ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μοντελοποίηση Επιχειρήσεων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 702 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 7ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μοντελοποίηση Επιχειρήσεων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=900

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι:

  • Να εισάγει τους φοιτητές στην έννοια του επιχειρηματικού μοντέλου και στις διαδικασίες επιχειρηματικής μοντελοποίησης.
  • Να παρουσιάσει μια μεθοδολογία που καλύπτει όλα τα στάδια της επιχειρηματικής μοντελοποίησης, από το σχεδιασμό της πρότασής αξίας ως την αξιολόγηση και το μετασχηματισμό του επιχειρηματικού μοντέλου.
  • Να εξοικειώσει τους φοιτητές με τη διαδικασία της επιχειρηματικής μοντελοποίησης.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν την έννοια του επιχειρηματικού μοντέλου ως βασικό εργαλείο σχεδιασμού της επιχειρηματικής δράσης και στρατηγικής.
  • Να κατανοούν την έννοια της πρότασης αξίας και τη σημασία της επιχειρηματικής μοντελοποίησης για τον επιτυχή σχεδιασμό επιχειρηματικών δράσεων.
  • Να γνωρίζουν πρότυπα επιχειρηματικά μοντέλα ως οδηγούς επιχειρηματικής δράσης, να τα αναλύουν στα συστατικά τους και να αξιολογούν τη δυναμική τους.
  • Να δημιουργούν απλά επιχειρηματικά μοντέλα.
  • Να αναλύουν και να μετασχηματίζουν τα επιχειρηματικά μοντέλα.
  • Να καινοτομούν ως προς το επιχειρηματικό μοντέλο.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προσαρμοστικότητα σε νέες καταστάσεις.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Αυτόνομη εργασία/ Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • ‘Άλλες: Δημιουργική σκέψη.
  • Άλλες: Επικοινωνία και παρουσίαση θέσεων (προφορικά και γραπτά).
  • ‘Άλλες: Σχεδιασμός επιχειρηματικών ιδεών, προϊόντων και υπηρεσιών.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Εισαγωγή στη μοντελοποίηση επιχειρήσεων.
  2. Η έννοια του επιχειρηματικού μοντέλου.
  3. Τα συστατικά στοιχεία του επιχειρηματικού μοντέλου.
  4. Παρουσίαση και ανάλυση πρότυπων επιχειρηματικών μοντέλων.
  5. Μεθοδολογία ανάπτυξης επιχειρηματικών μοντέλων.
  6. Ανάλυση επιχειρηματικού περιβάλλοντος και προσδιορισμός απαιτήσεων.
  7. Σχεδιασμός πρότασης αξίας.
  8. Δημιουργία επιχειρηματικού μοντέλου.
  9. Αξιολόγηση επιχειρηματικού μοντέλου – προτυποποίηση και επαλήθευση.
  10. Μετασχηματισμός επιχειρηματικού μοντέλου.
  11. Καινοτομία επιχειρηματικού μοντέλου.
  12. Επιχειρηματική μοντελοποίηση και στρατηγική.
  13. Συμπεράσματα και παρουσιάσεις εργασιών.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο εκπαίδευση στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Internet – παρουσίαση εκπαιδευτικού περιεχομένου κατά τη διδασκαλία.
  • Σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης για υποστήριξη της διδασκαλίας και την επικοινωνία με την τάξη.
  • Ε-mail.
  • Εξειδικευμένο λογισμικό επιχειρηματικής μοντελοποίησης μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τις εργασίες των φοιτητών.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εκπόνηση Εργασίας (project)35
Αυτοτελής Μελέτη51
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (10 μονάδες) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή αντιστοίχισης.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Ερωτήσεις εφαρμογής γνώσεων (με βάση σύντομη αναφορά προβλήματος/ μελέτη περίπτωσης).
  • Ερωτήσεις επιχειρηματικής μοντελοποίησης (με βάση αναλυτική μελέτη περίπτωσης).

Τα κριτήρια αξιολόγησης της τελικής γραπτής εξέτασης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και περιγράφονται στο φύλλο των θεμάτων.

ΙΙ. Εργασίες (2-3 μονάδες, συμπληρωματικά του βαθμού εξέτασης)

Εργασία με θέμα:

  • την ανάπτυξη και/ ή το μετασχηματισμό επιχειρηματικού μοντέλου(με χρήση κατάλληλου λογισμικού),
  • την ανάλυση επιχειρηματικού μοντέλου (μελέτη περίπτωσης).

Η εργασία είναι προαιρετική, προστίθεται στον βαθμό των εξετάσεων με σκοπό να βελτιώσει την επίδοση των φοιτητών.
Τα κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών εξηγούνται στους φοιτητές κατά την παροχή οδηγιών και επεξηγήσεων και αναγράφονται στο σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Ανάπτυξη Επιχειρηματικών Υποδειγμάτωνm Osterwalder Alexander, Pigneur Yves, Εκδόσεις BROKEN HILL, 1η έκδοση, 2017. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68373077.
  2. Καινοτομια Επιχειρηματικου Προτυπου, Βαλβη Θεοδωρα, Βλιαμος Σπυρος, Καραγιαννης Ηλιας, Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ, 2018. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77118721.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Business Models.
  2. Journal of Business Strategy.
  3. Journal of Business Strategy information.
  4. Journal of Competitiveness.
  5. Journal of Small Business Strategy.
  6. Journal of Business Innovation and Research.
  7. International Journal of Business Innovation and Research.
  8. Journal of Entrepreneurship and Business Innovation.
  9. Journal of Creativity and Business Innovation.
  10. International Journal of Business Excellence.