Ηλεκτρονικές Επιχειρήσεις

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Μάθημα 1: Εισαγωγικές έννοιες και ορισμοί Εισαγωγή του Ηλεκτρονικού Επιχειρείν και του Ηλεκτρονικού εμπορίου.
  • Μάθημα 2: Χαρακτηριστικά παραδείγματα που άλλαξαν τον κόσμο (Amazon, ebay,Facebook κτλ). Τα μοναδικά χαρακτηριστικά του ηλεκτρονικού επιχειρείν.
  • Μάθημα 3: Τεχνολογικό Περιβάλλον. Τεχνολογίες και Βασικές Υπηρεσίες του Διαδικτύου.
  • Μάθημα 4: Τομείς ηλεκτρονικού Επιχειρείν.
  • Μάθημα 5: Επιχειρηματικά μοντέλα Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (Αρχιτεκτονική, Επιχειρηματικοί παίκτες, Πλεονεκτήματα, Εσοδα). Κλασικά Επιχειρηματικά μοντέλα ηλεκτρονικού επιχειρείν.
  • Μάθημα 6: Στρατηγικές Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (Porter, Ηγεσία κόστους, Διαφοροποίηση, Εστίαση). Αποτίμηση Στρατηγικής.
  • Μάθημα 7: Ηλεκτρονικό Μάρκετινγκ. Τμηματοποίηση αγοράς.
  • Μάθημα 8: Τιμολόγηση. Διαφορισμός τιμής. Εξατομίκευση.
  • Μάθημα 9: Μέθοδοι ηλεκτρονικής Διαφήμισης. Στρατηγικές Ηλεκτρονικής Διαφήμησης. Αποτελεσματικότητα.
  • Μάθημα 10: Ηλεκτρονική διαχείριση των σχέσεων με τους πελάτες (CRM).
  • Μάθημα 11: Ηλεκτρονικό επιχειρείν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε φορητές συσκευές.
  • Μάθημα 12: Ηλεκτρονική διεκπεραίωση συναλλαγών και θέματα ασφάλειας.
  • Μάθημα 13: Νομικά και ηθικά θέματα στο ηλεκτρονικό επιχειρείν.

Μαθησιακοί Στόχοι

Η αλματώδης ανάπτυξη του Διαδικτύου, των κινητών τηλεφώνων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, των τεχνολογικών υποδομών και των ηλεκτρονικών συναλλαγών έχουν αλλάξει ριζικά τους τρόπους επιχειρηματικής δραστηριότητας και επικοινωνίας μεταξύ των εμπλεκομένων, επιχειρήσεων, πελατών-καταναλωτών και του δημόσιου φορέα. Το ηλεκτρονικό επιχειρείν και το ηλεκτρονικό εμπόριο σχετίζονται με την αγορά και πώληση αγαθών, υπηρεσιών και πληροφοριών με χρήση ηλεκτρονικών μέσων, τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, την ηλεκτρονική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, την ηλεκτρονική συνεργασία και την ανάπτυξη στρατηγικών. Στο πλαίσιο αυτό το μάθημα αυτό έχει σκοπό την εισαγωγή των φοιτητών στο ηλεκτρονικό επιχειρείν, το ηλεκτρονικό εμπόριο και στις διοικητικές και επιχειρηματικές λειτουργίες της ψηφιακής εποχής. Οι φοιτητές/τριες αναπτύσσουν γνώσεις σχετικά με τις υποδομές του Ηλεκτρονικού Επιχειρείν και του ηλεκτρονικού εμπορίου, τη διαχείριση των ηλεκτρικών επιχειρήσεων και τα επιχειρηματικά μοντέλα. Γνωρίζουν τις στρατηγικές των ηλεκτρονικών επιχειρήσεων και την ανάπτυξη online ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και την οργανωτική στρατηγική -διαχείριση αλλαγών, αφομοίωση του ηλεκτρονικού επιχειρείν μέσα στον οργανισμό. Μελετούν το περιβάλλον του ηλεκτρονικού επιχειρείν – νομικό, ηθικό και θέματα ασφάλειας όπως επίσης και βασικές αρχές σε θέματα μάρκετινγκ, διαφήμισης και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τις έννοιες του ηλεκτρονικού επιχειρείν και του ηλεκτρονικού εμπορίου.
  • Αναγνωρίζουν και περιγράφουν τις τεχνολογίες του ηλεκτρονικού επιχειρείν και του ηλεκτρονικού εμπορίου και αναλύουν την επιχειρηματική τους σημασία.
  • Να κατανοούν την έννοια του επιχειρηματικού μοντέλου, να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν ηλεκτρονικά επιχειρηματικά μοντέλα και τα συστατικά τους και να έχουν εξοικειωθεί με παραδείγματα εφαρμογών που βασίζονται σε ένα η περισσότερα μοντελα.
  • Να σχεδιάζουν τη στρατηγική λειτουργίας και ανάπτυξης μιας ηλεκτρονικής επιχείρησης που θα την οδηγεί στην επιτυχία.
  • Να γνωρίζουν τις βασικές κατηγορίες ηλεκτρονικής διαφήμισης και μάρκετινγκ, να περιγράφουν τον τρόπο που λειτουργούν σε επιχειρηματικό επίπεδο και να αξιολογούν τις τεχνικές και στρατηγικές, την πορεία μιας διαφημιστικής καμπάνιας και να επιλέγουν τα καταλληλα KPIs.
  • Να περιγράφουν τις τεχνολογίες και τεχνικές που χρησιμοποιούνται στη σύγχρονη διαχείριση των σχέσεων με τον πελάτη (CRM).
  • Να γνωρίζουν τις τεχνολογίες και υπηρεσίες ασφαλείας για τη διαφύλαξη της ιδιωτικότητας και τις υπηρεσίες διεκπεραίωσης ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη και το εργαστήριο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση διαφανειών, βιντεοπροβολέα και διαδικτύου στη διδασκαλία.
  • Υποστήριξη διδασκαλίας με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning.
  • Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Ασκήσεις Πράξης13
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)25
Αυτοτελής Μελέτη46
Σύνολο123

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:

  • Ανάλυση μελέτης περίπτωσης.
  • Ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης.
  • Ερωτήσεις πολλαπλής Επιλογής.

ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20%)

  • Ασκήσεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και την ανάλυση μελετών περίπτωσης από ομάδες φοιτητών.
  • Δημόσια Παρουσίαση.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Ψηφιακές Επιχειρήσεις και ηλεκτρονικό εμπόριο, Chaffey D.
  2. Ηλεκτρονικό Εμπόριο. Επιχειρήσεις, Τεχνολογία, Κοινωνία, Laudon, C.K. Guercio-Traver, C.
  3. Ηλεκτρονική επιχειρησιακή δράση, Βαλσαμίδης, Σ.
  4. Ηλεκτρονικό επιχειρείν και μάρκετινγκ: καινοτόμα μοντέλα σε ψηφιακό περιβάλλον, Βλαχοπούλου Μ. Δημητριάδης, Σ.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. International Journal of Electronic Business.
  2. Electronic Business Journal.
  3. International Journal of e-Business Research.