ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μεθοδολογία Έρευνας

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 306 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 3ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μεθοδολογία Έρευνας
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 4 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=89

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα Μεθοδολογία Έρευνας αποσκοπεί στο να γνωρίσουν οι φοιτητές πώς διεξάγεται η πρωτογενής επιστημονική έρευνα και τη συμβολή της στην επιστήμη. Έτσι, θα είναι σε θέση να ασχοληθούν με την έρευνα και την παραγωγή πρωτότυπης και αξιόλογης γνώσης και να συμβάλλουν στην προώθηση της επιστήμης.

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να δώσει κατευθύνσεις και εργαλεία για τη διεξαγωγή μιας επιστημονικής έρευνας.
  • Να εξηγήσει αναλυτικά όλες τις σύγχρονες μεθόδους για την ανάπτυξη ποιοτικών και ποσοτικών ερευνών, παρέχοντας τις απαραίτητες γνώσεις για το σχηματισμό δειγμάτων, κατασκευή ερωτηματολογίων, έλεγχο ερωτηματολογίων, διεξαγωγή ερευνών, ανάλυση δεδομένων και σχολιασμό των ευρημάτων των ερευνών.
  • Να συνδράμει στη δημιουργία της κατάλληλης εμπειρίας ώστε οι φοιτητές να είναι σε θέση να διακρίνουν και επιλέγουν ανάμεσα σε εναλλακτικές μεθόδους έρευνας ανάλογα με το είδος και τη φύση του προβλήματος που έχουν να αντιμετωπίσουν.
  • Να λειτουργήσει διευκρινιστικά για την αποφυγή παρανοήσεων, που συχνά υπάρχουν, σχετικά με τεχνικές που αφορούν μεθόδους δειγματοληψίας, μεγέθη σφαλμάτων και ερμηνεία αποτελεσμάτων στατιστικών αναλύσεων.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να καθορίζουν ένα θέμα έρευνας και να γνωρίζουν από πού θα ζητήσουν βοήθεια και καθοδήγηση.
  • Να αναζητούν και να χρησιμοποιούν την κατάλληλη βιβλιογραφία (χρήση νέων τεχνολογιών βιβλιοθηκών, επιστημονικών περιοδικών και άλλων πηγών στο Διαδίκτυο, τη χρήση δευτερογενών πηγών δεδομένων).
  • Να αναλύουν ένα αρχικό πρόβλημα έρευνας στα σημαντικά του στοιχεία και να θέτουν ερωτήματα για το τι ακριβώς ερευνάται, ποιες είναι οι εναλλακτικές δυνατότητες, ποιοι οι περιορισμοί, ποια η κατάσταση σε σχέση με τον ανταγωνισμό, ποια τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, ώστε να επιλέγουν τον κατάλληλο συνδυασμό τεχνικών και μεθοδολογίας για να φέρουν σε πέρας μια έρευνα.
  • Να γνωρίζουν σε σημαντικό βαθμό εναλλακτικές τεχνικές διεξαγωγής ερευνών, ώστε να έχουν τη δυνατότητα επιλογής των καταλληλότερων μεθόδων.
  • Να επιλέγουν, να κατασκευάζουν και να χρησιμοποιούν εργαλεία έρευνας.
  • Να υλοποιούν έρευνες σε όλα τα στάδια τους, επιλέγοντας μεθόδους, κατασκευάζοντας ερωτηματολόγια, κατασκευάζοντας δείγματα, αναλύοντας δεδομένα.
  • Να γνωρίζουν βασικές αρχές της δειγματοληψίας.
  • Να ερμηνεύουν αποτελέσματα που προκύπτουν από την ανάλυση των δεδομένων.
  • Να γνωρίζουν τις βασικές αρχές συγγραφής επιστημονικών εργασιών.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Μάθημα 1: Τι είναι η μεθοδολογία έρευνας. Οι μέθοδοι έρευνας.
  • Μάθημα 2: Γενικά για την επιστημονική εργασία.
  • Μάθημα 3:Η βιβλιογραφική έρευνα.
  • Μάθημα 4: Δευτερογενή δεδομένα.
  • Μάθημα 5: Κλίμακες.
  • Μάθημα 6: Κάνοντας ποσοτική έρευνα με δομημένο ερωτηματολόγιο.
  • Μάθημα 7: Κατασκευή ερωτηματολογίου.
  • Μάθημα 8: Αξιοπιστία και εγκυρότητα.
  • Μάθημα 9:Δειγματοληψία.
  • Μάθημα 10: Μέθοδοι ποιοτικής έρευνας.
  • Μάθημα 11: Τα εισαγωγικά στοιχεία στη συγγραφή της εργασίας. Η βιβλιογραφική επισκόπηση.
    Διατύπωση υποθέσεων και μεθοδολογία έρευνας.
  • Μάθημα 12: Παρουσίαση αποτελεσμάτων της εργασίας. Το κλείσιμο της εργασίας. Βιβλιογραφία.
  • Μάθημα 13: Προφορική Παρουσίαση της εργασίας

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση διαφανειών, βιντεοπροβολέα και διαδικτύου στη διδασκαλία.
  • Υποστήριξη διδασκαλίας με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning.
  • Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών13
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)25
Αυτοτελής Μελέτη48
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.
  • Σύντομη μελέτη περίπτωσης.
  • Επίλυση Προβλημάτων.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Ομαδική Εργασία (20% )

  • Ασκήσεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και την ανάλυση μελετών περίπτωσης από ομάδες φοιτητών.
  • Δημόσια Παρουσίαση.

Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Πως γίνεται μια επιστημονική εργασία, Ζαφειρόπουλος, Κ.
  2. Μέθοδοι έρευνας στις επιχειρήσεις και την οικονομία, Saunders, M Lewis, P Thornhill, A.
  3. Η ερευνητική μεθοδολογία στον πραγματικό κόσμο, Grey, D.
  4. Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα, Babbie, E.
  5. Κοινωνική έρευνα. Μια ξενάγηση στις μεθόδους και τις τεχνικές, Adler, E Clark, R.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. International Journal of Social Research Methodology: Theory and Practice.
  2. International Journal of Quantitative and Qualitative Research Methods.
  3. International Journal of Social Research Methodology.