Διοίκηση Μ.Μ.Ε.

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Γνωρίσματα των Μ.Μ.Ε.,
  • η Σπουδαιότητα και ο Ρόλος των Μ.Μ.Ε ,
  • το ξεκίνημα μιας νέας επιχείρησης,
  • Διοίκηση και Οργάνωση Μ.Μ.Ε.,
  • Μακροχρόνιος-Βραχυχρόνιος Σχεδιασμός,
  • η χρηματοοικονομική λειτουργία,
  • Ευρωπαϊκή Ένωση-κίνητρα ανάπτυξης των Μ.Μ.Ε,
  • σύγχρονες μορφές χρηματοδότησης,
  • το μάρκετινγκ στις μικρές επιχειρήσεις,
  • επιχειρηματικότητα με προγραμματισμό,
  • η ανθρώπινη δύναμη στις ΜΜΕ,
  • ψηφιακός μετασχηματισμός στις ΜΜΕ.

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να μεταδώσει στους σπουδαστές την γνώση των ιδιαιτεροτήτων και των χαρακτηριστικών των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων.
  • Να καταδείξει το ρόλο και την σπουδαιότητα της μικρομεσαίας επιχειρηματικής δραστηριότητας για την Οικονομία, τον υγιή Ανταγωνισμό, την Απασχόληση.
  • Να διδάξει  στους σπουδαστές γνώσεις σχετικά με την αποτελεσματική Διοίκηση των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους.
  • Να περιγράψει και να αναλύσει βασικές έννοιες της επιχειρηματικότητας και της διοίκησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, οι φοιτητές/τριες θα εξοικειωθούν με σημαντικά θέματα που είναι απαραίτητα για την επιτυχή δημιουργία και λειτουργία μίας μικρομεσαίας επιχείρησης όπως είναι, ανάμεσα σε άλλα, το επιχειρηματικό σχέδιο, η ηγεσία, η διοίκηση ανθρώπινων πόρων και το Μάρκετινγκ.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να κατανοούν τις ιδιαιτερότητες των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων.
  • Να μπορούν να προσαρμόζουν τις Αρχές Διοίκησης  στις ιδιαίτερες ανάγκες και χαρακτηριστικά των Μ.Μ.Ε.
  • Να  εφαρμόζουν τις στρατηγικές διαφοροποίησης από τις μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και απλές τεχνικές και μεθόδους διοίκησης  που αφορούν ειδικότερα στην οργάνωση, προγραμματισμό, χρηματοδότηση, Μάρκετινγκ,  κ.λ.π) .
  • Να γνωρίζουν τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης των Μ.Μ.Ε και τα προγράμματα ενίσχυσής τους.
  • Να εφαρμόζουν τρόπους προβολής των Μ.Μ.Ε στο διαδίκτυο.
  • Να κατανοήσουν τις έννοιες της επιχειρηματικότητας καθώς και της δημιουργικότητας και της καινοτομίας.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες σχετικά με την αποτελεσματική ηγετική συμπεριφορά στο πλαίσιο της λειτουργίας μίας μικρομεσαίας επιχείρησης.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων.
  • Λήψη αποφάσεων.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Ηλεκτρονική πλατφόρμα e-learning.
  • e-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις75
Ασκήσεις Πράξης40
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)10
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%)  που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης .
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης .
  • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
  • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα ενός έργου χρόνου, κόστους.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20%)

Τα κριτήρια αξιολόγησης. Η ύλη του μαθήματος και οι μαθησιακοί στόχοι αναφέρονται στο περίγραμμα του μαθήματος. Αυτά όπως και ο τρόπος αξιολόγησης αναλύονται και κατά τη διάρκεια των αρχικών διαλέξεων. Επίσης υπάρχει ανάλογη ενημέρωση από το σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Γ. Πάσχος – N. Γιοβάνης. «Διοίκηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων», Β ‘ΕΚΔΟΣΗ, εκδόσεις ΕΧΕΔΩΡΟΣ, Θεσσαλονίκη  2012.
  2. Scarborough Ν., «Επιχειρηματικότητα και Διοίκηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων» , εκδόσεις ΙΩΝ, 2016, Αθήνα.
  3. Greene, F., Storey, D.  «Επιχειρηματικότητα για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις», εκδόσεις Κριτική, 2011, Αθήν
  4. Π.Κυριαζόπουλος-Κ.Τερζίδης. «Διοίκηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην 3η  Βιομηχανική Επανάσταση»   Εκδόσεις Σύγχρονη Εκδοτική,  Αθήνα 2000.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Ε. Meyer- K. Allen. «Επιχειρηματικότητα και διοίκηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων», Εκδόσεις Έλλην, Αθήνα 2004.
  2. Frazelle, « Supply Chain Strategy, Second Edition: Unleash the Power of Business Integration to Maximize Financial, Service, and Operations Performance :», 2017, McGraw- Hill.
  3. Heldman,   « PMP Project Management Professional exam Study Guide», 2016, John Wiley and Sons Inc.
  4. Longnecker, Carlos Moore, J.William Petty. « Μάνατζμεντ μικρομεσαίων επιχειρήσεων, 2η Εληνική έκδοση », εκδόσεις Έλλην, Αθήνα 2005.
  5. Φ. Ψιμάρνη-Βούλγαρη- Κ Ζοπουνίδης. «Χρηματοοικονομική στρατηγική μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα», εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα 2000.