ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %ce%b308 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Κατ/νσης Εαρινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=552

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Η αξιοποίηση των ΤΠΕ στις δημόσιες υπηρεσίες σε συνδυασμό με τις οργανωτικές αλλαγές και τις νέες δεξιότητες του προσωπικού μπορούν να οδηγήσουν στη βελτίωση της παροχής των δημόσιων υπηρεσιών, την ενίσχυση των δημοκρατικών διαδικασιών, την αύξηση της λειτουργικής αποτελεσματικότητας του ίδιου του δημόσιου τομέα σε όλα τα επίπεδα, την πάταξη της γραφειοκρατίας και της διαφθοράς και η υποστήριξη των πολιτικών που ασκεί ο δημόσιος τομέας προς όφελος των πολιτών. Η ανάπτυξη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικών προτεραιοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας και για λόγο αυτό οι ανάγκες που προκύπτουν στο χώρο όπως και οι σχετικές αγορές που ανοίγονται για επιχειρήσεις συναφών αντικειμένων είναι μεγάλες. Στο πλαίσιο αυτό, το μάθημα αποτελεί την εισαγωγή στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση και το μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης μέσα από αυτή. Προσφέρει στους φοιτητές τις γνώσεις και τις δεξιότητες για την αξιοποίηση των καινοτόμων εφαρμογών της πληροφορικής στην κυβέρνηση. Μελετά το τεχνολογικό και οργανωσιακό υπόβαθρο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Δίνει τις γνώσεις για τη στρατηγική υλοποίηση έργων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Μελετά το νομοθετικό πλαίσιο, την επίδραση των χασμάτων και θέματα ασφάλειας σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει:

  • Να γνωρίζουν με ποιους τρόπους το διαδίκτυο έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση και επί μέρους δημόσιοι φορείς επικοινωνούν με τους πολίτες.
  • Να καταδεικνύουν τα κύρια προβλήματα της δημόσιας διοίκησης στη κοινωνία της πληροφορίας,
  • Να παρουσιάζουν τις βασικές λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης και τον ανασχεδιασμό των διοικητικών διαδικασιών και τον τρόπο που το διαδίκτυο έχει μεταμορφώσει και ενισχύσει τη δημοκρατική διαδικασία.
  • Να εξερευνούν τα μοντέλα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και να προσαρμόζεται στις εξελίξεις της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
  • Να αξιολογούν ηλεκτρονικές υπηρεσίες και την χρήση ψηφιακών μέσων κυβερνητικών οργανισμών και φορέων.
  • Να γνωρίζουν τα στάνταρντ και τη διαλειτουργικότητα των εφαρμογών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
  • Να εξηγούν την σημασία: διαχείριση γνώσης και ηλεκτρονική διακυβέρνηση, e-democracy (ηλεκτρονική δημοκρατία), e-participation (ηλεκτρονική συμμετοχή), e-voting (ηλεκτρονική ψηφοφορία), ηλεκτρονική διαβούλευση,
  • Να συζητούν θέματα ασφάλειας και ιδιωτικότητας, κοινωνική αποδοχή των ηλεκτρονικών διαδικασιών, νομικά θέματα.
  • Να γνωρίζουν και να χρησιμοποιούν τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, το microblogging και τις υπόλοιπες εφαρμογές του συμμετοχικού διαδικτύου προς όφελος της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Μάθημα 1: Εισαγωγή στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Το εννοιολογικό πλαίσιο.
  • Μάθημα 2: Επιτυχημένα περιβάλλοντα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
  • Μάθημα 3: Αλληλεπιδράσεις – Μοντέλα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνηση.
  • Μάθημα 4: Ωριμότητα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
  • Μάθημα 5: Πληροφοριακά Συστήματα στη Δημόσια Διοίκηση.
  • Μάθημα 6: Ηλεκτρονικής Δημοκρατίας (e-Democracy) –Ηλεκτρονική ψηφοφορία (e-Voting).
  • Μάθημα 7: Ηλεκτρονική συμμετοχή των πολιτών στην λήψη αποφάσεων (e-participation).
  • Μάθημα 8: Ηλεκτρονική Συλλογή Υπογραφών (e-petitions).
  • Μάθημα 9: Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση 2.0 (e-government 2.0).
  • Μάθημα 10: Θέματα Ασφάλειας σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
  • Μάθημα 11: Νομικά θέματα στην κοινωνία της πληροφορίας και την ηλεκτρονική διακυβερνηση.
  • Μάθημα 12: Ευρωπαϊκό και Εθνικό Πλαίσιο Διαλειτουργικότητας.
  • Μάθημα 13: Περιπτωσιολογικές Μελέτες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη και το εργαστήριο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση διαφανειών, βιντεοπροβολέα και διαδικτύου στη διδασκαλία.
  • Υποστήριξη διδασκαλίας με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning.
  • Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης13
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)26
Αυτοτελής Μελέτη60
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:

  • Ανάλυση μελέτης περίπτωσης.
  • Ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης.
  • Ερωτήσεις πολλαπλής Επιλογής.

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20% )

  • Ασκήσεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και την ανάλυση μελετών περίπτωσης από ομάδες φοιτητών.
  • Δημόσια Παρουσίαση.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  • Εισαγωγή στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Πομπόρτσης Α.
  • Ηλεκτρονική δημόσια διοίκηση. Αποστολάκης, Ι.,  Λουκής, Ε. και  Χάλαρης Ι.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Government Information Quarterly.
  • Journal of E-Governance.
  • The Electronic Journal of e-Government .