Διοίκηση Μ.Μ.Ε.
Γενικά
- Κωδικός: Β08
- Εξάμηνο: Κατ/νσης Εαρινό
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδίκευσης
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης (3)
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=864
- Διδάσκοντες: Γιοβάνης Νικόλαος
- Πρόγραμμα Εξετάσεων:
Περιεχόμενα μαθήματος
- Γνωρίσματα των Μ.Μ.Ε.,
- η Σπουδαιότητα και ο Ρόλος των Μ.Μ.Ε ,
- το ξεκίνημα μιας νέας επιχείρησης,
- Διοίκηση και Οργάνωση Μ.Μ.Ε.,
- Μακροχρόνιος-Βραχυχρόνιος Σχεδιασμός,
- η χρηματοοικονομική λειτουργία,
- Ευρωπαϊκή Ένωση-κίνητρα ανάπτυξης των Μ.Μ.Ε,
- σύγχρονες μορφές χρηματοδότησης,
- το μάρκετινγκ στις μικρές επιχειρήσεις,
- επιχειρηματικότητα με προγραμματισμό,
- η ανθρώπινη δύναμη στις ΜΜΕ,
- ψηφιακός μετασχηματισμός στις ΜΜΕ.
Μαθησιακοί Στόχοι
Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:
- Να μεταδώσει στους σπουδαστές την γνώση των ιδιαιτεροτήτων και των χαρακτηριστικών των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων.
- Να καταδείξει το ρόλο και την σπουδαιότητα της μικρομεσαίας επιχειρηματικής δραστηριότητας για την Οικονομία, τον υγιή Ανταγωνισμό, την Απασχόληση.
- Να διδάξει στους σπουδαστές γνώσεις σχετικά με την αποτελεσματική Διοίκηση των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους.
- Να περιγράψει και να αναλύσει βασικές έννοιες της επιχειρηματικότητας και της διοίκησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, οι φοιτητές/τριες θα εξοικειωθούν με σημαντικά θέματα που είναι απαραίτητα για την επιτυχή δημιουργία και λειτουργία μίας μικρομεσαίας επιχείρησης όπως είναι, ανάμεσα σε άλλα, το επιχειρηματικό σχέδιο, η ηγεσία, η διοίκηση ανθρώπινων πόρων και το Μάρκετινγκ.
Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:
- Να κατανοούν τις ιδιαιτερότητες των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων.
- Να μπορούν να προσαρμόζουν τις Αρχές Διοίκησης στις ιδιαίτερες ανάγκες και χαρακτηριστικά των Μ.Μ.Ε.
- Να εφαρμόζουν τις στρατηγικές διαφοροποίησης από τις μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και απλές τεχνικές και μεθόδους διοίκησης που αφορούν ειδικότερα στην οργάνωση, προγραμματισμό, χρηματοδότηση, Μάρκετινγκ, κ.λ.π) .
- Να γνωρίζουν τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης των Μ.Μ.Ε και τα προγράμματα ενίσχυσής τους.
- Να εφαρμόζουν τρόπους προβολής των Μ.Μ.Ε στο διαδίκτυο.
- Να κατανοήσουν τις έννοιες της επιχειρηματικότητας καθώς και της δημιουργικότητας και της καινοτομίας.
- Να αναπτύξουν δεξιότητες σχετικά με την αποτελεσματική ηγετική συμπεριφορά στο πλαίσιο της λειτουργίας μίας μικρομεσαίας επιχείρησης.
Γενικές Ικανότητες
- Αυτόνομη Εργασία.
- Ομαδική Εργασία.
- Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων.
- Λήψη αποφάσεων.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Στην τάξη.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Ηλεκτρονική πλατφόρμα e-learning.
- e-mail.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 75 |
Ασκήσεις Πράξης | 40 |
Συγγραφή εργασίας (εργασιών) | 10 |
Σύνολο | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης .
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης .
- Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
- Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα ενός έργου χρόνου, κόστους.
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20%)
Τα κριτήρια αξιολόγησης. Η ύλη του μαθήματος και οι μαθησιακοί στόχοι αναφέρονται στο περίγραμμα του μαθήματος. Αυτά όπως και ο τρόπος αξιολόγησης αναλύονται και κατά τη διάρκεια των αρχικών διαλέξεων. Επίσης υπάρχει ανάλογη ενημέρωση από το σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ
- Γ. Πάσχος – N. Γιοβάνης. «Διοίκηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων», Β ‘ΕΚΔΟΣΗ, εκδόσεις ΕΧΕΔΩΡΟΣ, Θεσσαλονίκη 2012.
- Scarborough Ν., «Επιχειρηματικότητα και Διοίκηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων» , εκδόσεις ΙΩΝ, 2016, Αθήνα.
- Greene, F., Storey, D. «Επιχειρηματικότητα για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις», εκδόσεις Κριτική, 2011, Αθήν
- Π.Κυριαζόπουλος-Κ.Τερζίδης. «Διοίκηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην 3η Βιομηχανική Επανάσταση» Εκδόσεις Σύγχρονη Εκδοτική, Αθήνα 2000.
ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Ε. Meyer- K. Allen. «Επιχειρηματικότητα και διοίκηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων», Εκδόσεις Έλλην, Αθήνα 2004.
- Frazelle, « Supply Chain Strategy, Second Edition: Unleash the Power of Business Integration to Maximize Financial, Service, and Operations Performance :», 2017, McGraw- Hill.
- Heldman, « PMP Project Management Professional exam Study Guide», 2016, John Wiley and Sons Inc.
- Longnecker, Carlos Moore, J.William Petty. « Μάνατζμεντ μικρομεσαίων επιχειρήσεων, 2η Εληνική έκδοση », εκδόσεις Έλλην, Αθήνα 2005.
- Φ. Ψιμάρνη-Βούλγαρη- Κ Ζοπουνίδης. «Χρηματοοικονομική στρατηγική μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα», εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα 2000.