ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στατιστική ΙΙ

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 202 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 2o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στατιστική ΙΙ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 4 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=415

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα αποτελεί βασικό εισαγωγικό μάθημα στη Στατιστική Ανάλυση.
Στα Οικονοµικά και τη ∆ιοίκηση Επιχειρήσεων οι στατιστικές µέθοδοι είναι σηµαντικά εργαλεία για την ανάλυση πληροφοριών, την λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων, την εφαρµοσµένη έρευνα και την άσκηση οικονοµικής πολιτικής. Ειδικότερα, το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στους ελέγχους υποθέσεων, σύγκριση παραμέτρων σε δύο πληθυσμούς, παρατηρούμενο επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας (p-τιμή), καθορισμό μεγέθους δείγματος, ανάλυση διακύμανσης, μη παραμετρικές διαδικασίες, απλή γραμμική παλινδρόμηση – συσχέτιση.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • να επιλέγει επιστημονικό δείγμα,
  • να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με τις ιδιότητες ενός πληθυσμού με τη χρήση δειγμάτων,
  • να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με τις ιδιότητες δύο πληθυσμών με τη χρήση δειγμάτων,
  • να ελέγχει την ύπαρξη συσχέτισης μεταξύ δύο χαρακτηριστικών ενός πληθυσμού,
  • να χρησιμοποιεί το στατιστικό πακέτο SPSS για την ανάλυση δεδομένων να εξάγει συμπεράσματα και να λαμβάνει αποφάσεις επιστημονικά τεκμηριωμένες.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Εφαρμογές με χρήση των στατιστικών πακέτων (SPSS, GRETL, κ.ά.).

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Έλεγχοι Υποθέσεων: Η διαδικασία και τα στάδια ελέγχου μιας στατιστικής υπόθεσης. Είδη σφαλμάτων κατά τον έλεγχο μιας στατιστικής υπόθεσης η τιμή p-value. Βασικοί έλεγχοι στατιστικών υποθέσεων Έλεγχος υποθέσεων, μονόπλευρος ή δίπλευρος έλεγχος, έλεγχος υπόθεσης μέσης τιμής, διωνυμικής αναλογίας, διακύμανσης. Έλεγχος υποθέσεων διαφοράς πληθυσμιακών μέσων, διαφοράς πληθυσμιακών αναλογιών, δύο πληθυσμιακών διακυμάνσεων, εφαρμογές σε υπολογιστή.
  • Μη Παραμετρικές Διαδικασίες: Έλεγχος καλής προσαρμογής για Κανονική κατανομή, Διωνυμική κατανομή, κατανομή Poisson.
  • Έλεγχος συνάφειας με το κριτήριο Χ2 , έλεγχος ομοιογένειας, εφαρμογές σε υπολογιστή.
  • Συσχέτιση: Συντελεστές συσχέτισης του Pearson και του Spearman, έλεγχοι υποθέσεων για τη συσχέτιση σε έναν στατιστικό πληθυσμό.
  • Παλινδρόμηση – Συσχέτιση: Έννοια παλινδρόμησης-συσχέτισης, διάγραμμα διασποράς, εκτίμηση ενός απλού γραμμικού υποδείγματος παλινδρόμησης με την απλή μορφή της μεθόδου ελαχίστων τετραγώνων (OLS), έλεγχος στατιστικής σημαντικότητας των συντελεστών παλινδρόμησης. Ανάλυση διακύμανσης στο διμεταβλητό υπόδειγμα, συντελεστής συσχέτισης, συντελεστής προσδιορισμού, εφαρμογές σε υπολογιστή, απλές προβλέψεις.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS,  Gretl κ.ά.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class, με υλικό σχετικό με το μάθημα, όπως σημειώσεις, παρουσιάσεις και ασκήσεις.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Ασκήσεις Πράξης που έχουν ως στόχο την εφαρμογή των μεθοδολογιών και τεχνικών ανάλυσης δεδομένων13
Εργαστηριακή Άσκηση10
Εργασία10
Μελέτη53
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:

  • Επίλυση Προβλημάτων,
  • Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής.
  • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.

ΙΙ. Εργαστηριακή Εργασία Προαιρετική (20%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  • Πλουμίδης, Κ. (2014). «ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, Περιγραφική & Επαγωγική». 2η Έκδοση. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Εχέδωρος.
  • Σαριαννίδης, N. και Γ. Κοντέος (2016). «Εισαγωγή στη στατιστική». Κοζάνη: Εκδότης Γεώργιος Κοντέος.
  • Χαλικιάς, Ι. (2010). «ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ – Μέθοδοι Ανάλυσης για Επιχειρηματικές Αποφάσεις». 4η έκδοση. Αθήνα: Εκδόσεις Rosili.
  • Field, A. (2016). «Η Διερεύνηση της Στατιστικής με τη Χρήση του SPSS της IBM». 1η Ελληνική έκδοση από την 4η Αγγλική. Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός.