ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οργανωσιακή Συμπεριφορά

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %ce%b204 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Κατ/νσης Χειμερινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Οργανωσιακή Συμπεριφορά
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=881

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να παρουσιάσει και να αναπτύξει τις βασικές έννοιες και αρχές της οργανωσιακής συμπεριφοράς.
  • Να καταδείξει τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες που προσφέρει η εφαρμογή των αρχών της οργανωσιακής συμπεριφοράς στις επιχειρήσεις.
  • Να αναπτύξει το θεωρητικό υπόβαθρο αναφορικά με τη μελέτη της συμπεριφοράς των ατόμων και των ομάδων στον εργασιακό χώρο.
  • Να παρουσιάσει τις επιπτώσεις που έχει η ανθρώπινη συμπεριφορά μέσα στις επιχειρήσεις.
  • Να μελετήσει την συμπεριφορά για αύξηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να παρουσιάσουν τα πεδία εφαρμογής της οργανωσιακής συμπεριφοράς.
  • Να αναγνωρίζουν τη ψυχολογία των ατομικών διαφορών.
  • Να κατανοούν την έννοια της νοημοσύνης και την σημασία της στον εργασιακό χώρο.
  • Να αναγνωρίζουν τα μοντέλα και τις θεωρίες της προσωπικότητας.
  • Να εξηγούν τους παράγοντες που καθορίζουν τη διαμόρφωση της προσωπικότητας.
  • Να κατανοούν τον λόγο που διαφορετικά άτομα αντιλαμβάνονται με διαφορετικό τρόπο το ίδιο ερέθισμα, καθώς και να εξηγούν τον τρόπο με τον οποίο η αντίληψη επηρεάζει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων του ατόμου.
  • Να αναγνωρίζουν τις θετικές και αρνητικές συμπεριφορές στην εργασία και να κατανοούν την σημασία τους.
  • Να γνωρίζουν τις επιπτώσεις του εργασιακού άγχους, τους παράγοντες που το επηρεάζουν και τους τρόπους αντιμετώπισής του.
  • Να κατανοούν την έννοια της μάθησης και της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού μέσω της αποτελεσματικής εκπαίδευσης.
  • Να περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο οι ομάδες επηρεάζουν τη συμπεριφορά του ατόμου.
  • Να αναγνωρίζουν τους βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη συμπεριφορά μιας ομάδας ατόμων.
  • Να κατανοούν τις πηγές και τις αιτίες δημιουργίας συγκρούσεων, καθώς και να αναγνωρίζουν τον κατάλληλο τρόπο διευθέτησής τους.
  • Να αναγνωρίζουν τη σημασία της επικοινωνίας μέσα σε έναν οργανισμό, καθώς και να υποδεικνύουν τρόπους βελτίωσής της.
  • Να περιγράφουν τις ικανότητες που πρέπει να έχει ο αποτελεσματικός ηγέτης.
  • Να αναγνωρίζουν τη σημασία της εμπιστοσύνης μεταξύ ηγεσίας και εργαζομένων.
  • Να γνωρίζουν τη σημασία των αλλαγών στους οργανισμούς, καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισης των αντιστάσεων σε αυτές.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Ομαδική εργασία.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Εφαρμογή οργανωσιακής συμπεριφοράς στους οργανισμούς.
  • Ποικιλομορφία στους οργανισμούς.
  • Στάσεις και Εργασιακή ικανοποίηση.
  • Συναισθήματα και διαθέσεις.
  • Προσωπικότητα και αξίες.
  • Αντίληψη και ατομική λήψη αποφάσεων.
  • Παρακίνηση.
  • Ηγεσία.
  • Ομαδική Συμπεριφορά. Συνεργατικές ομάδες.
  • Νοημοσύνη, Προσωπικότητα, Συναισθηματική Νοημοσύνη.
  • Προκαταλήψεις και Στερεότυπα.
  • Παραγωγικές και αντιπαραγωγική συμπεριφορά στο χώρο εργασίας.
  • Μορφές επαγγελματικού άγχους, παράγοντες που το επηρεάζουν και τρόποι αντιμετώπισής του.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση διαφανειών με βιντεοπροβολέα (Powerpoint), και διαδικτύου κατά τη διδασκαλία.
  • e-mail.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης13
Ομαδική Εργασία σε μελέτη περίπτωσης αναφορικά με τις λειτουργίες της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων25
Ατομικές εργασίες εξάσκησης20
Αυτοτελής Μελέτη41
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση και γραπτή εργασία (προαιρετική, η οποία παρουσιάζεται στην αίθουσα), που προσαυξάνει τη βαθμολογία της τελικής εξέτασης).

Η γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
  • Επίλυση προβλημάτων.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20%)

III. Παρουσίαση Ατομικής Εργασίας (20%)

Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Robbins, S. and Judge, T. (2018). Οργανωσιακή Συμπεριφορά: Βασικές Έννοιες και Σύγχρονες Προσεγγίσεις.   Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
  2. Βακόλα Μ., Νικολάου Ι.  (2012), Οργανωσιακή Ψυχολογία και Συμπεριφορά, Εκδόσεις ROSILI.
  3. Arnold J. Randall R. (2020), Ψυχολογία της Εργασίας και Οργανωσιακή Συμπεριφορά. Εκδόσεις: BROKEN HILL PUBLISHERS LTD.
  4. Greenberg, J. And Baron, R . (2013). Οργανωσιακή  Ψυχολογία  και Συμπεριφορά. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
  5. Χυτήρης, Λ. (2001). Οργανωσιακή Συμπεριφορά: Η Ανθρώπινη Συμπεριφορά σε Οργανισμούς και Επιχειρήσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Interbooks.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Torrington D., Hall L., Taylor S., Atkinson C. (2016). Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων, Εκδόσεις BROKEN HILL PUBLISHERS LTD.
  2. Dessler G. (2015). Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΕ.
  3. Danid A. DeCenzo, Stephen P. Robbins, Susan L. Verhulst, (2015). Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων, Εκδόσεις UTOPIA ΕΚΔΟΣΕΙΣ Μ. ΕΠΕ.
  4. Wayne R. M. (2010). Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων, Εκδόσεις Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε.
  5. Mullins L. Και Christy G. (2014). Μάνατζμεντ και Οργανωσιακή Συμπεριφορά , Εκδόσεις UTOPIA.
  6. Senior B. Και Dr Swailes S. (2016). Οργανωσιακή Αλλαγή. Εκδόσεις BROKEN HILL.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Organizational Behavior, John Wiley & Sons, Ltd.
  2. Journal of Organizational Behavior Management, Taylor and Francis.
  3. Organizational Behavior and Human Development Processes, Elsevier.
  4. Journal of Organizational and Occupational Psychology, John Wiley & Sons, Ltd.
  5. Research in Organizational Behavior, Elsevier.
  6. Journal of Business and Psychology, Springer.