Οργανωσιακή Συμπεριφορά

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Εφαρμογή οργανωσιακής συμπεριφοράς στους οργανισμούς.
  • Ποικιλομορφία στους οργανισμούς.
  • Στάσεις και Εργασιακή ικανοποίηση.
  • Συναισθήματα και διαθέσεις.
  • Προσωπικότητα και αξίες.
  • Αντίληψη και ατομική λήψη αποφάσεων.
  • Παρακίνηση.
  • Ηγεσία.
  • Ομαδική Συμπεριφορά. Συνεργατικές ομάδες.
  • Νοημοσύνη, Προσωπικότητα, Συναισθηματική Νοημοσύνη.
  • Προκαταλήψεις και Στερεότυπα.
  • Παραγωγικές και αντιπαραγωγική συμπεριφορά στο χώρο εργασίας.
  • Μορφές επαγγελματικού άγχους, παράγοντες που το επηρεάζουν και τρόποι αντιμετώπισής του.

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να παρουσιάσει και να αναπτύξει τις βασικές έννοιες και αρχές της οργανωσιακής συμπεριφοράς.
  • Να καταδείξει τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες που προσφέρει η εφαρμογή των αρχών της οργανωσιακής συμπεριφοράς στις επιχειρήσεις.
  • Να αναπτύξει το θεωρητικό υπόβαθρο αναφορικά με τη μελέτη της συμπεριφοράς των ατόμων και των ομάδων στον εργασιακό χώρο.
  • Να παρουσιάσει τις επιπτώσεις που έχει η ανθρώπινη συμπεριφορά μέσα στις επιχειρήσεις.
  • Να μελετήσει την συμπεριφορά για αύξηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να παρουσιάσουν τα πεδία εφαρμογής της οργανωσιακής συμπεριφοράς.
  • Να αναγνωρίζουν τη ψυχολογία των ατομικών διαφορών.
  • Να κατανοούν την έννοια της νοημοσύνης και την σημασία της στον εργασιακό χώρο.
  • Να αναγνωρίζουν τα μοντέλα και τις θεωρίες της προσωπικότητας.
  • Να εξηγούν τους παράγοντες που καθορίζουν τη διαμόρφωση της προσωπικότητας.
  • Να κατανοούν τον λόγο που διαφορετικά άτομα αντιλαμβάνονται με διαφορετικό τρόπο το ίδιο ερέθισμα, καθώς και να εξηγούν τον τρόπο με τον οποίο η αντίληψη επηρεάζει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων του ατόμου.
  • Να αναγνωρίζουν τις θετικές και αρνητικές συμπεριφορές στην εργασία και να κατανοούν την σημασία τους.
  • Να γνωρίζουν τις επιπτώσεις του εργασιακού άγχους, τους παράγοντες που το επηρεάζουν και τους τρόπους αντιμετώπισής του.
  • Να κατανοούν την έννοια της μάθησης και της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού μέσω της αποτελεσματικής εκπαίδευσης.
  • Να περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο οι ομάδες επηρεάζουν τη συμπεριφορά του ατόμου.
  • Να αναγνωρίζουν τους βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη συμπεριφορά μιας ομάδας ατόμων.
  • Να κατανοούν τις πηγές και τις αιτίες δημιουργίας συγκρούσεων, καθώς και να αναγνωρίζουν τον κατάλληλο τρόπο διευθέτησής τους.
  • Να αναγνωρίζουν τη σημασία της επικοινωνίας μέσα σε έναν οργανισμό, καθώς και να υποδεικνύουν τρόπους βελτίωσής της.
  • Να περιγράφουν τις ικανότητες που πρέπει να έχει ο αποτελεσματικός ηγέτης.
  • Να αναγνωρίζουν τη σημασία της εμπιστοσύνης μεταξύ ηγεσίας και εργαζομένων.
  • Να γνωρίζουν τη σημασία των αλλαγών στους οργανισμούς, καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισης των αντιστάσεων σε αυτές.

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Ομαδική εργασία.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση διαφανειών με βιντεοπροβολέα (Powerpoint), και διαδικτύου κατά τη διδασκαλία.
  • e-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης13
Ομαδική Εργασία σε μελέτη περίπτωσης αναφορικά με τις λειτουργίες της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων25
Ατομικές εργασίες εξάσκησης20
Αυτοτελής Μελέτη41
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση και γραπτή εργασία (προαιρετική, η οποία παρουσιάζεται στην αίθουσα), που προσαυξάνει τη βαθμολογία της τελικής εξέτασης).

Η γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
  • Επίλυση προβλημάτων.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20%)

III. Παρουσίαση Ατομικής Εργασίας (20%)

Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. Robbins, S. and Judge, T. (2018). Οργανωσιακή Συμπεριφορά: Βασικές Έννοιες και Σύγχρονες Προσεγγίσεις.   Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
  2. Βακόλα Μ., Νικολάου Ι.  (2012), Οργανωσιακή Ψυχολογία και Συμπεριφορά, Εκδόσεις ROSILI.
  3. Arnold J. Randall R. (2020), Ψυχολογία της Εργασίας και Οργανωσιακή Συμπεριφορά. Εκδόσεις: BROKEN HILL PUBLISHERS LTD.
  4. Greenberg, J. And Baron, R . (2013). Οργανωσιακή  Ψυχολογία  και Συμπεριφορά. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
  5. Χυτήρης, Λ. (2001). Οργανωσιακή Συμπεριφορά: Η Ανθρώπινη Συμπεριφορά σε Οργανισμούς και Επιχειρήσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Interbooks.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Torrington D., Hall L., Taylor S., Atkinson C. (2016). Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων, Εκδόσεις BROKEN HILL PUBLISHERS LTD.
  2. Dessler G. (2015). Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΕ.
  3. Danid A. DeCenzo, Stephen P. Robbins, Susan L. Verhulst, (2015). Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων, Εκδόσεις UTOPIA ΕΚΔΟΣΕΙΣ Μ. ΕΠΕ.
  4. Wayne R. M. (2010). Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων, Εκδόσεις Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε.
  5. Mullins L. Και Christy G. (2014). Μάνατζμεντ και Οργανωσιακή Συμπεριφορά , Εκδόσεις UTOPIA.
  6. Senior B. Και Dr Swailes S. (2016). Οργανωσιακή Αλλαγή. Εκδόσεις BROKEN HILL.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Organizational Behavior, John Wiley & Sons, Ltd.
  2. Journal of Organizational Behavior Management, Taylor and Francis.
  3. Organizational Behavior and Human Development Processes, Elsevier.
  4. Journal of Organizational and Occupational Psychology, John Wiley & Sons, Ltd.
  5. Research in Organizational Behavior, Elsevier.
  6. Journal of Business and Psychology, Springer.