ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύγχρονα Ζητήματα Ελληνικής Οικονομίας

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %ce%b106 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Κατ/νσης Χειμερινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Σύγχρονα Ζητήματα Ελληνικής Οικονομίας
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=940

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα προτείνει μία αναδρομή στις πλέον σημαντικές φάσεις της Ελληνικής οικονομίας υπό το πρίσμα εναλλακτικών-ανταγωνιστικών οικονομικών θεωριών, τη μελέτη της εξέλιξης των κυριότερων μακροοικονομικών δεικτών και την ανάλυση των κυριότερων διαρθρωτικών προβλημάτων της Ελληνικής οικονομίας. Επίσης, μέσα από την οπτική της Οικονομικής Ανάλυσης, επιδιώκει μια προσέγγιση κρίσιμων και επίκαιρων ζητημάτων που αντιμετωπίζει η Ελληνική σύγχρονη πραγματικότητα σε ένα περιβάλλον εγχώριας και διεθνούς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Στόχος του μαθήματος είναι, η εξοικείωση των φοιτητών με μεθοδολογικά εργαλεία μέσω των οποίων μπορούν να αναλύουν τρέχοντα ζητήματα της οικονομίας.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • να αντιλαμβάνεται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας σε σχέση με εκείνα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών,
  • να μελετά και να αναλύει μέσα από εναλλακτικές ερμηνείες τα αίτια και τις επιπτώσεις των σημαντικότερων διαρθρωτικών προβλημάτων της Ελληνικής οικονομίας,
  • να αποκτήσουν την ικανότητα κριτικής ανάγνωσης των ζητημάτων που έχουν ανακύψει από την τρέχουσα οικονομική κρίσης,
  • να είναι σε θέση να αποτιμήσουν τις επιπτώσεις της κρίσης στα βασικά μεγέθη της Ελληνικής οικονομίας,
  • να συλλέγει, να αναλύει και να συνθέτει δεδομένα και πληροφορίες, χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες τεχνολογίες,
  • να αναζητούν και να μελετούν την ελληνική και ξένη βιβλιογραφία αναφορικά με τα θέματα που έχουν διδαχθεί και να είναι σε θέση να συντάσσουν μία ολοκληρωμένη εργασία.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία .
  • Ομαδική Εργασία.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Εξέλιξη της Ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Νομισματικής Ολοκλήρωσης.
  • Εκβιομηχάνιση και αποβιομηχάνιση της ελληνικής οικονομίας. Οι κύριες αναπτυξιακές υστερήσεις της ελληνικής οικονομίας.
  • Εξέλιξη των μακροοικονομικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας: εισοδηματική ανισότητα και φτώχια, ανεργία, πληθωρισμός, δημοσιονομικά ελλείμματα και χρέος.
  • Εργασιακή υποτίμηση και απορρύθμιση της αγοράς εργασίας ως συνέπεια της κρίσης.
  • Ο ρόλος του κράτους και της ποιότητας των θεσμών, στην ανάπτυξη και μεγέθυνση της χώρας.
  • Γραφειοκρατία, διαφθορά, παραοικονομία και μετανάστευση.
  • Για μια εθνική αναπτυξιακή πολιτική. Η σύγκλιση της Ελληνικής οικονομίας, προκλήσεις και προοπτικές.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση απαραίτητων τεχνολογιών για την αναζήτηση, και συγκέντρωση δεδομένων.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class, με υλικό σχετικό με το μάθημα, όπως σημειώσεις, παρουσιάσεις και ασκήσεις.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις - Ασκήσεις που έχουν ως στόχο την αναζήτηση δεδομένων σε βάσεις όπως: ΕΛΣΤΑΤ, Eurostat, World Bank, OECD, κ.ά.39
Μελέτη55
Εργασία31
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (70%) που περιλαμβάνει:

  • Επίλυση Προβλημάτων.
  • Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής.
  • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.

ΙΙ. Εργασία Προαιρετική (30%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βαϊτσος, Κ. και Β. Μισσός (2018). «ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ. Εμπειρίες Ανάπτυξης, Κρίσης και Φτωχοποίησης στην Ελλάδα». Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
  2. Κατσίκας, Δ., Φιλίνης, Κ. και Μ. Αναστασάτου (2017). «Κατανοώντας την ελληνική κρίση». Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
  3. Κόλλιας, Χ., Ναξάκης, Χ. και Μ. Χλέτσος (2005). «Σύγχρονες Προσεγγίσεις της Ελληνικής Οικονομίας». Συλλογικό Έργο. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.
  4. Μαραβέγιας, Ν. (2015). «Η υπόσχεση της ανάπτυξης. 100 κείμενα προβληματισμού». Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
  5. Παπαηλίας, Θ. (2014). «ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ. Οι εξελίξεις στην ελληνική οικονομία μεταπολεμικά». Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
  6. Πετράκης, Π. (2011). «Η Ελληνική Οικονομία και η Κρίση: Προκλήσεις και Προοπτικές». Αθήνα: Εκδόσεις Quaestor.
  7. Σκάλκος, Δ. (2019). «Ο Μίτος της ανάπτυξης. Οικονομική ευημερία στην Ελλάδα μετά την κρίση». Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Επίκεντρο.
  8. Χιόνης, Δ. και Γ. Κορρές (2003). «Ελληνική Οικονομία», Αθήνα: Εκδόσεις Σταμούλη.