Μεθοδολογία Έρευνας
Γενικά
- Κωδικός: 306
- Εξάμηνο: 3ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ειδικού υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης (4)
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=89
- Διδάσκοντες: Καφεστίδης Στυλιανός
- Πρόγραμμα Μαθημάτων:
Περιεχόμενα μαθήματος
- Μάθημα 1: Τι είναι η μεθοδολογία έρευνας. Οι μέθοδοι έρευνας.
- Μάθημα 2: Γενικά για την επιστημονική εργασία.
- Μάθημα 3:Η βιβλιογραφική έρευνα.
- Μάθημα 4: Δευτερογενή δεδομένα.
- Μάθημα 5: Κλίμακες.
- Μάθημα 6: Κάνοντας ποσοτική έρευνα με δομημένο ερωτηματολόγιο.
- Μάθημα 7: Κατασκευή ερωτηματολογίου.
- Μάθημα 8: Αξιοπιστία και εγκυρότητα.
- Μάθημα 9:Δειγματοληψία.
- Μάθημα 10: Μέθοδοι ποιοτικής έρευνας.
- Μάθημα 11: Τα εισαγωγικά στοιχεία στη συγγραφή της εργασίας. Η βιβλιογραφική επισκόπηση.
Διατύπωση υποθέσεων και μεθοδολογία έρευνας. - Μάθημα 12: Παρουσίαση αποτελεσμάτων της εργασίας. Το κλείσιμο της εργασίας. Βιβλιογραφία.
- Μάθημα 13: Προφορική Παρουσίαση της εργασίας
Μαθησιακοί Στόχοι
Το μάθημα Μεθοδολογία Έρευνας αποσκοπεί στο να γνωρίσουν οι φοιτητές πώς διεξάγεται η πρωτογενής επιστημονική έρευνα και τη συμβολή της στην επιστήμη. Έτσι, θα είναι σε θέση να ασχοληθούν με την έρευνα και την παραγωγή πρωτότυπης και αξιόλογης γνώσης και να συμβάλλουν στην προώθηση της επιστήμης.
Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:
- Να δώσει κατευθύνσεις και εργαλεία για τη διεξαγωγή μιας επιστημονικής έρευνας.
- Να εξηγήσει αναλυτικά όλες τις σύγχρονες μεθόδους για την ανάπτυξη ποιοτικών και ποσοτικών ερευνών, παρέχοντας τις απαραίτητες γνώσεις για το σχηματισμό δειγμάτων, κατασκευή ερωτηματολογίων, έλεγχο ερωτηματολογίων, διεξαγωγή ερευνών, ανάλυση δεδομένων και σχολιασμό των ευρημάτων των ερευνών.
- Να συνδράμει στη δημιουργία της κατάλληλης εμπειρίας ώστε οι φοιτητές να είναι σε θέση να διακρίνουν και επιλέγουν ανάμεσα σε εναλλακτικές μεθόδους έρευνας ανάλογα με το είδος και τη φύση του προβλήματος που έχουν να αντιμετωπίσουν.
- Να λειτουργήσει διευκρινιστικά για την αποφυγή παρανοήσεων, που συχνά υπάρχουν, σχετικά με τεχνικές που αφορούν μεθόδους δειγματοληψίας, μεγέθη σφαλμάτων και ερμηνεία αποτελεσμάτων στατιστικών αναλύσεων.
Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:
- Να καθορίζουν ένα θέμα έρευνας και να γνωρίζουν από πού θα ζητήσουν βοήθεια και καθοδήγηση.
- Να αναζητούν και να χρησιμοποιούν την κατάλληλη βιβλιογραφία (χρήση νέων τεχνολογιών βιβλιοθηκών, επιστημονικών περιοδικών και άλλων πηγών στο Διαδίκτυο, τη χρήση δευτερογενών πηγών δεδομένων).
- Να αναλύουν ένα αρχικό πρόβλημα έρευνας στα σημαντικά του στοιχεία και να θέτουν ερωτήματα για το τι ακριβώς ερευνάται, ποιες είναι οι εναλλακτικές δυνατότητες, ποιοι οι περιορισμοί, ποια η κατάσταση σε σχέση με τον ανταγωνισμό, ποια τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, ώστε να επιλέγουν τον κατάλληλο συνδυασμό τεχνικών και μεθοδολογίας για να φέρουν σε πέρας μια έρευνα.
- Να γνωρίζουν σε σημαντικό βαθμό εναλλακτικές τεχνικές διεξαγωγής ερευνών, ώστε να έχουν τη δυνατότητα επιλογής των καταλληλότερων μεθόδων.
- Να επιλέγουν, να κατασκευάζουν και να χρησιμοποιούν εργαλεία έρευνας.
- Να υλοποιούν έρευνες σε όλα τα στάδια τους, επιλέγοντας μεθόδους, κατασκευάζοντας ερωτηματολόγια, κατασκευάζοντας δείγματα, αναλύοντας δεδομένα.
- Να γνωρίζουν βασικές αρχές της δειγματοληψίας.
- Να ερμηνεύουν αποτελέσματα που προκύπτουν από την ανάλυση των δεδομένων.
- Να γνωρίζουν τις βασικές αρχές συγγραφής επιστημονικών εργασιών.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
- Λήψη αποφάσεων.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Χρήση διαφανειών, βιντεοπροβολέα και διαδικτύου στη διδασκαλία.
- Υποστήριξη διδασκαλίας με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning.
- Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 |
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών | 13 |
Συγγραφή εργασίας (εργασιών) | 25 |
Αυτοτελής Μελέτη | 48 |
Σύνολο | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.
- Σύντομη μελέτη περίπτωσης.
- Επίλυση Προβλημάτων.
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
ΙΙ. Ομαδική Εργασία (20% )
- Ασκήσεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και την ανάλυση μελετών περίπτωσης από ομάδες φοιτητών.
- Δημόσια Παρουσίαση.
Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Πως γίνεται μια επιστημονική εργασία, Ζαφειρόπουλος, Κ.
- Μέθοδοι έρευνας στις επιχειρήσεις και την οικονομία, Saunders, M Lewis, P Thornhill, A.
- Η ερευνητική μεθοδολογία στον πραγματικό κόσμο, Grey, D.
- Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα, Babbie, E.
- Κοινωνική έρευνα. Μια ξενάγηση στις μεθόδους και τις τεχνικές, Adler, E Clark, R.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- International Journal of Social Research Methodology: Theory and Practice.
- International Journal of Quantitative and Qualitative Research Methods.
- International Journal of Social Research Methodology.