Εφαρμογές Θεωρίας Παιγνίων στη Διοίκηση

Γενικά

  • Κωδικός: Α04
  • Εξάμηνο:
  • Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
  • Τύπος μαθήματος:
  • Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
  • Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης (3)
  • Μονάδες ECTS: 5

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Εισαγωγή.
  • Παίγνια με δύο παίκτες.
  • Παίγνια μηδενικού αθροίσματος.
  • Αμιγείς και Μικτές στρατηγικές.
  • Μητρικά και Διμητρικά παίγνια.
  • Σημεία ισορροπίας και σαγματικά σημεία.
  • Θεώρημα minmax.
  • Επίλυση μητρικών παιγνίων με Γραμμικό Προγραμματισμό.
  • Επίλυση διμητρικών παιγνίων με Μη-Γραμμικό Προγραμματισμό.
  • Ισορροπία Nash και σημεία Pareto.
  • Ιεραρχικά παίγνια. Ισορροπία και ανισορροπία Stackelberg.
  • Διεπίπεδος προγραμματισμός.
  • Εφαρμογές στην Μικροοικονομία και δυοπώλειο Cournot.
  • Εφαρμογές σε δίκτυα κυκλοφορίας και ισορροπία Wardrop

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος στην ανάλυση τεχνικών για τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων σε ανταγωνιστικό περιβάλλον. Οι τεχνικές και μεθοδολογίες που παρουσιάζονται έχουν στόχο να εισαγάγουν τον φοιτητή στις βασικές έννοιες της θεωρίας παιγνίων και να αναδείξουν την εφαρμογή τους σε θέματα ανάλυσης και σχεδιασμού στρατηγικών αποφάσεων.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να αντιληφθεί τον ρόλο και τη σημασία της θεωρίας παιγνίων στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων σε περιβάλλον ανταγωνισμού.
  • Να διακρίνει τις βασικές κατηγορίες και τις αντίστοιχες μορφές μοντέλων που χρησιμοποιούνται στη θεωρία παιγνίων.
  • Να διαμορφώνει μοντέλα θεωρίας παιγνίων που περιγράφουν πραγματικές κατά στάσεις λήψης αποφάσεων προσδιορίζοντας τα βασικά στοιχεία του παιγνίου: παίκτες, στρατηγικές, απολαβές.
  • Να εφαρμόζει τις βασικές τεχνικές επίλυσης σε ένα παίγνιο και να ερμηνεύει με επιχειρησιακούς όρους τη λύση που προκύπτει.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • e-learning.
  • e-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)25
Αυτοτελής Μελέτη61
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (50-100%)
Γραπτή τελική εξέταση και γραπτή εργασία , που προσαυξάνει τη βαθμολογία της τελικής εξέτασης. Η γραπτή τελική εξέταση περιλαμβάνει:

  • ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και
  • επίλυση προβλημάτων (ασκήσεων) με ποσοτικά δεδομένα.

Τα κριτήρια και ο τρόπος αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των αρχικών διαλέξεων.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  1. ΠΑΙΓΝΙΑ ΚΑΙ ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ, Χ.Δ. ΑΛΙΠΡΑΝΤΗΣ, S.K. CHAKRABARTI.
  2.  ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΠΑΙΓΝΙΩΝ, MARTIN J. OSBORNE.

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΟΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Robert Gibbons, Εισαγωγή στη Θεωρία Παιγνίων, Εκδόσεις Δαρδανός, 2009.
  2. C. D. Aliprantis and S. K. Chakrabarti, Παίγνια και Λήψη Αποφάσεων (Games and Decision Making), Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία 2004.