ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μακροοικονομική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 301 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 3ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μακροοικονομική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=413

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Η προβολή της σύγχρονης συνολικής εικόνας της οικονομίας (κρατικής και διεθνούς) και η σχέση της με το περιβάλλον των επιχειρήσεων.
  • Η μελέτη, περιγραφή και ανάλυση των ευρύτερων μεγεθών της οικονομίας, όπως ενδεικτικά του πληθωρισμού, της ανεργίας, του πραγματικού ακαθάριστου εθνικού προϊόντος, της συνολικής ζήτησης, της συνολικής δαπάνης, των επενδύσεων, κ.ά., σε εθνικό και διεθνές περιβάλλον συναλλαγών και εμπορίου.
  • Η παρακολούθηση των εξελίξεων της μακροοικονομικής πολιτικής και των επιπτώσεων των ποικίλων μέτρων της, τόσο επί των ευρύτερων μεγεθών της οικονομίας, όσο και  επί των αποφάσεων των υποκειμένων της μικροοικονομικής και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, με εφαρμογές στην Ελληνική, Ευρωπαϊκή και Διεθνή οικονομία.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να διακρίνουν με σχετική καθαρότητα τους θεμελιώδεις μακροοικονομικούς τομείς, σε εθνικό και διεθνές περιβάλλον.
  • Να αντιλαμβάνονται τους τρόπους λειτουργίας της συνολικής οικονομίας.
  • Να έχουν την ευχέρεια να αξιοποιούν τις απλοποιήσεις των καίριων τομέων της οικονομίας, στις οποίες κατατείνει η μακροοικονομική ανάλυση και να δύνανται να εστιάζουν την προσοχή τους στους τρόπους με τους οποίους επικοινωνούν οι τομείς αυτοί, ώστε να κατανοούν τις αλληλεπιδράσεις και αλληλοσυσχετίσεις τους, αντιλαμβανόμενοι την λειτουργία του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στις σύγχρονες διεθνείς αγορές αγαθών και υπηρεσιών.
  • Να αποκτήσουν τα εφόδια ώστε να διακρίνουν τις πιθανές επιπτώσεις των λειτουργιών των μέτρων της μακροοικονομικής πολιτικής, να διαβλέπουν τις διαφορετικές προτεραιότητές τους και να αποφαίνονται με αξιολογικές κρίσεις για τις βαθύτερες διαφοροποιήσεις στις οποίες τα μέτρα αυτά αποβλέπουν και επηρεάζουν την λειτουργία των επιχειρήσεων.
  • Να έλθουν σε  επαφή με την επιστημονική βιβλιογραφία και να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους ως προς την αναδίφηση στις πηγές και την κατάρτιση επιμελημένου και θεμελιωμένου δοκιμίου για τα συναφή με την Μακροοικονομική θέματα, σε σχέση με το ευρύτερη Ελληνική και Ευρωπαϊκή και Διεθνή επιχειρηματική δραστηριότητα, και, φυσικά, να έχουν την ικανότητα να συνεχίσουν με επιτυχία τις περαιτέρω σπουδές τους σε ανώτερο επίπεδο.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεθνές και διεπιστημονικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Πρώτη Θεματική ενότητα: Βασικές έννοιες και οικονομικά μεγέθη, Εθνικό Προϊόν και Εθνικό Εισόδημα, Συνολική Ζήτηση και Προσφορά, Αποταμίευση, Επενδύσεις και Παραγωγικότητα, Έννοια του χρήματος και της Κεντρικής Τράπεζας.
  • Δεύτερη Θεματική  Ενότητα:  Κυρίαρχα προβλήματα της Ελληνικής και Διεθνούς Οικονομίας.
  • Τρίτη θεματική Ενότητα:    Μακροοικονομικές Πολιτικές, Ευρωπαϊκή Ένωση και Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • e-mail.
  • Χρήση και εφαρμογές διαδικτύου.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις40
Ασκήσεις Εφαρμογών15
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)20
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας20
Αυτοτελής Μελέτη30
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%)  που περιλαμβάνει:

  • Ανάλυση οικονομικής θεωρίας και εφαρμογών της.
  • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
  • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα ενός οικονομικού έργου.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Ατομική Εργασία(20%)

Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και αναγράφονται στο σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης, κατά περίπτωση.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Mankiw Ν. Gregory, Taylor P. Mark, «Οικονομική (Μακροοικονομική)» (Κ.Ε.: 59382753), Εκδόσεις Α. Τζιόλα & Υιοί Α.Ε., 3η Έκδοση, 2016, ISBN: 978-960-418-632-7.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Acemoglu D, Laibson D, List J, «Μακροοικονομική» (Κ.Ε.: 50659270), Εκδόσεις Κριτική Α.Ε., 1η Έκδοση, 2015, ISBN: 978-960-586-041-7.
  2. Κιόχος Π, Παπανικολάου Γ, Κιόχος Α, «Μακροοικονομική Ανάλυση» (Κ.Ε. : 12260011), Εκδόσεις Ελένη Κιόχου, 1η Έκδοση, 2011, ISBN: 978-960-98678-3-2.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ, ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΤΕ).
  2. ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ (ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ).
  3. ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ (ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ, ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ).
  4. ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ (ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ – ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ).