ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ειδικά Θέματα Εφαρμοσμένης Στατιστικής

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %ce%b112 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Κατ/νσης Εαρινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδικά Θέματα Εφαρμοσμένης Στατιστικής
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=883

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών με ειδικότερα θέματα στατιστικής ανάλυσης.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • να εκτιμά υποδείγματα με περισσότερες από μία ανεξάρτητες μεταβλητές,
  • να συλλέγει και να αναλύει ένα σύνολο ποσοτικών ή ποιοτικών δεδομένων,
  • να είναι σε θέση να πραγματοποιεί ποιοτική και ποσοτική ανάλυση πρωτογενών ή δευτερογενών δεδομένων με τη χρήση στατιστικών πακέτων,
  • να εκτιμά με τη χρήση πραγματικών στατιστικών δεδομένων κάθε σχέση που υπάρχει μεταξύ των δεδομένων αυτών,
  • να διαχειρίζεται μεγάλο όγκο δεδομένων ώστε να διερευνά και να επιλύει οικονομικά, δημογραφικά, επιχειρηματικά προβλήματα,
  • να αναζητούν και να μελετούν την ελληνική και ξένη βιβλιογραφία αναφορικά με τα θέματα που έχουν διδαχθεί και
  • να είναι σε θέση να συντάσσουν μία ολοκληρωμένη στατιστική εργασία.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Εφαρμογές με χρήση στατιστικών πακέτων (SPSS, GRETL, κ.ά.).

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Εμπειρικά μοντέλα ανάλυσης συμπεριφοράς στη διοίκηση και οικονομία:
    Απλό και πολλαπλό γραμμικό μοντέλο. Μέθοδος ελαχίστων τετραγώνων. Εκτίμηση συντελεστών. Ιδιότητες εκτιμώμενων συντελεστών, έλεγχος υποθέσεων, εκτίμηση διακύμανσης δεδομένων. Προβλεπόμενες τιμές. R^2, έλεγχος F. Εφαρμογές με  χρήση στατιστικών πακέτων.
  • Ανάλυση διακύμανσης-συνδιακύμανσης:
    Ανάλυση διακύμανσης κατά ένα κριτήριο κατάταξης (παράγοντα)-Προϋποθέσεις για την εφαρμογή της. Έλεγχος της ισότητας των μέσων ανά ζεύγη (πολλαπλές συγκρίσεις των μέσων) στην ανάλυση διακύμανσης κατά ένα κριτήριο. Ανάλυση διακύμανσης κατά δυο κριτήρια κατάταξης (παράγοντες)-Προϋποθέσεις για την εφαρμογή της. Έλεγχος της ισότητας των μέσων ανά ζεύγη (πολλαπλές συγκρίσεις των μέσων) στην ανάλυση διακύμανσης κατά δυο κριτήρια. Επιλογή καλύτερης παλινδρόμησης, μέθοδοι forward, backward, stepwise, all possible regressions.
  • Ανάλυση κατηγορικών δεδομένων:
    Είδη κατηγορικών μεταβλητών, πίνακες συνάφειας 2×2, μέτρα συσχέτισης σε 2×2 και (rxc) πίνακες συνάφειας. Γραμμική παλινδρόμηση με κατηγορικές ανεξάρτητες μεταβλητές.
  • Μη παραμετρικοί έλεγχοι:
    Κριτήρια επιλογής και αντιστοιχίες μεταξύ παραμετρικών και μη παραμετρικών διαδικασιών. Έλεγχοι υποθέσεων για 1 ή 2 ανεξάρτητα δείγματα, έλεγχοι υποθέσεων για 2 εξαρτημένα δείγματα, πίνακες συνάφειας. Βασικοί μη παραμετρικοί έλεγχοι (ο έλεγχος με το κριτήριο Wilcoxon, ο έλεγχος Mann-Whitney, ο έλεγχος Kruskal-Wallis, κ.λπ.). Μελέτες περίπτωσης και ανάλυση πραγματικών σετ δεδομένων από διάφορες επιστήμες (Οικονομικά, Μάρκετινγκ, Κοινωνικές επιστήμες).
  • Αριθμοδείκτες και Επίσημες Στατιστικές:
    Εισαγωγή, δείκτες, αριθμοδείκτες, απλά και σύνθετα μεγέθη, βάση, αλλαγή βάσης, επιλογή ειδών, εφαρμοσμένοι δείκτες στην Ελλάδα, δείκτες τιμών καταναλωτή, χονδρικής πώλησης, αποπληθωρισμός, Εθνικοί Λογαριασμοί-Πηγές Στατιστικών Στοιχείων, Στατιστικές απασχόλησης, ανεργίας και αμοιβής της εργασίας, έρευνες οικογενειακού προϋπολογισμού.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS .
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class, με υλικό σχετικό με το μάθημα, όπως σημειώσεις, παρουσιάσεις και ασκήσεις.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις - Ασκήσεις που έχουν ως στόχο την εφαρμογή των μεθοδολογιών και τεχνικών ανάλυσης δεδομένων39
Εργασία30
Μελέτη56
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (70%) που περιλαμβάνει:

  • Επίλυση Προβλημάτων
  • Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής
  • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης

ΙΙ. Εργαστηριακή Εργασία Προαιρετική (30%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Γναρδέλης, X. (2019). «Εφαρμοσμένη Στατιστική», Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
  2. Δημητριάδης, E. (2017). «ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΜΕ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΕ SPSS ΚΑΙ LISREL». Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
  3. Τζωρτζόπουλος, Π. και Α. Λειβαδά (2012). «ΑΡΙΘΜΟΔΕΙΚΤΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΗΜΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΕΣ». Αθήνα: Εκδόσεις Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
  4. Aczel, Α. και Sounderpandian (2013). «Στατιστική σκέψη στον κόσμο των επιχειρήσεων». Λευκωσία: Εκδόσεις για την ελληνική γλώσσα Broken Hill Publishers LTD.
  5. Field, A. (2016). «Η Διερεύνηση της Στατιστικής με τη Χρήση του SPSS της IBM». 1η Ελληνική έκδοση από την 4η Αγγλική. Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός.
  6. Keller, G. (2010). «Στατιστική για Οικονομία & Διοίκηση Επιχειρήσεων». 8η Έκδοση. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Επίκεντρο.