ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διοίκηση Μ.Μ.Ε.

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %ce%b208 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Κατ/νσης Εαρινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Διοίκηση Μ.Μ.Ε.
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=864

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να μεταδώσει στους σπουδαστές την γνώση των ιδιαιτεροτήτων και των χαρακτηριστικών των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων.
  • Να καταδείξει το ρόλο και την σπουδαιότητα της μικρομεσαίας επιχειρηματικής δραστηριότητας για την Οικονομία, τον υγιή Ανταγωνισμό, την Απασχόληση.
  • Να διδάξει  στους σπουδαστές γνώσεις σχετικά με την αποτελεσματική Διοίκηση των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους.
  • Να περιγράψει και να αναλύσει βασικές έννοιες της επιχειρηματικότητας και της διοίκησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, οι φοιτητές/τριες θα εξοικειωθούν με σημαντικά θέματα που είναι απαραίτητα για την επιτυχή δημιουργία και λειτουργία μίας μικρομεσαίας επιχείρησης όπως είναι, ανάμεσα σε άλλα, το επιχειρηματικό σχέδιο, η ηγεσία, η διοίκηση ανθρώπινων πόρων και το Μάρκετινγκ.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν τις ιδιαιτερότητες των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων.
  • Να μπορούν να προσαρμόζουν τις Αρχές Διοίκησης  στις ιδιαίτερες ανάγκες και χαρακτηριστικά των Μ.Μ.Ε.
  • Να  εφαρμόζουν τις στρατηγικές διαφοροποίησης από τις μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και απλές τεχνικές και μεθόδους διοίκησης  που αφορούν ειδικότερα στην οργάνωση, προγραμματισμό, χρηματοδότηση, Μάρκετινγκ,  κ.λ.π) .
  • Να γνωρίζουν τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης των Μ.Μ.Ε και τα προγράμματα ενίσχυσής τους.
  • Να εφαρμόζουν τρόπους προβολής των Μ.Μ.Ε στο διαδίκτυο.
  • Να κατανοήσουν τις έννοιες της επιχειρηματικότητας καθώς και της δημιουργικότητας και της καινοτομίας.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες σχετικά με την αποτελεσματική ηγετική συμπεριφορά στο πλαίσιο της λειτουργίας μίας μικρομεσαίας επιχείρησης.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων.
  • Λήψη αποφάσεων.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Γνωρίσματα των Μ.Μ.Ε.,
  • η Σπουδαιότητα και ο Ρόλος των Μ.Μ.Ε ,
  • το ξεκίνημα μιας νέας επιχείρησης,
  • Διοίκηση και Οργάνωση Μ.Μ.Ε.,
  • Μακροχρόνιος-Βραχυχρόνιος Σχεδιασμός,
  • η χρηματοοικονομική λειτουργία,
  • Ευρωπαϊκή Ένωση-κίνητρα ανάπτυξης των Μ.Μ.Ε,
  • σύγχρονες μορφές χρηματοδότησης,
  • το μάρκετινγκ στις μικρές επιχειρήσεις,
  • επιχειρηματικότητα με προγραμματισμό,
  • η ανθρώπινη δύναμη στις ΜΜΕ,
  • ψηφιακός μετασχηματισμός στις ΜΜΕ.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα e-learning.
  • e-mail.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις75
Ασκήσεις Πράξης40
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)10
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%)  που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης .
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης .
  • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
  • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα ενός έργου χρόνου, κόστους.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20%)

Τα κριτήρια αξιολόγησης. Η ύλη του μαθήματος και οι μαθησιακοί στόχοι αναφέρονται στο περίγραμμα του μαθήματος. Αυτά όπως και ο τρόπος αξιολόγησης αναλύονται και κατά τη διάρκεια των αρχικών διαλέξεων. Επίσης υπάρχει ανάλογη ενημέρωση από το σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Γ. Πάσχος – N. Γιοβάνης. «Διοίκηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων», Β ‘ΕΚΔΟΣΗ, εκδόσεις ΕΧΕΔΩΡΟΣ, Θεσσαλονίκη  2012.
  2. Scarborough Ν., «Επιχειρηματικότητα και Διοίκηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων» , εκδόσεις ΙΩΝ, 2016, Αθήνα.
  3. Greene, F., Storey, D.  «Επιχειρηματικότητα για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις», εκδόσεις Κριτική, 2011, Αθήν
  4. Π.Κυριαζόπουλος-Κ.Τερζίδης. «Διοίκηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην 3η  Βιομηχανική Επανάσταση»   Εκδόσεις Σύγχρονη Εκδοτική,  Αθήνα 2000.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Ε. Meyer- K. Allen. «Επιχειρηματικότητα και διοίκηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων», Εκδόσεις Έλλην, Αθήνα 2004.
  2. Frazelle, « Supply Chain Strategy, Second Edition: Unleash the Power of Business Integration to Maximize Financial, Service, and Operations Performance :», 2017, McGraw- Hill.
  3. Heldman,   « PMP Project Management Professional exam Study Guide», 2016, John Wiley and Sons Inc.
  4. Longnecker, Carlos Moore, J.William Petty. « Μάνατζμεντ μικρομεσαίων επιχειρήσεων, 2η Εληνική έκδοση », εκδόσεις Έλλην, Αθήνα 2005.
  5. Φ. Ψιμάρνη-Βούλγαρη- Κ Ζοπουνίδης. «Χρηματοοικονομική στρατηγική μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα», εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα 2000.