάξη.
  • Ε-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εκπόνηση Μελέτης (project)30
Αυτοτελής Μελέτη56
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Μελέτη περίπτωσης

Τα κριτήρια αξιολόγησης της τελικής γραπτής εξέτασης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και περιγράφονται στο φύλλο των θεμάτων.

ΙΙ. Εργασία (2 μονάδες, συμπληρωματικά του βαθμού εξέτασης)

  • Εργασία με θέμα σχετικό με το αντικείμενο του μαθήματος (βιβλιογραφική εργασία, ανάλυση μελέτης περίπτωσης, κ.α.) .
  • Η εργασία είναι προαιρετική, προστίθεται στον βαθμό των εξετάσεων με σκοπό να βελτιώσει την επίδοση των φοιτητών.

Τα κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών εξηγούνται στους φοιτητές κατά την παροχή οδηγιών και επεξηγήσεων και αναγράφονται στο σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Johnson, G., Scholes, K., and Whittington, Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων. Εκδόσεις Κριτική, 2η έκδοση, 2016.
  2. Στρατηγικη Σκεψη και Πρακτικη στον Κοσμο των Επιχειρησεων, Βασιλης ΠαπαδακηςΕκδόσεις Ψυχογιός, 2018. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77119604.
  3. Στρατηγικο Μανατζμεντ , Frank t. Rothaermel Εκδόσεις Rossili, 2017. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68382389.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Competitiveness.
  2. Strategic Management Journal.
  3. Academy of Management Journal.
  4. Strategic Entrepreneurship Journal.
  5. Strategic Organization.
  6. Journal of Business Strategy.
  7. Journal of Strategy and Management.
  8. Global Strategy Journal.
  9. Business Strategy and the Environment.
  10. Long Range Planning.
  11. Journal of Family Business Strategy.
  12. Journal of Economics and Management Strategy.
  13. Cross Cultural and Strategic Management.
  14. Journal of Strategic Marketing.
  15. Technology Analysis and Strategic Management.
  16. Journal of Small Business Strategy.
  17. Review of International Business and Strategy.
  18. Strategy and Leadership.
  19. Academy of Strategic Management Journal.