Ευρωπαϊκή Ένωση και Ευρωπαϊκή Οικονομική Ολοκλήρωση

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Ευρωπαϊκή ενοποίηση στην πρώτη μεταπολεμική δεκαετία – Οι πρώτες προσπάθειες ενοποίησης της Ευρώπης.
  • Η δημιουργία της ΕΟΚ και οι διευρύνσεις της ΕΟΚ και της Ε.Ε.
  • Θεωρίες ευρωπαϊκής ενοποίησης και ολοκλήρωσης.
  • Η αρχιτεκτονική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η εξέλιξή της.
  • Η θεσμική συγκρότηση και η νομοθετική διαδικασία στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Η οργάνωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Τα οικονομικά της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης: από την τελωνειακή ένωση στην ενιαία αγορά.
  • Τα οικονομικά της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης: από την ενιαία αγορά στη νομισματική ένωση.
  • Η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Ένωση.
  • Ευρωπαϊκές πολιτικές: Η κοινή εξωτερική πολιτική και πολιτική ασφάλειας – η ευρωπαϊκή πολιτική άμυνας.
  • Ευρωπαϊκές πολιτικές: Η κοινή εμπορική πολιτική, η ευρωπαϊκή πολιτική ανταγωνισμού, η κοινή αγροτική πολιτική.
  • Ευρωπαϊκές πολιτικές: Η ευρωπαϊκή κοινωνική πολιτική, η ευρωπαϊκή πολιτική συνοχής, οι ευρωπαϊκές πολιτικές της γνώσης: Εκπαίδευση, κατάρτιση, έρευνα και καινοτομία.
  • Η προοπτική της διεύρυνσης της ΕΕ.

Μαθησιακοί Στόχοι

Αντικείμενο του μαθήματος είναι η ανάλυση της διαδικασίας της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης και η συσχέτιση της με τη λειτουργία και την πολιτική σημασία των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τους θεσμούς και τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να εντοπίσουν τις σημαντικότερες ιστορικές συγκυρίες στην πορεία ανάπτυξης της Ε.Ε.
  • Να γνωρίζουν την αρχιτεκτονική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα όργανα και τις διαδικασίες θεσμικής συγκρότησης και νομοθετικής διαδικασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Να αναλύουν τα βασικά συστατικά στοιχεία των θεωριών Ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης/ ενοποίησης.
  • Να κατανοούν και να ερμηνεύουν τα οικονομικά ζητήματα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης σε σχέση με τις διάφορες φάσεις της ολοκλήρωσης.
  • Να γνωρίζουν και να είναι σε θέση να αξιοποιήσουν τις ευρωπαϊκές πολιτικές σε σχέση με διάφορα ζητήματα (οικονομία, επιχειρήσεις, εκπαίδευση).
  • Να γνωρίζουν και να αξιολογούν τις προοπτικές διεύρυνσης της ΕΕ.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Αυτόνομη εργασία/ Ομαδική εργασία.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο εκπαίδευση στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Internet – παρουσίαση εκπαιδευτικού περιεχομένου κατά τη διδασκαλία.
  • Σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης για υποστήριξη της διδασκαλίας και την επικοινωνία με την τάξη.
  • Ε-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εκπόνηση εργασίας (project)50
Αυτοτελής Μελέτη56
Σύνολο145

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.

Τα κριτήρια αξιολόγησης της τελικής γραπτής εξέτασης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και περιγράφονται στο φύλλο των θεμάτων.

ΙΙ. Εργασία (2 μονάδες, συμπληρωματικά του βαθμού εξέτασης)

  • Οι εργασίες είναι βιβλιογραφικές και αφορούν τις θεματικές ενότητες του μαθήματος. Οι φοιτητές θα πρέπει να αναζητήσουν υλικό και να αναπτύξουν/ αναλύσουν κάποιο συγκεκριμένο ζήτημα ή ευρύτερα μία πρωτοβουλία ή πολιτική. Έμφαση θα δοθεί σε θέματα που αφορούν την ανάλυση και κατανόηση της πρόσφατης ελληνικής οικονομικής κρίσης, μέσα από το πρίσμα των θεσμών και των πολιτικών της ΕΕ.
  • Η εργασία είναι προαιρετική, προστίθεται στον βαθμό των εξετάσεων με σκοπό να βελτιώσει την επίδοση των φοιτητών.

Τα κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών εξηγούνται στους φοιτητές κατά την παροχή οδηγιών και επεξηγήσεων και αναγράφονται στο σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Μαραβέγιας Ν. (επιμ.) (2016) Ευρωπαϊκή Ένωση. Δημιουργία, εξέλιξη προοπτικές. Αθήνα: Κριτική.
  2. Ευρωπαϊκή Ένωση, Μούσης Ν. ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ, 16η ενημερωμένη, 2018. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77118094.
  3. Οικονομική της Νομισματικής Ένωσης, De Grauwe P., ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ, 3η Ελληνική έκδ., 2018. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77114206.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of European Studies.
  2. European Union Politics.
  3. Journal of European Public Policy.
  4. Journal of European Integration.
  5. Journal of European Studies.
  6. European Journal of Political Research.
  7. European Political Science.
  8. European Political Science Review.
  9. Journal of the European Higher Education Area.
  10. Comparative European Politics.
  11. European Constitutional Law Review.
  12. European Law Journal.
  13. European Law Review.
  14. European Review.
  15. European Societies.
  16. Journal of Contemporary European Studies.
  17. Journal of Contemporary European ResearchJournal of European Competition Law and Practice.