ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ειδικά Θέματα Βάσεων Δεδομένων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %ce%b301 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Κατ/νσης Χειμερινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδικά Θέματα Βάσεων Δεδομένων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=33

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Να παρουσιάσει προηγμένες έννοιες της τεχνολογίας των βάσεων δεδομένων που έχουν επηρεάσει τις σύγχρονες προσεγγίσεις αναπαράστασης της πραγματικότητας.
  • Να αναλύσει την σχέση ανάμεσα στην αναπαράσταση των δεδομένων σε εννοιολογικό επίπεδο και την υλοποίησή τους σε ένα σύστημα διαχείρισης βάσεων δεδομένων.
  • Να εμβαθύνει στην γλώσσα SQL.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να αναπτύσσουν Εκτεταμένα Διαγράμματα Οντοτήτων-Συσχετίσεων βασιζόμενοι σε περιγραφές ή/και επιχειρησιακά έγγραφα.
  • Να αναγνωρίζουν τα πλεονεκτήματα και τους περιορισμούς των σχεδιαστικών αποφάσεων που υποκρύπτονται σε ένα Διάγραμμα Οντοτήτων Συσχετίσεων.
  • Να μετατρέπουν Εκτεταμένα Διαγράμματα Οντοτήτων-Συσχετίσεων σε καλά σχεδιασμένες σχεσιακές βάσεις δεδομένων.
  • Να χρησιμοποιούν την γλώσσα SQL για να δημιουργούν μία σχεσιακή βάση δεδομένων επιβάλλοντας τους κατάλληλους περιορισμούς ακεραιότητας αναφορών.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Αυτόνομη εργασία.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εκτεταμένο Διάγραμμα Οντοτήτων-Συσχετίσεων, κύριες και δευτερεύουσες τάξεις, κληρονομικότητα, Μετατροπή ΕΔΟΣ σε Σχεσιακή Βάση Δεδομένων – παρουσίαση των εναλλακτικών προσεγγίσεων ανάλυση χαρακτηριστικών κάθε προσέγγισης, προχωρημένα θέματα στην SQL, επίδειξη της τεχνικής ανάπτυξης εφαρμογών που βασίζεται στα δεδομένα με χρήση κατάλληλου λογισμικού περιβάλλοντος, παρουσίαση και ανάλυση της εφαρμογής.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Σύστημα Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων.
  • Πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης (e-learning).
  • Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Αυτοτελής Μελέτη86
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση στο θεωρητικό μέρος (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με τον σχεδιασμό βάσης δεδομένων σε εννοιολογικό επίπεδο και σε επίπεδο υλοποίησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών.

Ομαδική προαιρετική εργασία (25%)

Η βαρύτητα κάθε ερώτησης της τελικής γραπτής εξέτασης γίνεται γνωστή στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και αναγράφονται στο φύλλο των θεμάτων.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Ε. Κεχρής «Σχεσιακές Βάσεις Δεδομένων», ΚΡΙΤΙΚΗ, 2021.
  2. Elmasri R., Navathe S. B., Θεμελιώδεις αρχές συστημάτων βάσεων δεδομένων, έκδοση: 6η Έκδοση, ΔΙΑΥΛΟΣ, 2012.
  3. Ramakrishnan R., Gehrke J., Συστήματα Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων, 3η Έκδοση, Εκδ. Τζιόλα, 2012.
  4. Begg Carolyn, Connolly Thomas, Μια Πρακτική Προσέγγιση στο Σχεδιασμό την Υλοποίηση και τη Διαχείριση Συστημάτων Βάσεων Δεδομένων, Γκιύρδας, 2008.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Database Systems Journal.
  2. ACM Transactions on Database Systems.
  3. International Journal of Intelligent Information and Database Systems.