ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ειδικά Θέματα Λογιστικής

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %ce%b110 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Κατ/νσης Εαρινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδικά Θέματα Λογιστικής
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=859

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Να αποκτήσουν οι φοιτητές τις απαραίτητες γνώσεις και τεχνικές για τους τρόπους αντιμετώπισης των Ειδικών Θεμάτων Λογιστικής, αλλά και εξειδικευμένων περιπτώσεων που δεν καλύπτονται πλήρως από την ύλη των διδαχθέντων Λογιστικών μαθημάτων.

Συγκεκριμένα με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να έχουν τις:

Γνώσεις ώστε να μπορούν να:

  • ΜΑ1: Να γνωρίζουν τους λόγους και τον τρόπο λύσης και εκκαθάρισης μιας εκ των σημαντικότερων μορφών εταιρίας, της Ανώνυμης (Α.Ε.)
  • ΜΑ2: Να κατανοούν και να ξεχωρίζουν τις διαφορές ανάμεσα στα ΔΠΧΠ (IFRS) και τα ΔΛΠΔΤ (IPSAS) τα οποία αποτελούν το επόμενο βήμα για την λογιστική αναβάθμιση του Δημοσίου τομέα στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.

Δεξιότητες ώστε να μπορούν να:

  • ΜΑ3: Να γνωρίζουν πως θα διαχειρίζονται διάφορα σημαντικά θέματα στην Τραπεζική λογιστική.
  • ΜΑ4: Να εφαρμόζουν τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα στις ξενοδοχειακές μονάδες και σε συναφείς δραστηριότητες όπως τουριστικά γραφεία, επιχειρήσεις ενοικιάσεως αυτοκινήτων, επισιτιστικά καταλύματα και λοιπά.

Ικανότητες ώστε να μπορούν να:

  • ΜΑ5: Εκφέρουν γνώμη σε ειδικά (λογιστικά) ζητήματα τα οποία αφορούν την λογιστική και ελεγκτική επιστήμη.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Ομαδική εργασία.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Λήψη αποφάσεων.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εβδομάδα Θέματα διάλεξης Υλικό προς μελέτη Μαθησιακός στόχος Δράση / Εργασία
1 Εισαγωγή στα είδη των επιχειρήσεων και στις ειδικές κατηγορίες

Βιβλίο: 2η επιλογή, «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Κεφ. 1

Επιπλέον υλικό: Σημειώσεις μαθήματος

ΜΑ1 Επεξήγηση της προαιρετικής εργασίας και κατανόησης των προόδων του εξαμήνου (Video, ανάλυση άρθρων, Quiz).
2 Λύση και Εκκαθάριση ανά κατηγορία (Παρατυπίες  που δεν αποτελούν λόγους λύσης, Εκκαθαριστές Α.Ε.)

Βιβλίο: 2η επιλογή, «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Κεφ. 1

Επιπλέον υλικό: Σημειώσεις μαθήματος

ΜΑ1  
3 Λογιστική Δημοσίου Τομέα (Ανάλυση)

Βιβλίο: 2η επιλογή, «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Κεφ. 15

Επιπλέον υλικό: Σημειώσεις μαθήματος

ΜΑ2 Ανάθεση (προαιρετικής) Γραπτής εργασίας εξαμήνου (Δημιουργία ομάδων)
4 Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα Δημοσίου Τομέα (IPSAS)

Βιβλίο: 2η επιλογή, «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Κεφ. 16

Επιπλέον υλικό: Σημειώσεις μαθήματος

ΜΑ2
5 Τραπεζική λογιστική: Χορηγήσεις σε Καθυστέρηση και Επισφαλείς

Βιβλίο: 2η επιλογή, «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Κεφ. 17-18

Επιπλέον υλικό: Σημειώσεις μαθήματος

ΜΑ3
6 Τραπεζική λογιστική: Περιουσιακά Στοιχεία από Πλειστηριασμούς

Βιβλίο: 2η επιλογή, «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Κεφ. 19-25

Επιπλέον υλικό: Σημειώσεις μαθήματος

ΜΑ3

Παράδοση Ομαδικής προαιρετικής εργασίας (e-class)

(έως 500 λέξεις)

7 Ξενοδοχειακή λογιστική: Main Courante

Βιβλίο: 2η επιλογή, «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Κεφ. 6

Επιπλέον υλικό: Σημειώσεις μαθήματος

ΜΑ4 Σχολιασμός απαντήσεων προαιρετικής εργασίας
8 Ξενοδοχειακή λογιστική: ΦΠΑ

Βιβλίο: 2η επιλογή, «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Κεφ. 12

Επιπλέον υλικό: Σημειώσεις μαθήματος

ΜΑ4 Ανάθεση Προαιρετική εργασίας Σχολιασμός άρθρου.
9 Ενδο-ομιλικές συναλλαγές

Βιβλίο: 2η επιλογή, «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Κεφ. 30, εδάφιο 30.10

Επιπλέον υλικό: Σημειώσεις μαθήματος

ΜΑ5 Προετοιμασία 1ης έκθεσης – (Ανάλυση Paper)
10 Ηλεκτρονικά τιμολόγια (my Data) – Η μετάβαση

Βιβλίο: 2η επιλογή, «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Κεφ. 30, εδάφιο 30.11

Επιπλέον υλικό: Σημειώσεις μαθήματος

ΜΑ5

Παράδοση (προαιρετικής)  εργασίας σχολιασμός άρθρου

(έως 400 λέξεις)

11 Σύνοψη σε ειδικά θέματα λογιστικής

Βιβλίο: 2η επιλογή, «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Κεφ. 30, εδάφιο 30.12

Επιπλέον υλικό: Σημειώσεις μαθήματος

ΜΑ5
12 Νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες

Βιβλίο: 2η επιλογή, «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Κεφ. 31

Επιπλέον υλικό: Σημειώσεις μαθήματος

ΜΑ5
13 Επανάληψη

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη πρόσωπο με πρόσωπο.
  • Eξ αποστάσεως εκπαίδευση (20 % του μαθήματος).
  • Μέσω εξειδικευμένου λογισμικού υποστήριξης μαθησιακής διαδικασίας (e-learning).
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση του πίνακα.
  • Χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning.
  • Χρήση videos.
  • Οι παρουσιάσεις πραγματοποιούνται με χρήση Power Point.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις (θεωρία και Ασκήσεις)80
Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης15
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων15
Αυτοτελής Μελέτη15
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνεται μέσω διαμορφωτικής (formative) και συμπερασματικής (summative) αξιολόγησης.

Η διαμορφωτική αξιολόγηση θα πραγματοποιείται μέσω ερωτήσεων μελέτης και αυτοαξιολόγησης που θα δίνονται στο τέλος κάθε διάλεξης στους φοιτητές.  Η διαμορφωτική αξιολόγηση δεν θα βαθμολογείται.

Η συμπερασματική αξιολόγηση θα έχει 2 μορφές (προαιρετικών) εργασιών και θα βαθμολογείται. Συγκεκριμένα:

Ομαδική εργασία (10% του τελικού βαθμού)

  • Οι φοιτητές θα καλούνται να λύσουν μια άσκηση που θα τους δοθεί χρησιμοποιώντας κατάλληλα δομημένες βιβλιοαναφορές,  πάνω σε ένα θέμα σχετικό με την ύλη του μαθήματος

Ατομική εργασία (10% του τελικού βαθμού)

  • Οι φοιτητές θα καλούνται να σχολιάσουν – αναλύσουν ένα επιστημονικό άρθρο (10%).

Γραπτή τελική εξέταση (80% του τελικού βαθμού). Οι φοιτητές καλούνται να απαντήσουν σε μια σειρά από ερωτήσεις που θα καλύπτουν το σύνολο της διδαχθείσας ύλης του μαθήματος. Αυτές θα περιλαμβάνουν:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Επίλυση προβλημάτων.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

Η αξιολόγηση των φοιτητών είναι προσβάσιμη από αυτούς για επεξηγήσεις αναφορικά με την βελτίωση τους. Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και αναγράφονται στο σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Γαρεφαλάκης Α., Πασσάς Ι., Ταμπουρατζή Ε., Καγιάς Π., Σπινθηρόπουλος Κ., (2020), «Ελληνικά και Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς», Διαθέτης (Εκδότης): ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. Ι.Κ.Ε.
  2. Γαρεφαλάκης Α., Λεμονάκης Χ., (2019) «Ειδικά Θέματα Λογιστικής», Διαθέτης (Εκδότης): ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. Ι.Κ.Ε.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΥΛΙΚΟ

  1. Σημειώσεις του διδάσκοντα.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. The Accounting Review.
  2. Accounting, Organizations and Soxiety.
  3. Εuropean Accounting Review.
  4. Journal of Accounting and Economics.
  5. Journal of Accounting Research.
  6. Review of Accounting Studies.
  7. Contemporary Accounting Research.