Ηλεκτρονικό Εμπόριο

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. Εισαγωγή στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
  2. Τα χαρακτηριστικά, η εξέλιξη και τάσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου.
  3. Μορφές και μοντέλα ηλεκτρονικού εμπορίου: βασικά στοιχεία.
  4. Μοντέλα ηλεκτρονικού εμπορίου λιανικής: ηλεκτρονική λιανική πώληση, πάροχος κοινότητας, πάροχος περιεχομένου, πύλη, διαμεσολαβητής συναλλαγών, δημιουργός αγοράς, πάροχος υπηρεσιών.
  5. Μοντέλα ηλεκτρονικού εμπορίου χονδρικής: ηλεκτρονικοί διανομείς, ηλεκτρονικοί προμηθευτές, ανταλλαγές, βιομηχανική κοινοπραξία, ιδιωτικά βιομηχανικά δίκτυα.
  6. Μεθοδολογία ανάπτυξης ηλεκτρονικού καταστήματος: καθορισμός στόχων και απαιτήσεων, επιλογή υλικού και λογισμικού, διαδικασίες κατασκευής συστήματος.
  7. Πλατφόρμες λογισμικού και εργαλεία ηλεκτρονικού καταστήματος.
  8. Ανάπτυξη ηλεκτρονικού καταστήματος για κινητά.
  9. Συστήματα πληρωμών στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
  10. Ζητήματα ασφάλειας στο ηλεκτρονικό εμπόριο (κίνδυνοι και απειλές, πολιτική και σύστημα ασφάλειας).
  11. Ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων των πελατών.
  12. Ευκαιρίες καριέρας στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
  13. Συμπεράσματα μαθήματος – παρουσιάσεις εργασιών.

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να εισάγει τους φοιτητές στις έννοιες, τις τάσεις, τις ευκαιρίες και τους κρίσιμους παράγοντες επιτυχίας στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
  • Τα εξοικειώσει τους φοιτητές με τους τρόπους ανάπτυξης εμπορικών δραστηριοτήτων στο διαδίκτυο.
  • Να αναπτύξει βασικές γνώσεις και ικανότητες στην ανάπτυξη δράσεων ηλεκτρονικού εμπορίου.
  • Να εμπεδώσει στη συνείδηση των φοιτητών το ηλεκτρονικό εμπόριο ως ένα χώρο στον οποίο μπορούν να αναπτύξουν καριέρα και επιχειρηματική δραστηριότητα.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν τα κρίσιμα ζητήματα για την επιτυχή ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
  • Να γνωρίζουν βασικές έννοιες ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως τα μοντέλα ηλεκτρονικού εμπορίου λιανικής και χονδρικής και τα χαρακτηριστικά τους.
  • Να αναγνωρίζουν τις σύγχρονες τάσεις στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, ιδίως σε σχέση με το κινητό ηλεκτρονικό εμπόριο, το κοινωνικό ηλεκτρονικό εμπόριο ).
  • Να αντιλαμβάνονται τις ευκαιρίες και τους κινδύνους που εμπεριέχονται στον ψηφιακό κόσμο και να αναπτύσσουν στρατηγικές για την ανάπτυξη δράσεων ηλεκτρονικού εμπορίου.
  • Να κατανοούν τις βασικές επιχειρηματικές επιδιώξεις και τις τεχνολογικές απαιτήσεις της ανάπτυξης παρουσίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
  • Να σχεδιάζουν επιχειρηματικές δραστηριότητες και εναλλακτικούς τρόπους παρουσίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
  • Να αναγνωρίζουν τους κινδύνους ασφάλειας και τις απειλές στο ηλεκτρονικό εμπόριο και να γνωρίζουν τρόπους προστασίας των επιχειρήσεων και των καταναλωτών.
  • Να κατανοούν τη σημασία των προσωπικών δεδομένων, τις αρχές και ειδικότερες ρυθμίσεις του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία των Δεδομένων.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Άλλες: Δημιουργική σκέψη.
  • Άλλες: Σχεδιασμός και ανάπτυξη επιχειρηματικών ιδεών.
  • Άλλες: Αποτελεσματική επικοινωνία προφορικά και/ή γραπτά (παρουσίαση ιδεών, ανάπτυξη επιχειρημάτων).

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Εξειδικευμένο λογισμικό ανάπτυξης ηλεκτρονικού καταστήματος: παρουσίαση στην τάξη και ανάπτυξη εργασιών από τους φοιτητές.
  • Σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης για υποστήριξη της διδασκαλίας και την επικοινωνία με την τάξη.
  • Ε-mail.
  • Internet – παρουσίαση εκπαιδευτικού περιεχομένου κατά τη διδασκαλία.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις52
Εκπόνηση Εργασίας (project)30
Αυτοτελής Μελέτη43
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (10 μονάδες) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή αντιστοίχισης.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Ερωτήσεις εφαρμογής γνώσεων (με βάση σύντομη αναφορά προβλήματος/ μελέτη περίπτωσης).
  • Ερωτήσεις εντοπισμού και επίλυσης προβλημάτων (με βάση αναλυτική μελέτη περίπτωσης).

Τα κριτήρια αξιολόγησης της τελικής γραπτής εξέτασης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και περιγράφονται στο φύλλο των θεμάτων.

ΙΙ. Εργασίες (2-3 μονάδες, συμπληρωματικά του βαθμού εξέτασης). Εργασία με θέμα:

  • την ανάλυση σύγχρονων τάσεων σε ένα σημαντικό θέμα που άπτεται του αντικειμένου του μαθήματος (π.χ. νέα μοντέλα ηλ. εμπορίου, τάσεις στην ασφάλεια των συναλλαγών, νέοι τρόποι πληρωμής, τάσεις στην ασφάλεια προσωπικών δεδομένων, κλπ.),
  • την ανάπτυξη ηλεκτρονικού καταστήματος με χρήση πλατφόρμας λογισμικού και εργαλείων ηλεκτρονικού καταστήματος.

Η εργασία είναι προαιρετική, προστίθεται στον βαθμό των εξετάσεων με σκοπό να βελτιώσει την επίδοση των φοιτητών.
Τα κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών εξηγούνται στους φοιτητές κατά την παροχή οδηγιών και επεξηγήσεων και αναγράφονται στο σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Ηλεκτρονικό Εμπόριο, Laudon Kenneth, Traver Carol Guercio, Παπασωτηρίου, 14η Έκδοση, 2018 (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77112547).
  2. Ηλεκτρονικό Εμπόριο: Εργαλείο διοίκησης και αξιοποίησης κοινωνικών δικτύων, Turban Efraim, Outland Jon, King David, ISBN: 9789925576524, 1η έκδοση, 2020, Broken Hill Publishers Ltd.
  3. Ψηφιακές Επιχειρήσεις και Ηλεκτρονικό Εμπόριο: Στρατηγική, Υλοποίηση και Εφαρμογή, Dave Chaffey, 1η έκδοση 2016, Εκδόσεις ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. International Journal of Electronic Business.
  2. International Journal of Electronic Commerce.
  3. Journal of E-commerce.
  4. International Journal of Electronic Commerce Studies.
  5. Electronic Markets.
  6. Journal of Management Information System & E-commerce.
  7. e-Service Journal.
  8. Electronic commerce research.
  9. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice.
  10. Journal of Electronic Commerce in Organizations.
  11. Electronic Business Journal.
  12. Information Systems and e-Business Management.