Επιχειρησιακή Επικοινωνία

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Η σημασία και ο ρόλος της επικοινωνίας.
  • Ο τρόπος σκέψης που προϋποθέτει η αποτελεσματική επικοινωνία.
  • Προσδιορισμός εννοιών της επικοινωνίας και της επιχειρησιακής επικοινωνίας.
  • Η διαδικασία της επικοινωνίας.
  • Τα μέσα διαπροσωπικής και μαζικής επικοινωνίας.
  • Ο στρατηγικός σχεδιασμός επικοινωνίας.
  • Οργανωσιακή ταυτότητα και εικόνα.
  • Διαμόρφωση κουλτούρας και επικοινωνιακού κλίματος.
  • Εσωτερική επικοινωνία.
  • Εξωτερική επικοινωνία.
  • Διαπροσωπικά εμπόδια στην επικοινωνία.
  • Οργανωσιακά εμπόδια στην επικοινωνία.

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα «Επιχειρησιακή Επικοινωνία» επιδιώκει να διασαφηνίσει στους φοιτητές τους τρόπους με τους οποίους ένας εργαζόμενος, ένα στέλεχος ή μια επιχείρηση ή οργανισμός μπορεί να επικοινωνήσει με το κοινό, σε διαπροσωπικό ή μαζικό επίπεδο, προκειμένου να επιτύχει τους επαγγελματικούς του σκοπούς.

Η ύλη του μαθήματος έχει ως στόχο να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν οι φοιτητές με την ανθρώπινη – κοινωνική επικοινωνία και, κυρίως, την επιχειρησιακή επικοινωνία. Επίσης επιδιώκει να μάθουν οι φοιτητές τρόπους και τεχνικές με τους οποίους τα στελέχη ενός οργανισμού επικοινωνούν αποτελεσματικότερα και επιλύουν προβλήματα στο πλαίσιο λειτουργίας ενός οργανισμού.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να:

  • Αντιλαμβάνονται τη σημασία της επικοινωνίας για μία επιχείρηση ή οργανισμό.
  • Κατανοούν τον τρόπο σκέψης που προϋποθέτει η αποτελεσματική επικοινωνία.
  • Γνωρίζουν και να κατανοούν τις έννοιες της ανθρώπινης-κοινωνικής και επιχειρησιακής επικοινωνίας.
  • Διακρίνουν τα χαρακτηριστικά των μέσων επικοινωνίας, καθώς και τα κριτήρια επιλογής τους, και να είναι σε θέση να αξιολογούν ποια από αυτά θα χρησιμοποιούνται από τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους ανάλογα με την περίσταση.
  • Κατανοούν τη σημασία της στρατηγικής σκέψης της επικοινωνίας για την επιτυχία ενός οργανισμού και να αναπτύσσουν ένα στρατηγικό σχέδιο επικοινωνίας.
  • Γνωρίζουν τη σημασία, τον τρόπο διαμόρφωσης και τα χαρακτηριστικά μιας καλής οργανωσιακής ταυτότητας και εικόνας.
  • Αντιλαμβάνονται  τη σημασία, τον τρόπο διαμόρφωσης και τα χαρακτηριστικά της οργανωσιακής κουλτούρας και του επικοινωνιακού κλίματος.
  • Κατανοούν τον τρόπο με τον οποίο μια επιχείρηση ή ένας οργανισμός επικοινωνεί στο εσωτερικό του περιβάλλον.
  • Κατανοούν τον τρόπο με τον οποίο μια επιχείρηση ή ένας οργανισμός επικοινωνεί με τις ομάδες κοινού που βρίσκονται στο εξωτερικό του περιβάλλον.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα e-learning.
  • e-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)21
Αυτοτελής Μελέτη65
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (90%) που περιλαμβάνει:

  • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Παρουσίαση Ατομική Εργασίας (10%) που περιλαμβάνει:

  • Γραπτή εργασία.

Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και αναγράφονται στο σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης, καθώς και στα θέματα της γραπτής τελικής εξέτασης.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Κοτζαϊβάζογλου, Ι και Δ. Πασχαλούδης (2008) Οργανωσιακή Επικοινωνία, Η Επικοινωνία για Επιχειρήσεις και Οργανισμούς. Αθήνα: Πατάκης.
  2. Ασπρίδης, Γ, Τσέλιος, Δ. και Ρωσσίδης, Γ. (2018). Επιχειρησιακές Επικοινωνίες. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Adler, R., Rodman, G. and du Pre, A. (2013). Understanding Human Communication, 12th ed. New York: Oxford University Press.
  2. Argenti, P.A. (2006). Corporate Communication, 3rd edition. Boston, Massachussets: McGrawHill.
  3. Boveé C.L., Thill, J.V. (2010). Business communication today, 10th Edition. Saddle River, NJ: Prentice Hall International Inc.
  4. Hahn, T.H. (2014). The Art of Communicating. HarperOne.
  5. Himstreet W.C., Baty W. M., Lehman C., Autrey, E. (2003). Επιχειρησιακές επικοινωνίες (Μετ.: Γ. Μπασουράκος, Ν. Σαρρής). Αθήνα: Έλλην.
  6. Guffey, M.E. and Loewy, D. (2010) Business Communication: Process and Product, 7th Edition. International: South-Western College Pub.
  7. Κόντης Θ. (1992) Επιχειρησιακές επικοινωνίες. Αθήνα: Σύγχρονη Εκδοτική.
  8. Locker, K. and Kaczmarek, S. (2010). Business Communication: Building Critical Skills. International: McGraw Hill.
  9. Μπόγκα – Καρτέρη , Κ. (2005). Επικοινωνία ανθρώπινη, επιχειρησιακή. Θεσσαλονίκη: University Studio Press
  10. Φαναριώτης Π. (2010). Επιχειρησιακή επικοινωνία: εισαγωγή στη θεωρία και τεχνική της σύγχρονης επιχειρησιακής επικοινωνίας. Αθήνα Σταμούλης.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Communication.
  2. European Journal of Communication.
  3. Mass Communication and Society.
  4. Corporate Communications: An International Journal.
  5. Corporate Reputation Review.
  6. International Journal of Media Management.
  7. Journal of Communication Management.
  8. Journal of Contingencies and Crisis Management.
  9. Journal of Change Management.