ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ποσοτικές Μέθοδοι στη Λήψη Διοικητικών Αποφάσεων ΙΙ

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 501 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 5ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ποσοτικές Μέθοδοι στη Λήψη Διοικητικών Αποφάσεων ΙΙ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Εργαστήρια 5 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=10

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση μεθόδων Επιχειρησιακής έρευνας, που χρησιμοποιούνται για την επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων διοικητικής πρακτικής. Πιο συγκεκριμένα στα πλαίσια του μαθήματος παρουσιάζονται :

  • Τεχνικές Δικτυωτής Ανάλυσης για το σχεδιασμό, τον προγραμματισμό και τον έλεγχο καλής υλοποίησης μεγάλων έργων.
  • Πολυσταδιακά προβλήματα που επιλύονται με τεχνικές δυναμικού προγραμματισμού.
  • Η θεωρία παιγνίων, που χρησιμοποιείται για τη λήψη αποφάσεων σε καταστάσεις ανταγωνισμού ή σύγκρουσης.
  • Ποσοτικά μοντέλα της θεωρίας ουρών αναμονής, τα οποία χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση της απόδοσης συστημάτων εξυπηρέτησης.

Σκοπός των εργαστηριακών μαθημάτων είναι :

  • Να παρουσιάσει τις δυνατότητες επίλυσης των ειδικών προβλημάτων που παρουσιάζονται στις ώρες θεωρίας του μαθήματος με την χρήση ειδικευμένου λογισμικού (όπως τα λογιστικά φύλλα και το winqsb).
  • Να ερμηνεύσει τα αποτελέσματα επίλυσης των προβλημάτων αυτών.
  • Να αναλύσει την ευαισθησία των αποτελεσμάτων σε σχέση με αρχικές υποθέσεις και παραδοχές.
  • Να καταδείξει τη δυνατότητα χρήσης ειδικευμένου λογισμικού  στη λήψη διοικητικών αποφάσεων στη πράξη.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση :

  • Να αντιλαμβάνονται βασικές έννοιες της ανάλυσης Δικτύων που χρησιμοποιούνται για το σχεδιασμό, τον προγραμματισμό και έλεγχο έργων. Να κατασκευάζουν το δίκτυο δραστηριοτήτων ενός έργου. Να χρησιμοποιούν τις κατάλληλες τεχνικές επίλυσης (PERT, CPM) για τον προγραμματισμό και τον έλεγχο ενός έργου.
  • Να αντιλαμβάνονται τις βασικές έννοιες του δυναμικού προγραμματισμού. Να διαιρούν ένα πολυσταδιακό πρόβλημα λήψης αποφάσεων σε επιμέρους υποπροβλήματα, να διατυπώνουν την αναδρομική σχέση του προβλήματος και να προσδιορίζουν τη βέλτιστη λύση του.
  • Να αναπτύσσουν και να χρησιμοποιούν τα βασικά μοντέλα της θεωρίας ουρών αναμονής για να αναπαριστούν πραγματικά συστήματα εξυπηρέτησης.
  • Να επιλύουν τα μοντέλα αυτά και να υπολογίζουν τους δείκτες απόδοσης των συστημάτων εξυπηρέτησης.
  • Να υπολογίζουν το συνολικό κόστος του συστήματος εξυπηρέτησης που προκύπτει ως συνδυασμός του κόστους παροχής εξυπηρέτησης και του κόστους αναμονής των πελατών.
  • Να αντιλαμβάνονται τι είναι παίγνιο και να δίνουν παραδείγματα χρησιμοποίησης των παιγνίων για την αναπαράσταση προβλημάτων ανταγωνιστικής αλληλεξάρτησης.
  • Να επιλύουν ένα παίγνιο με τη χρήση της κατάλληλης μεθοδολογίας.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΡΑΞΗΣ
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων, Δυναμικός Προγραμματισμός, Θεωρία Ουρών Αναμονής, Θεωρία Παιγνίων.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων, Δυναμικός Προγραμματισμός, Θεωρία Ουρών Αναμονής, Θεωρία Παιγνίων με τη χρήση λογισμικού.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη και το εργαστήριο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Εξειδικευμένο λογισμικό στο εργαστήριο (QSB).
  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα e-learning.
  • e-mail.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης13
Εργαστηριακές Ασκήσεις26
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)20
Αυτοτελής Μελέτη65
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Για το θεωρητικό μέρος :
Γραπτή τελική εξέταση και γραπτή εργασία (προαιρετική), που προσαυξάνει τη βαθμολογία της τελικής εξέτασης. Η γραπτή τελική εξέταση περιλαμβάνει:

  • ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και
  • επίλυση προβλημάτων (ασκήσεων) με ποσοτικά δεδομένα.

Για το εργαστήριο :
Γραπτή τελική εξέταση με τη χρήση εργαστηριακού εξοπλισμού (λογισμικού).

Τα κριτήρια και ο τρόπος αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των αρχικών διαλέξεων.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  • Π. Υψηλάντης, ‘Επιχειρησιακή Έρευνα : Εφαρμογές στη σημερινή επιχείρηση, εκδόσεις ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ, Έκδοση: Γ’ 2010/2007.
  • Γ. Οικονόμου, Α. Γεωργίου, ‘Επιχειρησιακή Έρευνα για τη Λήψη Διοικητικών Αποφάσεων’, εκδόσεις Μπένου, Έκδοση: Α/2011.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Hillier F.S. and G.J. Lieberman, ‘Introduction to Operations Research’, 6th edition, International editions, McGraw-Hill, 1995.
  • Π. Βασιλείου, Ν. Τσάντας, ‘Εισαγωγή στην Επιχειρησιακή Έρευνα’, εκδόσεις ΖΗΤΗ, 2000.
  • Σ. Γ. Δημητριάδης, ‘Ποσοτικές Μέθοδοι για τη Λήψη Διοικητικών Αποφάσεων’, σημειώσεις από τις παραδόσεις, Σέρρες 2002.