Μοντελοποίηση Επιχειρήσεων

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. Εισαγωγή στη μοντελοποίηση επιχειρήσεων.
  2. Η έννοια του επιχειρηματικού μοντέλου.
  3. Τα συστατικά στοιχεία του επιχειρηματικού μοντέλου.
  4. Παρουσίαση και ανάλυση πρότυπων επιχειρηματικών μοντέλων.
  5. Μεθοδολογία ανάπτυξης επιχειρηματικών μοντέλων.
  6. Ανάλυση επιχειρηματικού περιβάλλοντος και προσδιορισμός απαιτήσεων.
  7. Σχεδιασμός πρότασης αξίας.
  8. Δημιουργία επιχειρηματικού μοντέλου.
  9. Αξιολόγηση επιχειρηματικού μοντέλου – προτυποποίηση και επαλήθευση.
  10. Μετασχηματισμός επιχειρηματικού μοντέλου.
  11. Καινοτομία επιχειρηματικού μοντέλου.
  12. Επιχειρηματική μοντελοποίηση και στρατηγική.
  13. Συμπεράσματα και παρουσιάσεις εργασιών.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι:

  • Να εισάγει τους φοιτητές στην έννοια του επιχειρηματικού μοντέλου και στις διαδικασίες επιχειρηματικής μοντελοποίησης.
  • Να παρουσιάσει μια μεθοδολογία που καλύπτει όλα τα στάδια της επιχειρηματικής μοντελοποίησης, από το σχεδιασμό της πρότασής αξίας ως την αξιολόγηση και το μετασχηματισμό του επιχειρηματικού μοντέλου.
  • Να εξοικειώσει τους φοιτητές με τη διαδικασία της επιχειρηματικής μοντελοποίησης.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν την έννοια του επιχειρηματικού μοντέλου ως βασικό εργαλείο σχεδιασμού της επιχειρηματικής δράσης και στρατηγικής.
  • Να κατανοούν την έννοια της πρότασης αξίας και τη σημασία της επιχειρηματικής μοντελοποίησης για τον επιτυχή σχεδιασμό επιχειρηματικών δράσεων.
  • Να γνωρίζουν πρότυπα επιχειρηματικά μοντέλα ως οδηγούς επιχειρηματικής δράσης, να τα αναλύουν στα συστατικά τους και να αξιολογούν τη δυναμική τους.
  • Να δημιουργούν απλά επιχειρηματικά μοντέλα.
  • Να αναλύουν και να μετασχηματίζουν τα επιχειρηματικά μοντέλα.
  • Να καινοτομούν ως προς το επιχειρηματικό μοντέλο.

Γενικές Ικανότητες

  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προσαρμοστικότητα σε νέες καταστάσεις.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Αυτόνομη εργασία/ Ομαδική εργασία.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • ‘Άλλες: Δημιουργική σκέψη.
  • Άλλες: Επικοινωνία και παρουσίαση θέσεων (προφορικά και γραπτά).
  • ‘Άλλες: Σχεδιασμός επιχειρηματικών ιδεών, προϊόντων και υπηρεσιών.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο εκπαίδευση στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Internet – παρουσίαση εκπαιδευτικού περιεχομένου κατά τη διδασκαλία.
  • Σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης για υποστήριξη της διδασκαλίας και την επικοινωνία με την τάξη.
  • Ε-mail.
  • Εξειδικευμένο λογισμικό επιχειρηματικής μοντελοποίησης μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τις εργασίες των φοιτητών.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εκπόνηση Εργασίας (project)35
Αυτοτελής Μελέτη51
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (10 μονάδες) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή αντιστοίχισης.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Ερωτήσεις εφαρμογής γνώσεων (με βάση σύντομη αναφορά προβλήματος/ μελέτη περίπτωσης).
  • Ερωτήσεις επιχειρηματικής μοντελοποίησης (με βάση αναλυτική μελέτη περίπτωσης).

Τα κριτήρια αξιολόγησης της τελικής γραπτής εξέτασης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και περιγράφονται στο φύλλο των θεμάτων.

ΙΙ. Εργασίες (2-3 μονάδες, συμπληρωματικά του βαθμού εξέτασης)

Εργασία με θέμα:

  • την ανάπτυξη και/ ή το μετασχηματισμό επιχειρηματικού μοντέλου(με χρήση κατάλληλου λογισμικού),
  • την ανάλυση επιχειρηματικού μοντέλου (μελέτη περίπτωσης).

Η εργασία είναι προαιρετική, προστίθεται στον βαθμό των εξετάσεων με σκοπό να βελτιώσει την επίδοση των φοιτητών.
Τα κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών εξηγούνται στους φοιτητές κατά την παροχή οδηγιών και επεξηγήσεων και αναγράφονται στο σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Ανάπτυξη Επιχειρηματικών Υποδειγμάτωνm Osterwalder Alexander, Pigneur Yves, Εκδόσεις BROKEN HILL, 1η έκδοση, 2017. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68373077.
  2. Καινοτομια Επιχειρηματικου Προτυπου, Βαλβη Θεοδωρα, Βλιαμος Σπυρος, Καραγιαννης Ηλιας, Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ, 2018. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77118721.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Business Models.
  2. Journal of Business Strategy.
  3. Journal of Business Strategy information.
  4. Journal of Competitiveness.
  5. Journal of Small Business Strategy.
  6. Journal of Business Innovation and Research.
  7. International Journal of Business Innovation and Research.
  8. Journal of Entrepreneurship and Business Innovation.
  9. Journal of Creativity and Business Innovation.
  10. International Journal of Business Excellence.