Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση
Γενικά
- Κωδικός: Γ08
- Εξάμηνο: Κατ/νσης Εαρινό
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδίκευσης
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (3)
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=552
- Διδάσκοντες: Βράνα Βασιλική
- Πρόγραμμα Εξετάσεων:
Περιεχόμενα μαθήματος
- Μάθημα 1: Εισαγωγή στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Το εννοιολογικό πλαίσιο.
- Μάθημα 2: Επιτυχημένα περιβάλλοντα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
- Μάθημα 3: Αλληλεπιδράσεις – Μοντέλα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνηση.
- Μάθημα 4: Ωριμότητα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
- Μάθημα 5: Πληροφοριακά Συστήματα στη Δημόσια Διοίκηση.
- Μάθημα 6: Ηλεκτρονικής Δημοκρατίας (e-Democracy) –Ηλεκτρονική ψηφοφορία (e-Voting).
- Μάθημα 7: Ηλεκτρονική συμμετοχή των πολιτών στην λήψη αποφάσεων (e-participation).
- Μάθημα 8: Ηλεκτρονική Συλλογή Υπογραφών (e-petitions).
- Μάθημα 9: Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση 2.0 (e-government 2.0).
- Μάθημα 10: Θέματα Ασφάλειας σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
- Μάθημα 11: Νομικά θέματα στην κοινωνία της πληροφορίας και την ηλεκτρονική διακυβερνηση.
- Μάθημα 12: Ευρωπαϊκό και Εθνικό Πλαίσιο Διαλειτουργικότητας.
- Μάθημα 13: Περιπτωσιολογικές Μελέτες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Μαθησιακοί Στόχοι
Η αξιοποίηση των ΤΠΕ στις δημόσιες υπηρεσίες σε συνδυασμό με τις οργανωτικές αλλαγές και τις νέες δεξιότητες του προσωπικού μπορούν να οδηγήσουν στη βελτίωση της παροχής των δημόσιων υπηρεσιών, την ενίσχυση των δημοκρατικών διαδικασιών, την αύξηση της λειτουργικής αποτελεσματικότητας του ίδιου του δημόσιου τομέα σε όλα τα επίπεδα, την πάταξη της γραφειοκρατίας και της διαφθοράς και η υποστήριξη των πολιτικών που ασκεί ο δημόσιος τομέας προς όφελος των πολιτών. Η ανάπτυξη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικών προτεραιοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας και για λόγο αυτό οι ανάγκες που προκύπτουν στο χώρο όπως και οι σχετικές αγορές που ανοίγονται για επιχειρήσεις συναφών αντικειμένων είναι μεγάλες. Στο πλαίσιο αυτό, το μάθημα αποτελεί την εισαγωγή στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση και το μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης μέσα από αυτή. Προσφέρει στους φοιτητές τις γνώσεις και τις δεξιότητες για την αξιοποίηση των καινοτόμων εφαρμογών της πληροφορικής στην κυβέρνηση. Μελετά το τεχνολογικό και οργανωσιακό υπόβαθρο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Δίνει τις γνώσεις για τη στρατηγική υλοποίηση έργων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Μελετά το νομοθετικό πλαίσιο, την επίδραση των χασμάτων και θέματα ασφάλειας σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει:
- Να γνωρίζουν με ποιους τρόπους το διαδίκτυο έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση και επί μέρους δημόσιοι φορείς επικοινωνούν με τους πολίτες.
- Να καταδεικνύουν τα κύρια προβλήματα της δημόσιας διοίκησης στη κοινωνία της πληροφορίας,
- Να παρουσιάζουν τις βασικές λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης και τον ανασχεδιασμό των διοικητικών διαδικασιών και τον τρόπο που το διαδίκτυο έχει μεταμορφώσει και ενισχύσει τη δημοκρατική διαδικασία.
- Να εξερευνούν τα μοντέλα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και να προσαρμόζεται στις εξελίξεις της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
- Να αξιολογούν ηλεκτρονικές υπηρεσίες και την χρήση ψηφιακών μέσων κυβερνητικών οργανισμών και φορέων.
- Να γνωρίζουν τα στάνταρντ και τη διαλειτουργικότητα των εφαρμογών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
- Να εξηγούν την σημασία: διαχείριση γνώσης και ηλεκτρονική διακυβέρνηση, e-democracy (ηλεκτρονική δημοκρατία), e-participation (ηλεκτρονική συμμετοχή), e-voting (ηλεκτρονική ψηφοφορία), ηλεκτρονική διαβούλευση,
- Να συζητούν θέματα ασφάλειας και ιδιωτικότητας, κοινωνική αποδοχή των ηλεκτρονικών διαδικασιών, νομικά θέματα.
- Να γνωρίζουν και να χρησιμοποιούν τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, το microblogging και τις υπόλοιπες εφαρμογές του συμμετοχικού διαδικτύου προς όφελος της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
- Αυτόνομη Εργασία.
- Ομαδική Εργασία.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη και το εργαστήριο.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Χρήση διαφανειών, βιντεοπροβολέα και διαδικτύου στη διδασκαλία.
- Υποστήριξη διδασκαλίας με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning.
- Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 26 |
Ασκήσεις Πράξης | 13 |
Συγγραφή εργασίας (εργασιών) | 26 |
Αυτοτελής Μελέτη | 60 |
Σύνολο | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:
- Ανάλυση μελέτης περίπτωσης.
- Ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης.
- Ερωτήσεις πολλαπλής Επιλογής.
ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20% )
- Ασκήσεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και την ανάλυση μελετών περίπτωσης από ομάδες φοιτητών.
- Δημόσια Παρουσίαση.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Εισαγωγή στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Πομπόρτσης Α.
- Ηλεκτρονική δημόσια διοίκηση. Αποστολάκης, Ι., Λουκής, Ε. και Χάλαρης Ι.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Government Information Quarterly.
- Journal of E-Governance.
- The Electronic Journal of e-Government .