ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 101 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 1o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=19

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να καταδείξει το ρόλο, την αποστολή  και την αναγκαιότητα της Επιστήμης της Διοίκησης στην αποτελεσματικότητα των οργανισμών,  Υπηρεσιών, επιχειρήσεων και οργανισμών.
  • Να περιγράψει την έννοια, την  οντότητα και το ρόλο των οργανισμών και ειδικότερα των οικονομικών μονάδων.
  • Να παρουσιάσει  τις Αρχές της επιστήμης της Διοίκησης, το περιεχόμενο και  το θεωρητικό της πλαίσιο.
  • Να αναπτύξει στους σπουδαστές την ικανότητα διοικητικής σκέψης και σύνθεσης των αρχών διοίκησης.
  • Να εξετάσει τη δράση των επιχειρήσεων για την επίτευξη στόχων μέσα από τη συμβολή κάθε εταιρικής λειτουργίας αλλά και τον συντονισμό των εταιρικών λειτουργιών.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν και να κατανοούν το περιεχόμενο των βασικών αρχών διοίκησης των οργανισμών.
  • Να αναγνωρίζουν την σημασία, την αναγκαιότητα και τους στόχους της λειτουργίας του Προγραμματισμού.
  • Να κατανοούν τη διαδικασία της λήψης αποφάσεων και το ρόλο των στελεχών για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στους οργανισμούς.
  • Να αναγνωρίζουν τον σωστό τρόπο οργάνωσης μιας βιώσιμης επιχείρησης που υλοποιεί τους στόχους της.
  • Να γνωρίζουν τα κύρια στοιχεία που διέπουν τη σωστή στελέχωση ενός οργανισμού.
  • Να αναγνωρίζουν τα κύρια χαρακτηριστικά της διαδικασίας της παρακίνησης και το ρόλο των στελεχών σε αυτήν.
  • Να κατανοούν τη σημασία της διεύθυνσης και της ηγεσίας, καθώς και το σχετικό ρόλο των στελεχών.
  • Να αναγνωρίζουν τη σημασία και την αναγκαιότητα του ελέγχου, καθώς και τις συναφείς διαδοχικές διεργασίες.
  • Να κατανοούν βασικές εταιρικές λειτουργίες .
  • Να διαθέτουν γνώσεις και δεξιότητες για τον τρόπο που διοικούνται οι επιχειρήσεις.
  • Να είναι σε θέση να αξιολογούν κριτικά δράσεις εταιρικών λειτουργιών.
  • Να μπορούν να αξιοποιούν μοντέλα, τεχνικές και εργαλεία στην πράξη.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων.
  • Λήψη αποφάσεων.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της διοίκησης.
  • Χαρακτηριστικά των επιχειρηματικών οργανώσεων.
  • Μορφές οικονομικής δραστηριότητας.
  • Ο προγραμματισμός και η λήψη αποφάσεων.
  • Μορφές οργανωσιακής λειτουργίας.
  • Στελέχωση των ανθρώπινων πόρων του οργανισμού.
  • Η λειτουργία του ελέγχου και του συντονισμού.
  • Ηγεσία παρακίνηση και διεύθυνση.
  • Ο ρόλος των στελεχών στους οργανισμούς.
  • Βασικές έννοιες της Διοίκησης Καινοτομίας, Ποιότητας, Πληροφοριών και Αλλαγών.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα e-learning.
  • e-mail.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις75
Ασκήσεις Πράξης40
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)10
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης.
  • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
  • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα ενός έργου χρόνου, κόστους.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20%)

Τα κριτήρια αξιολόγησης. Η ύλη του μαθήματος και οι μαθησιακοί στόχοι αναφέρονται στο περίγραμμα του μαθήματος. Αυτά όπως και ο τρόπος αξιολόγησης αναλύονται και κατά τη διάρκεια των αρχικών διαλέξεων. Επίσης υπάρχει ανάλογη ενημέρωση από το σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Γιοβάνης Ν., Πάσχος Γ. Σύγχρονη Διοίκηση Επιχειρήσεων,Γ έκδοση, ΕΧΕΔΩΡΟΣ,2019, ΘΕΣ/ΝΙΚΗ.
  2. Μαντζάρης Ι,.Σύγχρονη Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων,Β. ΓΚΙΟΥΡΔΑ,2003,ΑΘΗΝΑ.
  3. Παπαδάκης Β., Επίκαιρα Θέματα Στρατηγικής Επιχειρήσεων, εκδόσεις Μπένου ,2018 , Αθήνα.
  4. Μπουραντάς, Δ., Επιτυχημένος Ηγέτης και Μάνατζερ, Εκδόσεις Ψυχογιός, 2018, Αθήνα.
  5. Hester, A., Τα 10 Κλειδιά Επιτυχίας του Μάνατζερ, Εκδόσεις Ψυχογιός, 2018, Αθήνα.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Brealy Richard, Myers Stewart, Allen Franklin (2016). Principles of Corporate Finance: McGraw- Hill.
  2. Duneier Stephen. (2018). Alpha Brain: How a Group of Iconoclasts Are Using Cognitive Science to Advance the Business of Alpha Generation : John Wiley & Sons, Inc.
  3. McCraw Thomas K., Childs William R. (2018). American Business Since 1920: How It Worked, Third Edition: John Wiley & Sons, Inc.
  4. Perumal Andrei, Wilson, Stephen A. (2017). Growth In The Age Of Complexity: Steering Your Company To Innovation, Productivity, And Profits In The New Era Of Competition: McGraw- Hill.
  5. Daft R.L. Management. South-Western College Pub, 10 edition, 2011.
  6. Griffin R.W. Management. Western College Pub, 10 edition, 2010.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Academy of Management Review, Academy of Management.
  2. Journal of Change Management, Taylor and Francis.
  3. European Management Journal, Elsevier.
  4. Journal of Management, Sage Journals.