ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διοίκηση Οργανισμών

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %ce%b210 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Κατ/νσης Εαρινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Διοίκηση Οργανισμών
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=880

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να αναγνωρίζουν οι φοιτητές τις βασικές αρχές που έχουν σχέση με τη διοίκηση των δημοσίων οργανισμών και τις λειτουργίες τους, καθώς και τα κύρια χαρακτηρι­στικά που διαφοροποιούν το δημόσιο τομέα από τον ιδιωτικό.
  • Να διακρίνουν τα βασικά στοιχεία των δημοσίων οργανισμών, τις μορφές τους και να είναι σε θέση να ξεχωρίζουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που αυτοί έχουν κατά τη λειτουργία τους σε σχέση με τις ιδιωτικές επιχειρήσεις.
  • Να αξιολογούν και να συμπεραίνουν ποιες είναι οι πρακτικές που προωθούν την αποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα.
  • Να προτείνουν νέες τακτικές ανάπτυξης και ελέγχου για την σωστότερη διαχείριση του δημοσίου τομέα.
  • Να αναγνωρίζουν την δομή, τις διαδικασίες επιλογής, διορισμού και αξιολόγησης του προσωπικού των δημοσίων οργανισμών.
  • Να γνωρίζουν τις υποχρεώσεις, τους περιορισμούς, τα δικαιώματα, τις υπηρεσιακές μεταβολές και τα πειθαρχικά παραπτώματα που αναφέρονται στους δημόσιους υπάλληλους.
  • Να διακρίνουν την διοίκηση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ Βαθμού.
  • Να γνωρίζουν τον τρόπο εκλογής των αιρετών οργάνων, τις αρμοδιότητες και τις υποχρεώσεις των αιρετών, καθώς και των μελών των Συμβουλίων τους.
  • Να γνωρίζουν τη συγκρότηση και τις αρμοδιότητες των κυριότερων Επιτροπών που λειτουργούν στους ΟΤΑ Α΄ και Β΄ Βαθμού.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να αναγνωρίζουν τις διαφορές που υφίστανται ανάμεσα στη δημόσια διοίκηση και τους δημό­σιους οργανισμούς, στις δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις, καθώς και τη δημόσια και ιδιωτική διοίκηση.
  • Να προσδιορίζουν τον τρόπο προγραμματισμού με τον καθορισμό των αντικειμενικών σκοπών και των πολιτικών που επιδιώκονται.
  • Να περιγράφουν την οργάνωση των δημοσίων οργανισμών και τις ιδιαιτερότητες που παρου­σιάζουν.
  • Να γνωρίζουν τη σημασία και τη διαδικασία, αναφορικά με τη λήψη αποφάσεων στο δη­μόσιο τομέα, για την αντιμετώπιση των εκάστοτε προβλημάτων.
  • Να αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά και την αποτελεσματικότητα της σωστής και ορθολογικής διεύθυνσης που ασκείται, στα πλαίσια της αναπτυξιακής πολιτικής των οργα­νισμών. Την σημασία και την ανάπτυξη της ηγεσίας στη διαχείριση των σωστών αποφάσεων.
  • Να προσδιορίζουν τη σημαντικότητα της αξιολόγησης του έργου των δημοσίων υπαλλήλων.
  • Να περιγράφουν τη σύσταση και τις αρμοδιότητες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ Βαθμού.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Η έννοια των οργανισμών και επιχειρήσεων.
  • Οι παρεχόμενες υπηρεσίες.
  • Διαφορές ανάμεσα στους ιδιωτικούς και δημόσιους οργανισμούς.
  • Η εφαρμογή του προγραμματισμού στους δημόσιους οργανισμούς.
  • Η οργανωτική λειτουργία.
  • Η διαδικασία και τα στάδια για τη λήψη των ενδεδειγμένων αποφάσεων.
  • Τα όργανα λήψης αποφάσεων.
  • Η έννοια και η διαδικασία εφαρμογής του ελέγχου.
  • Οι εφαρμοζόμενες τεχνικές ελέγχου και η αποτελεσματικότητα του ελέγχου στους δημόσιους οργανισμούς.
  • Η διευθυντική λειτουργία στο δημόσιο.
  • Η σημασία της ηγεσίας στους Δημόσιους Οργανισμούς στις λειτουργίες της Διοίκησης.
  • Προγραμματισμός, Αρμοδιότητες και υποχρεώσεις, επιλογή και στελέχωση, εκπαίδευση, αξιολόγηση, κανόνες και σχετικές νομοθεσίες. Παρουσίαση της δομής, οργάνωσης και της λειτουργίας των Οργανισμών που λειτουργούν στη Ελλάδα.
  • Λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ Βαθμού.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση διαφανειών με βιντεοπροβολέα (Powerpoint), και διαδικτύου κατά τη διδασκαλία.
  • e-mail.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης13
Ομαδική Εργασία σε μελέτη περίπτωσης25
Ατομικές εργασίες εξάσκησης20
Αυτοτελής Μελέτη41
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση και γραπτή εργασία (προαιρετική, η οποία παρουσιάζεται στην αίθουσα), που προσαυξάνει τη βαθμολογία της τελικής εξέτασης.

Η γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.
  • Επίλυση προβλημάτων.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20%)

III. Παρουσίαση Ατομικής Εργασίας (20%)

Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Μουζά-Λαζαρίδη A.M. (2020), Διοίκηση Οργανισμών, Εκδόσεις ΜΑΡΚΟΥ ΚΑΙ ΣΙΑ Ε.Ε.
  2. Κτιστάκη Σ. (2020), Εισαγωγή στη δημόσια διοίκηση, Εκδόσεις Α.ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ.
  3. Δικαίος Κ. Καρμπέρης Α. Πολύζος Ν. (2017), Εκδόσεις Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ – Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ Ο.Ε.
  4. Μαντζάρης Ι. (2017), Σύγχρονο management Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Εκδόσεις ΚΑΠΟΥΡΤΖΟΥΔΗ ΜΑΡΙΑ.
  5. Καταραχιά Α. Πιτόσκα Η. (2020), ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ, Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ ΙΚΕ.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Καλογεροπούλου Μ., Μουρδουκούτας Π., (2010). Υπηρεσίες Υγείας: Οργάνωση και Διοίκηση, Αποδοτικότητα, Ποιότητα, Εκδόσεις ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ ΕΠΕ.
  2. Κριεμάδης Α, Χρηστάκης Μ., (2009). Αρχές και πρότυπα μάνατζμεντ για τη δημόσια διοίκηση και τους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, Εκδόσεις ΝΟΜΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΑΕΒΕ.
  3. Μιχαλόπουλος Ν. (2018). Πρότυπα δημόσιας διοίκησης, Εκδόσεις Α.ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ.
  4. Μακρυδημήτρης Α, Πραβίτα Μ.Η., (2012), Δημόσια διοίκηση, Εκδόσεις Σάκκουλας Εκδόσεις Α.Ε.
  5. Ρωσσίδης Ι. (2013). Εφαρμογές του Επιχειρησιακού Μάνατζμεντ στην Ελληνική Δημόσια Διοίκηση, Εκδόσεις Σταμούλη Α.Ε.
  6. Κτιστάκη Στ. (2014). Εισαγωγή στην δημόσια διοίκηση, Εκδόσεις Παπαζήση.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Public Administration.
  2. International Journal of Public Administration.
  3. Journal of Public Administration and Policy Research.