Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων

Γενικά

  • Κωδικός: 302
  • Εξάμηνο:
  • Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
  • Τύπος μαθήματος:
  • Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
  • Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
  • Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (3)
  • Μονάδες ECTS: 5
  • Σελίδα μαθήματος: https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=577
  • Διδάσκοντες: Μουζά Άννα-Μαρία

Περιεχόμενα μαθήματος

Εισαγωγή, Στρατηγικός Προγραμματισμός των ανθρώπινων πόρων , Ανάλυση των στοιχείων εργασίας, Προσέλκυση και επιλογή υποψηφίων, Εκπαίδευση και ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων,  Αξιολόγηση της απόδοσης των εργαζομένων, Πολιτική των αμοιβών, Υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας, Εργασιακές Σχέσεις.

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να παρουσιάσει τις βασικές λειτουργίες της διοίκησης των ανθρώπινων πόρων.
  • Να περιγράψει και να αναλύσει τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στον προγραμματισμό, στην ανάλυση εργασίας, στην προσέλκυση και επιλογή υποψηφίων, στην εκπαίδευση, στην αξιολόγηση και στις αμοιβές.
  • Να παρουσιάσει θέματα που αφορούν την υγιεινή και ασφάλεια καθώς και τις εργασιακές σχέσεις.
  • Να εξοικειώσει τους φοιτητές με τις λειτουργίες της διοίκησης ανθρώπινων πόρων αναλύοντας ορισμένες απλές εφαρμογές υπό μορφή ασκήσεων, καθώς και διερευνήσεων περιπτώσεων.
  • Να προετοιμάσει τους φοιτητές για τις διαδικασίες που υπάρχουν στις επιχειρήσεις αναφορικά με τους ανθρώπινους πόρους και να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τις σωστές πρακτικές που χρησιμοποιούνται αναφορικά με όλες τις διαδικασίες.
  • Να προετοιμάσει τους φοιτητές για την ένταξή τους στον εργασιακό χώρο, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη σύνταξη του βιογραφικού και τη διεξαγωγή της συνέντευξης, με βάση τις απαιτήσεις της αγοράς.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν τη διαδικασία του προγραμματισμού των ανθρώπινων πόρων.
  • Να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν και να δημιουργούν ανάλυση των θέσεων εργασίας.
  • Να γνωρίζουν τις μεθόδους προσέλκυσης και επιλογής υποψηφίων στις επιχειρήσεις, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο βιογραφικό και τη συνέντευξη.
  • Να έχουν την ικανότητα να συγκεντρώνουν και να ερμηνεύουν τις απαραίτητες πληροφορίες αναφορικά με τις επιχειρήσεις που θα καταθέσουν το βιογραφικό τους για την εύρεση εργασίας.
  • Να κατανοούν και να γνωρίζουν την σημασία της εκπαιδευτικής διαδικασίας στις επιχειρήσεις καθώς και τις μεθόδους εκπαίδευσης των εργαζομένων.
  • Να γνωρίζουν τις διαδικασίες και τις μεθόδους της αξιολόγησης των εργαζομένων στις επιχειρήσεις, ώστε να μπορούν να τις διακρίνουν και να τις χρησιμοποιούν ανάλογα.
  • Να γνωρίζουν τον τρόπο υπολογισμού των αμοιβών και τις μεθόδους αξιολόγησης της εργασίας.
  • Να γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία που σχετίζονται με την υγιεινή και ασφάλεια στο χώρο εργασίας.
  • Να γνωρίζουν τα θέματα που αφορούν τις εργασιακές σχέσεις στην Ελλάδα.
  • Να αναπτύσσουν δεξιότητες και ικανότητες που τους χρειάζονται για να ενταχθούν στον εργασιακό χώρο όσο το δυνατόν ομαλότερα σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις τις αγοράς.

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Ομαδική εργασία.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση διαφανειών με βιντεοπροβολέα (Powerpoint), και διαδικτύου κατά τη διδασκαλία.
  • e-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης13
Ομαδική Εργασία σε μελέτη περίπτωσης αναφορικά με τις λειτουργίες της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων25
Ατομικές εργασίες εξάσκησης20
Αυτοτελής Μελέτη41
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση και γραπτή εργασία (προαιρετική, η οποία παρουσιάζεται στην αίθουσα), που προσαυξάνει τη βαθμολογία της τελικής εξέτασης.

Η γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
  • Επίλυση προβλημάτων.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20%)

III. Παρουσίαση Ατομικής Εργασίας (20%)

Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Μουζά-Λαζαρίδη Α.Μ. (2020). Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων, Γ΄ Έκδοση, Εκδόσεις ΖΥΓΟΣ.
  2. Noe R., Hollenbeck J., Gerhart B., Wright P. (2019), Διαχείριση ανθρώπινων πόρων, Εκδόσεις Α.ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ.
  3. Torrington D., Hall L., Taylor S., Atkinson C. (2016), Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων. Εκδόσεις BROKEN HILL PUBLISHERS LTD.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Dessler G. (2015). Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΕ.
  2. Danid A. DeCenzo, Stephen P. Robbins, Susan L. Verhulst, (2015). Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων, Εκδόσεις UTOPIA ΕΚΔΟΣΕΙΣ Μ. ΕΠΕ.
  3. Ρεκλεϊτης Π. Βαξεβανίδου Μ. (2012). Management Ανθρώπινων Πόρων. Εκδόσεις ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ.
  4. Μαντζάρης Ι. (2017). Στρατηγική Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού. Εκδόσεις ΚΑΠΟΥΡΤΖΟΥΔΗ ΜΑΡΙΑ.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Human Resource Management Journal.
  2. Human Resource Management Review.
  3. The International Journal of Human Resource Management.
  4. Human Resource Management.