ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ηγεσία και Διαχείριση Αλλαγών

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %ce%b209 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Κατ/νσης Εαρινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ηγεσία και Διαχείριση Αλλαγών
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=881

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να παρουσιάσει και να αναπτύξει τις βασικές έννοιες της διαχείρισης των μεταβολών.
  • Να καταδείξει τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες που προσφέρει η σωστή διευθέτηση και αντιμετώπιση των αλλαγών σε έναν οργανισμό.
  • Να δώσει πληροφορίες για την αποτελεσματική διοίκηση ενός οργανισμού όταν επιχειρούνται αλλαγές.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να αναγνωρίζουν γιατί υπάρχει το ενδεχόμενο αποτυχίας κατά τον μετασχηματισμό ενός οργανισμού.
  • Να αναγνωρίζουν την επιτυχημένη αλλαγή και τη δυναμική που την διέπει.
  • Να κατανοούν τη σημασία της αίσθησης της αναγκαιότητας.
  • Να κατανοούν τη διαμόρφωση του καθοδηγητικού συνασπισμού.
  • Να αναγνωρίζουν με ποιο τρόπο αναπτύσσεται το όραμα και η στρατηγική των ηγετών.
  • Να κατανοούν τη σημασία της διεύρυνσης της βάσης των μεταρρυθμίσεων.
  • Να γνωρίζουν με ποιο τρόπο επιτυγχάνονται τα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα.
  • Να αναγνωρίζουν τις τεχνικές εμπέδωσης των ωφελειών και της προώθησης των περαιτέρω αλλαγών.
  • Να κατανοούν πως ενσωματώνονται οι νέες μέθοδοι στη φιλοσοφία του οργανισμού.
  • Να κατανοήσουν τις συνέπειες που έχει η διοίκηση αλλαγών για τον 21ο αιώνα.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Ο μετασχηματισμός ενός οργανισμού.
  • Η επιτυχημένη αλλαγή και η δυναμική που τη διέπει.
  • Η αίσθηση της αναγκαιότητας.
  • Η διαμόρφωση του καθοδηγητικού συνασπισμού.
  • Όραμα και στρατηγική.
  • Το όραμα της αλλαγής.
  • Διεύρυνση της βάσης των μεταρρυθμίσεων.
  • Τα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα.
  • Τα οφέλη και οι περαιτέρω αλλαγές.
  • Νέες μέθοδοι στη φιλοσοφία του οργανισμού.
  • Ο οργανισμός του μέλλοντος.
  • Ηγεσία και διαρκής μάθηση.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση διαφανειών με βιντεοπροβολέα (Powerpoint).
  • e-mail.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης13
Ομαδική Εργασία σε μελέτη περίπτωσης25
Ατομικές εργασίες εξάσκησης20
Αυτοτελής Μελέτη41
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση και γραπτή εργασία (προαιρετική, η οποία παρουσιάζεται στην αίθουσα), που προσαυξάνει τη βαθμολογία της τελικής εξέτασης.

Η γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.
  • Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20%)

III. Παρουσίαση Ατομικής Εργασίας (20%)

Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Kοtter J.P., (2001). Ηγέτης στις αλλαγές, Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ.
  2. ΒΑΚΟΛΑ Ε. Μ., ΚΑΤΣΑΡΟΣ Κ.Κ., (2020), ΔΙΟΙΚΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ, Εκδόσεις ΕΥΓΕΝΙΑ ΑΣΤ.ΜΠΕΝΟΥ.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Kοtter, J.P., (2012). Leading Change,  Harvard Business Review Press.
  2. Ρωσσίδης, Γ., Ασπρίδης, Γ., Μπελιάς, Δ. (2019), Διαχείριση Αλλαγών και Ηγεσία, Εκδόσεις Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε.
  3. Hiatt, J., Creasey, T., (2012), Change Management: The People Side of Change, Prosci Learning Center Publications; Second edition.
  4. Abudi, G., (2017), Implementing Positive Organizational Change: A Strategic Project Management Approach, J. Ross Publishing.
  5. Cameron, E., Green, M., (2012), Making Sense of Change Management: A Complete Guide to the Models, Tools and Techniques of Organizational Change. Kogan Page, Third Edition.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Change Management.
  2. Journal of Organizational Change Management.