Στατιστική ΙΙ

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Έλεγχοι Υποθέσεων: Η διαδικασία και τα στάδια ελέγχου μιας στατιστικής υπόθεσης. Είδη σφαλμάτων κατά τον έλεγχο μιας στατιστικής υπόθεσης η τιμή p-value. Βασικοί έλεγχοι στατιστικών υποθέσεων Έλεγχος υποθέσεων, μονόπλευρος ή δίπλευρος έλεγχος, έλεγχος υπόθεσης μέσης τιμής, διωνυμικής αναλογίας, διακύμανσης. Έλεγχος υποθέσεων διαφοράς πληθυσμιακών μέσων, διαφοράς πληθυσμιακών αναλογιών, δύο πληθυσμιακών διακυμάνσεων, εφαρμογές σε υπολογιστή.
  • Μη Παραμετρικές Διαδικασίες: Έλεγχος καλής προσαρμογής για Κανονική κατανομή, Διωνυμική κατανομή, κατανομή Poisson.
  • Έλεγχος συνάφειας με το κριτήριο Χ2 , έλεγχος ομοιογένειας, εφαρμογές σε υπολογιστή.
  • Συσχέτιση: Συντελεστές συσχέτισης του Pearson και του Spearman, έλεγχοι υποθέσεων για τη συσχέτιση σε έναν στατιστικό πληθυσμό.
  • Παλινδρόμηση – Συσχέτιση: Έννοια παλινδρόμησης-συσχέτισης, διάγραμμα διασποράς, εκτίμηση ενός απλού γραμμικού υποδείγματος παλινδρόμησης με την απλή μορφή της μεθόδου ελαχίστων τετραγώνων (OLS), έλεγχος στατιστικής σημαντικότητας των συντελεστών παλινδρόμησης. Ανάλυση διακύμανσης στο διμεταβλητό υπόδειγμα, συντελεστής συσχέτισης, συντελεστής προσδιορισμού, εφαρμογές σε υπολογιστή, απλές προβλέψεις.

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα αποτελεί βασικό εισαγωγικό μάθημα στη Στατιστική Ανάλυση.
Στα Οικονοµικά και τη ∆ιοίκηση Επιχειρήσεων οι στατιστικές µέθοδοι είναι σηµαντικά εργαλεία για την ανάλυση πληροφοριών, την λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων, την εφαρµοσµένη έρευνα και την άσκηση οικονοµικής πολιτικής. Ειδικότερα, το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στους ελέγχους υποθέσεων, σύγκριση παραμέτρων σε δύο πληθυσμούς, παρατηρούμενο επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας (p-τιμή), καθορισμό μεγέθους δείγματος, ανάλυση διακύμανσης, μη παραμετρικές διαδικασίες, απλή γραμμική παλινδρόμηση – συσχέτιση.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • να επιλέγει επιστημονικό δείγμα,
  • να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με τις ιδιότητες ενός πληθυσμού με τη χρήση δειγμάτων,
  • να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με τις ιδιότητες δύο πληθυσμών με τη χρήση δειγμάτων,
  • να ελέγχει την ύπαρξη συσχέτισης μεταξύ δύο χαρακτηριστικών ενός πληθυσμού,
  • να χρησιμοποιεί το στατιστικό πακέτο SPSS για την ανάλυση δεδομένων να εξάγει συμπεράσματα και να λαμβάνει αποφάσεις επιστημονικά τεκμηριωμένες.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Εφαρμογές με χρήση των στατιστικών πακέτων (SPSS, GRETL, κ.ά.).

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS,  Gretl κ.ά.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class, με υλικό σχετικό με το μάθημα, όπως σημειώσεις, παρουσιάσεις και ασκήσεις.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Ασκήσεις Πράξης που έχουν ως στόχο την εφαρμογή των μεθοδολογιών και τεχνικών ανάλυσης δεδομένων13
Εργαστηριακή Άσκηση10
Εργασία10
Μελέτη53
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:

  • Επίλυση Προβλημάτων,
  • Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής.
  • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.

ΙΙ. Εργαστηριακή Εργασία Προαιρετική (20%)

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Πλουμίδης, Κ. (2014). «ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, Περιγραφική & Επαγωγική». 2η Έκδοση. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Εχέδωρος.
  • Σαριαννίδης, N. και Γ. Κοντέος (2016). «Εισαγωγή στη στατιστική». Κοζάνη: Εκδότης Γεώργιος Κοντέος.
  • Χαλικιάς, Ι. (2010). «ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ – Μέθοδοι Ανάλυσης για Επιχειρηματικές Αποφάσεις». 4η έκδοση. Αθήνα: Εκδόσεις Rosili.
  • Field, A. (2016). «Η Διερεύνηση της Στατιστικής με τη Χρήση του SPSS της IBM». 1η Ελληνική έκδοση από την 4η Αγγλική. Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός.