Διοίκηση Οργανισμών

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Η έννοια των οργανισμών και επιχειρήσεων.
  • Οι παρεχόμενες υπηρεσίες.
  • Διαφορές ανάμεσα στους ιδιωτικούς και δημόσιους οργανισμούς.
  • Η εφαρμογή του προγραμματισμού στους δημόσιους οργανισμούς.
  • Η οργανωτική λειτουργία.
  • Η διαδικασία και τα στάδια για τη λήψη των ενδεδειγμένων αποφάσεων.
  • Τα όργανα λήψης αποφάσεων.
  • Η έννοια και η διαδικασία εφαρμογής του ελέγχου.
  • Οι εφαρμοζόμενες τεχνικές ελέγχου και η αποτελεσματικότητα του ελέγχου στους δημόσιους οργανισμούς.
  • Η διευθυντική λειτουργία στο δημόσιο.
  • Η σημασία της ηγεσίας στους Δημόσιους Οργανισμούς στις λειτουργίες της Διοίκησης.
  • Προγραμματισμός, Αρμοδιότητες και υποχρεώσεις, επιλογή και στελέχωση, εκπαίδευση, αξιολόγηση, κανόνες και σχετικές νομοθεσίες. Παρουσίαση της δομής, οργάνωσης και της λειτουργίας των Οργανισμών που λειτουργούν στη Ελλάδα.
  • Λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ Βαθμού.

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να αναγνωρίζουν οι φοιτητές τις βασικές αρχές που έχουν σχέση με τη διοίκηση των δημοσίων οργανισμών και τις λειτουργίες τους, καθώς και τα κύρια χαρακτηρι­στικά που διαφοροποιούν το δημόσιο τομέα από τον ιδιωτικό.
  • Να διακρίνουν τα βασικά στοιχεία των δημοσίων οργανισμών, τις μορφές τους και να είναι σε θέση να ξεχωρίζουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που αυτοί έχουν κατά τη λειτουργία τους σε σχέση με τις ιδιωτικές επιχειρήσεις.
  • Να αξιολογούν και να συμπεραίνουν ποιες είναι οι πρακτικές που προωθούν την αποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα.
  • Να προτείνουν νέες τακτικές ανάπτυξης και ελέγχου για την σωστότερη διαχείριση του δημοσίου τομέα.
  • Να αναγνωρίζουν την δομή, τις διαδικασίες επιλογής, διορισμού και αξιολόγησης του προσωπικού των δημοσίων οργανισμών.
  • Να γνωρίζουν τις υποχρεώσεις, τους περιορισμούς, τα δικαιώματα, τις υπηρεσιακές μεταβολές και τα πειθαρχικά παραπτώματα που αναφέρονται στους δημόσιους υπάλληλους.
  • Να διακρίνουν την διοίκηση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ Βαθμού.
  • Να γνωρίζουν τον τρόπο εκλογής των αιρετών οργάνων, τις αρμοδιότητες και τις υποχρεώσεις των αιρετών, καθώς και των μελών των Συμβουλίων τους.
  • Να γνωρίζουν τη συγκρότηση και τις αρμοδιότητες των κυριότερων Επιτροπών που λειτουργούν στους ΟΤΑ Α΄ και Β΄ Βαθμού.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να αναγνωρίζουν τις διαφορές που υφίστανται ανάμεσα στη δημόσια διοίκηση και τους δημό­σιους οργανισμούς, στις δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις, καθώς και τη δημόσια και ιδιωτική διοίκηση.
  • Να προσδιορίζουν τον τρόπο προγραμματισμού με τον καθορισμό των αντικειμενικών σκοπών και των πολιτικών που επιδιώκονται.
  • Να περιγράφουν την οργάνωση των δημοσίων οργανισμών και τις ιδιαιτερότητες που παρου­σιάζουν.
  • Να γνωρίζουν τη σημασία και τη διαδικασία, αναφορικά με τη λήψη αποφάσεων στο δη­μόσιο τομέα, για την αντιμετώπιση των εκάστοτε προβλημάτων.
  • Να αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά και την αποτελεσματικότητα της σωστής και ορθολογικής διεύθυνσης που ασκείται, στα πλαίσια της αναπτυξιακής πολιτικής των οργα­νισμών. Την σημασία και την ανάπτυξη της ηγεσίας στη διαχείριση των σωστών αποφάσεων.
  • Να προσδιορίζουν τη σημαντικότητα της αξιολόγησης του έργου των δημοσίων υπαλλήλων.
  • Να περιγράφουν τη σύσταση και τις αρμοδιότητες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ Βαθμού.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση διαφανειών με βιντεοπροβολέα (Powerpoint), και διαδικτύου κατά τη διδασκαλία.
  • e-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης13
Ομαδική Εργασία σε μελέτη περίπτωσης25
Ατομικές εργασίες εξάσκησης20
Αυτοτελής Μελέτη41
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση και γραπτή εργασία (προαιρετική, η οποία παρουσιάζεται στην αίθουσα), που προσαυξάνει τη βαθμολογία της τελικής εξέτασης.

Η γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.
  • Επίλυση προβλημάτων.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20%)

III. Παρουσίαση Ατομικής Εργασίας (20%)

Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Μουζά-Λαζαρίδη A.M. (2020), Διοίκηση Οργανισμών, Εκδόσεις ΜΑΡΚΟΥ ΚΑΙ ΣΙΑ Ε.Ε.
  2. Κτιστάκη Σ. (2020), Εισαγωγή στη δημόσια διοίκηση, Εκδόσεις Α.ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ.
  3. Δικαίος Κ. Καρμπέρης Α. Πολύζος Ν. (2017), Εκδόσεις Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ – Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ Ο.Ε.
  4. Μαντζάρης Ι. (2017), Σύγχρονο management Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Εκδόσεις ΚΑΠΟΥΡΤΖΟΥΔΗ ΜΑΡΙΑ.
  5. Καταραχιά Α. Πιτόσκα Η. (2020), ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ, Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ ΙΚΕ.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Καλογεροπούλου Μ., Μουρδουκούτας Π., (2010). Υπηρεσίες Υγείας: Οργάνωση και Διοίκηση, Αποδοτικότητα, Ποιότητα, Εκδόσεις ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ ΕΠΕ.
  2. Κριεμάδης Α, Χρηστάκης Μ., (2009). Αρχές και πρότυπα μάνατζμεντ για τη δημόσια διοίκηση και τους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, Εκδόσεις ΝΟΜΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΑΕΒΕ.
  3. Μιχαλόπουλος Ν. (2018). Πρότυπα δημόσιας διοίκησης, Εκδόσεις Α.ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ.
  4. Μακρυδημήτρης Α, Πραβίτα Μ.Η., (2012), Δημόσια διοίκηση, Εκδόσεις Σάκκουλας Εκδόσεις Α.Ε.
  5. Ρωσσίδης Ι. (2013). Εφαρμογές του Επιχειρησιακού Μάνατζμεντ στην Ελληνική Δημόσια Διοίκηση, Εκδόσεις Σταμούλη Α.Ε.
  6. Κτιστάκη Στ. (2014). Εισαγωγή στην δημόσια διοίκηση, Εκδόσεις Παπαζήση.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Public Administration.
  2. International Journal of Public Administration.
  3. Journal of Public Administration and Policy Research.