Στατιστική Ι
Γενικά
- Κωδικός: 103
- Εξάμηνο: 1o
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Γενικού υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης (4)
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://elearning.cm.ihu.gr/course/view.php?id=436
- Διδάσκοντες: Χαψά Ξανθίππη
- Πρόγραμμα Μαθημάτων:
Περιεχόμενα μαθήματος
- Εισαγωγικές έννοιες, είδη στατιστικών δεδομένων, συγκέντρωση-ταξινόμηση-παρουσίαση στατιστικών δεδομένων, κατανομές συχνότητας, σχετική, αθροιστική και σχετική αθροιστική συχνότητα, γραφικές παραστάσεις.
- Περιγραφικά μέτρα: Παράμετροι θέσης, διασποράς και συγκέντρωσης τιμών, ταξινομημένων ή μη, αριθμητικών δεδομένων.
- Δειγματοληψία: Βασικές έννοιες, σχεδιασμός μιας δειγματοληπτικής έρευνας, δειγματοληπτικά σχέδια.
- Συναρτήσεις – Κατανομές Πιθανότητας. Εισαγωγικές έννοιες στις πιθανότητες, πειράματα τύχης, δειγματικός χώρος, ενδεχόμενα, θεώρημα Bayes, τυχαία μεταβλητή, κατανομές πιθανότητας, συναρτήσεις πιθανότητας και πυκνότητας πιθανότητας.
- Θεωρητικές κατανομές πιθανότητας. Δοκιμές Bernoulli, Διωνυμική, Poisson, Εκθετική, Κανονική, Κανονική ως προσέγγιση Διωνυμικής και Poisson, Student, F, X 2.
- Στατιστικές εκτιμήσεις. Σημειακή εκτίμηση, εκτιμήτριες και ιδιότητες σημειακών εκτιμητριών (συνέπεια, αμεροληψία, αποτελεσματικότητα, επάρκεια), κεντρικό οριακό θεώρημα, κατανομές δειγματοληψίας, διαστήματα εμπιστοσύνης για μέση τιμή, αναλογία και διακύμανση ενός πληθυσμού και για την διαφορά μέσων τιμών, αναλογιών και διακυμάνσεων στην περίπτωση κανονικών και μη-κανονικών πληθυσμών.
Μαθησιακοί Στόχοι
Το μάθημα αποτελεί βασικό εισαγωγικό μάθημα στη Στατιστική Ανάλυση. Ειδικότερα, το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στις μεθόδους συλλογής δεδομένων, την ταξινόμηση και την επεξεργασία αυτών με τη χρήση στατιστικού πακέτου.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα πρέπει να είναι σε θέση:
- να κατανοεί τις βασικές στατιστικές έννοιες,
- να είναι σε θέση να εφαρμόσει μεθόδους περιγραφικής στατιστικής,
- να συλλέγει και να αναλύει ένα σύνολο ποσοτικών ή ποιοτικών δεδομένων,
- να κατασκευάζει και να κατανοεί βασικά γραφήματα περιγραφής δεδομένων,
- να εκτιμά κάθε σχέση που υπάρχει μεταξύ των δεδομένων αυτών,
- να επιλύει προβλήματα χρησιμοποιώντας τους νόμους των πιθανοτήτων,
- να διαχειρίζεται δεδομένα ώστε να διερευνά και να επιλύει οικονομικά, δημογραφικά, επιχειρηματικά προβλήματα,
- να χρησιμοποιεί το Excel και το στατιστικό πακέτο SPSS για την ανάλυση δεδομένων.
Γενικές Ικανότητες
- Αυτόνομη Εργασία.
- Ομαδική Εργασία.
- Εφαρμογές με χρήση των στατιστικών πακέτων (SPSS, GRETL, κ.ά.).
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Στην τάξη.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS και του Excel.
- Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class, με υλικό σχετικό με το μάθημα, όπως σημειώσεις, παρουσιάσεις και ασκήσεις.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 |
Ασκήσεις Πράξης που έχουν ως στόχο την εφαρμογή των μεθοδολογιών και τεχνικών ανάλυσης δεδομένων | 13 |
Εργαστηριακές Ασκήσεις που έχουν ως στόχο την εφαρμογή των μεθοδολογιών και τεχνικών ανάλυσης δεδομένων | 10 |
Εργασία | 10 |
Μελέτη | 53 |
Σύνολο | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:
- Επίλυση Προβλημάτων.
- Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής.
- Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.
ΙΙ. Εργαστηριακή Εργασία Προαιρετική (20%)
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Ταμπάκης Ν. και Ξ. Χαψά (2013). «Εφαρμοσμένη Στατιστική – Εργαστηριακές Ασκήσεις». Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις ΖΥΓΟΣ.
- Ζαφειρόπουλος, Κ. (2017). «Εισαγωγή στη στατιστική και τις πιθανότητες». 2η Έκδοση. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
- Ζαχαροπούλου, Ζ. (2018). «ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ. Μέθοδοι – Εφαρμογές». 7η Έκδοση. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σοφία.