Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Ηθική

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Εισαγωγή στην επιχειρηματική ηθική και την κοινωνική ευθύνη των επιχειρήσεων.
  • Η έννοια της ηθικής στο πλαίσιο της οικονομίας και των επιχειρήσεων.
  • Η κοινωνική ευθύνη των επιχειρήσεων.
  • Η διαχείριση των επιχειρηματικών συμμετοχών (stakeholder).
  • Εισαγωγή στην ηθική φιλοσοφία.
  • Η λήψη «ηθικών αποφάσεων» στις επιχειρήσεις.
  • Τρόποι ανάπτυξης της εταιρικής ευθύνης στις επιχειρήσεις: Οι αξίες και η αποστολή της επιχείρησης.
  • Τρόποι ανάπτυξης της εταιρικής ευθύνης στις επιχειρήσεις: Προγράμματα ηθικής και ο κώδικας δεοντολογίας.
  • Μέτρηση και αξιολόγηση της εταιρικής ηθικής και κοινωνικής ευθύνης.
  • Η εταιρική διακυβέρνηση (corporate governance).
  • Η εταιρική ευθύνη στο πλαίσιο της αγοράς: οι σχέσεις με τους πελάτες και τους ανταγωνιστές.
  • Η εταιρική ευθύνη στο πλαίσιο της οργάνωσης: οι σχέσεις με τους εργαζόμενους.
  • Η σχέση της επιχείρησης με το κράτος, τις τοπικές κοινωνίες και το φυσικό περιβάλλον.

Μαθησιακοί Στόχοι

Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην κατάδειξη της στρατηγικής σημασίας της κοινωνικά υπεύθυνης και ηθικής συμπεριφοράς για την επιτυχία των επιχειρήσεων και την ευημερία των κοινωνιών.
Περιλαμβάνει θέματα σχετικά τις έννοιες της επιχειρηματικής ηθικής και της κοινωνικής ευθύνης των επιχειρήσεων στη σύγχρονη πραγματικότητα, που περιλαμβάνει ετερόκλητες απαιτήσεις, όπως την ανάγκη οικονομικής αποδοτικότητας και την υποχρέωση ηθικής και κοινωνικά υπεύθυνης συμπεριφοράς.
Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί η ευαισθητοποίηση των φοιτητών σε θέματα ηθικής και κοινωνικά υπεύθυνης συμπεριφοράς από τις επιχειρήσεις, είτε ως αποδέκτες της δράσης των επιχειρήσεων (π.χ. καταναλωτές), είτε ως μελλοντικά στελέχη/ εργαζόμενοι επιχειρήσεων.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της ενότητας αυτής ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να αναγνωρίζει τις έννοιες και να διακρίνει τις τάσεις στα ζητήματα επιχειρηματικής ηθικής και κοινωνικής ευθύνης των επιχειρήσεων.
  • Να αναγνωρίζει τις μορφές εταιρικής κοινωνικής ευθύνης των επιχειρήσεων και να προσδιορίζει, να περιγράφει και να σχεδιάζει επιχειρηματικές δράσεις που ανταποκρίνονται σε αυτές.
  • Να αναγνωρίζει τις μορφές ηθικής συμπεριφοράς των επιχειρήσεων και να προσδιορίζει, να περιγράφει και να σχεδιάζει επιχειρηματικές δράσεις που ανταποκρίνονται σε αυτές.
  • Να αναπτύσσει και συνθέτει επιχειρήματα υπέρ (ή κατά) της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και ηθικής.
  • Να αναγνωρίζει, να εξηγεί και να διαχειρίζεται ηθικά διλήμματα που προκύπτουν στις επιχειρήσεις, χρησιμοποιώντας τις ηθικές θεωρίες και άλλα μοντέλα λήψης ηθικών αποφάσεων.
  • Να προσδιορίζει και να είναι σε θέση να διαχειρίζεται και να επιλύει τα προβλήματα που παρουσιάζονται στις σχέσεις της επιχείρησης με τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Γενικές Ικανότητες

  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Διδασκαλία στην τάξη και υποστήριξη φοιτητών μέσα από το σύστημα e-learning του Τμήματος.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία: Λογισμικό Επεξεργασία Κειμένου, Παρουσιάσεων, Υπολογιστικών Φύλλων. Για τη διεξαγωγή των παρουσιάσεων γίνεται χρήση Video projector.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία: Η επικοινωνία με τους φοιτητές επιτυγχάνεται μέσω Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου και της πλατφόρμας e-learning του Τμήματος.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις46
Ασκήσεις Πράξης33
Άσκηση πεδίου ή εκπόνηση μελέτης (project)13
Αυτοτελής Μελέτη33
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση (60%) η οποία μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή σωστού‐λάθους.
  • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, και Επίλυση Προβλημάτων.
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.
  • Εξέταση μελέτης περίπτωσης.

Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος κατανόησης των βασικών στοιχείων του μαθήματος.
Κριτήρια αξιολόγησης: Η ορθότητα, η πληρότητα, η σαφήνεια και η κριτική αξιολόγηση των απαντήσεων.

Εργασία (30 %). Επιλογή ενός εκ των διδασκόντων πεδίων της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος των δεξιοτήτων που ανέπτυξαν οι σπουδαστές σε εργαλεία και υπηρεσίες που σχετίζονται με την εταιρική κοινωνική ευθύνη και η ικανότητά τους να σχεδιάζουν και να υλοποιούν ένα έργο.
Κριτήρια αξιολόγησης: o βαθμός ικανοποίησης των παρακάτω:

  • Ανάπτυξη των διαπραγματευτικών και ηγετικών ικανοτήτων,
  • επίδειξη δημιουργικής σκέψης στην επίλυση των προβλημάτων,
  • στοιχεία αμφίδρομης επικοινωνίας,
  • κατάλληλη οργάνωση και διαχείριση του χρόνου και των προδιαγραφών που τέθηκαν,
  • η γραπτή έκθεση, το περιεχόμενο, ο σχεδιασμός και η παρουσίαση αυτής.

Παρουσίαση Εργασίας (10 %).
Σκοπός αξιολόγησης: Η δημόσια παρουσίαση της εργασίας σε κοινό.
Κριτήρια αξιολόγησης: Η χρήση σύγχρονου λογισμικού παρουσιάσεων, συμπεράσματα και θέσεις ομάδας σε ερευνητικά ερωτήματα, ορθό τόνο και σαφή ειρμό κατάλληλα για παρουσίαση, ετοιμότητα και πληρότητα απαντήσεων στις ερωτήσεις και τα σχόλια του κοινού.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Debbie Haski – Leventhal, Στρατηγική Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, Εκδότης: Τζιόλα, 2018.
  2. Μαρία Βαξεβανίδου, Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, Εκδότης: Σταμούλη Α.Ε., 2011.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Business Ethics.
  2. Business Ethics Quarterly.
  3. Corporate Social Responsibility and Environmental Management.
  4. Business Ethics: A European Review.
  5. Business and Society.
  6. Business and Society Review.
  7. Social Responsibility Journal.
  8. Journal of Asia Entrepreneurship and Sustainability.