ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ποσοτικές Μέθοδοι στη Λήψη Διοικητικών Αποφάσεων Ι

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 401 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 4ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ποσοτικές Μέθοδοι στη Λήψη Διοικητικών Αποφάσεων Ι
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Εργαστήρια 5 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=126

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση των βασικότερων ποσοτικών μεθόδων της Επιχειρησιακής Έρευνας, που χρησιμοποιούνται στη λήψη αποφάσεων και την επίλυση προβλημάτων διοικητικής πρακτικής. Πυρήνας των μεθόδων αυτών είναι η μέθοδος Simplex, για την επίλυση προβλημάτων Γραμμικού Προγραμματισμού. Παρουσιάζονται επίσης και τεχνικές επίλυσης που αναφέρονται σε ειδικές κατηγορίες γραμμικών προβλημάτων, όπως το πρόβλημα της μεταφοράς και το πρόβλημα της εκχώρησης. Σκοπός των εργαστηριακών μαθημάτων είναι να παρουσιάσει τις δυνατότητες επίλυσης προβλημάτων επιχειρησιακής έρευνας με λογιστικά φύλλα (spreadsheets), να ερμηνεύσει τα αποτελέσματα επίλυσης των προβλημάτων αυτών, να αναλύσει την ευαισθησία των αποτελεσμάτων σε σχέση με αρχικές υποθέσεις και παραδοχές και να καταδείξει τη δυνατότητα χρήσης των λογιστικών φύλλων στη λήψη διοικητικών αποφάσεων στη πράξη.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση :

  • Να αντιλαμβάνονται τις βασικές κατηγορίες μοντέλων που χρησιμοποιούνται στη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων, τις δυνατότητες και περιορισμούς που προσφέρουν και τις κατηγορίες των αποφάσεων που αντιμετωπίζουν.
  • Να κατασκευάζουν γραμμικά μαθηματικά πρότυπα που περιγράφουν συγκεκριμένα προβλήματα διοικητικής πρακτικής. Να αναγνωρίζουν ειδικές περιπτώσεις των προβλημάτων αυτών και να κατασκευάζουν γραμμικά πρότυπα που έχουν τη δομή προβλημάτων μεταφοράς ή εκχώρησης.
  • Να αντιλαμβάνονται και να εφαρμόζουν αποτελεσματικά την κατάλληλη τεχνική επίλυσης κατά περίπτωση : τη μέθοδο Simplex, τη μέθοδο μεταφοράς και την ουγγρική μέθοδο.
  • Να ερμηνεύουν τα αποτελέσματα της επίλυσης, να αναγνωρίζουν την ευαισθησία τους σε σχέση με τις αρχικές υποθέσεις και παραδοχές και να τα χρησιμοποιούν για τη λήψη αποτελεσματικών διοικητικών αποφάσεων στην πράξη.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΡΑΞΗΣ
Εισαγωγή. Γραμμικός Προγραμματισμός. Το πρόβλημα της Μεταφοράς. Το πρόβλημα της Εκχώρησης. Ακέραιος Γραμμικός Προγραμματισμός

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
Εισαγωγή στο γραμμικό προγραμματισμό, διαμόρφωση μαθηματικού προτύπου, διαμόρφωση και επίλυση προβλήματος γραμμικού προγραμματισμού σε λογιστικό φύλλο. Διαμόρφωση και επίλυση του προβλήματος της μεταφοράς σε λογιστικό φύλλο. Διαμόρφωση και επίλυση του προβλήματος της εκχώρησης σε λογιστικό φύλλο.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη και το εργαστήριο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Εξειδικευμένο λογισμικό στο εργαστήριο (Ms Excel, Solver).
  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα e-learning.
  • e-mail.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης13
Εργαστηριακές Ασκήσεις26
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)20
Αυτοτελής Μελέτη65
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Για το θεωρητικό μέρος:
Γραπτή τελική εξέταση και γραπτή εργασία (προαιρετική), που προσαυξάνει τη βαθμολογία της τελικής εξέτασης.
Η γραπτή τελική εξέταση περιλαμβάνει:

  • ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και
  • επίλυση προβλημάτων (ασκήσεων) με ποσοτικά δεδομένα.

Για το εργαστήριο:
Γραπτή τελική εξέταση με τη χρήση εργαστηριακού εξοπλισμού (λογισμικού).

Τα κριτήρια και ο τρόπος αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των αρχικών διαλέξεων.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Π. Υψηλάντης, ‘Επιχειρησιακή Έρευνα : Εφαρμογές στη σημερινή επιχείρηση, εκδόσεις ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ, Έκδοση: Γ’ 2010/2007.
  2. Γ. Οικονόμου, Α. Γεωργίου, ‘Επιχειρησιακή Έρευνα για τη Λήψη Διοικητικών Αποφάσεων’, εκδόσεις Μπένου, Έκδοση: Α/2011.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Hillier F.S. and G.J. Lieberman, ‘Introduction to Operations Research’, 6th edition, International editions, McGraw-Hill, 1995.
  2. Π. Βασιλείου, Ν. Τσάντας, ‘Εισαγωγή στην Επιχειρησιακή Έρευνα’, εκδόσεις ΖΗΤΗ, 2000.
  3. Σ. Γ. Δημητριάδης, ‘Ποσοτικές Μέθοδοι για τη Λήψη Διοικητικών Αποφάσεων’, σημειώσεις από τις παραδόσεις, Σέρρες 2002.